7.131 lest ·
34 svar
7k lest
34 svar
Glese med 21x70 i stedet for 28x70?
Hei!
Håper å få litt svar og hjelp med mine tanker.
Vi er i gang med å renovere soverommet i vårt første hus, så vi er litt nybegynnere.
Vi har bestemt et par ting som vi helst ikke vil måtte endre på.
Har i dag revet ut alt, og det eneste som er igjen er et 3 mm tykt plastbelegg på gulvet som er sponplate.
Deretter plast ved takbjelkene.
Dette gir en takhøyde på 2420 mm.
Har kjøpt inn en del materiale.
Dels 14 mm parkett som skal legges med en 2 mm skumplast.
Deretter skal innertaket bestå av Elittak-plater som er 12 mm tykke.
Disse er 12x300x1200.
Så disse må festes på 300 cc.
Garderober er veldig fast bestemt. Det skal være garderober på 236 cm høyde med dører og ikke skyvedører.
Mitt problem her er at IKEA, som garderobene kommer fra, sier at det kreves 237 mm for å montere garderobene stående.
Hvis jeg lekter med 28x70 som jeg har forstått er standard når takbjelkene står på 1200 cc.
Så får jeg en takhøyde på 2364 mm.
Monterer jeg sammen garderobene før jeg legger gulv, får vi 2380 mm og klarer da å montere dem sammen.
Men blitt bekymret for at hvis de lener seg den minste lille, at dørene da vil slå i innertaket?
Men tanken var at hvis man kan lekte med 21x70 hvis det er nok, så får man en høyde på 2371 mm.
Og bør dermed klare å montere dem sammen etter at gulvet er lagt.
Taket har en vekt på 8 kg/m2 og rommet er på 15 m2.
Så det er ca. 120 kg innertak.
Hva tror dere alle her?
Hva ville dere gjort i min situasjon?
Vil absolutt ikke ha lavere garderober, og vil helst ikke droppe å legge gulv under garderobene heller...
Håper å få litt støtte og hjelp her.
Samt håper jeg har lagt dette i riktig del av forumet!
Takk på forhånd!
/Robin
Håper å få litt svar og hjelp med mine tanker.
Vi er i gang med å renovere soverommet i vårt første hus, så vi er litt nybegynnere.
Vi har bestemt et par ting som vi helst ikke vil måtte endre på.
Har i dag revet ut alt, og det eneste som er igjen er et 3 mm tykt plastbelegg på gulvet som er sponplate.
Deretter plast ved takbjelkene.
Dette gir en takhøyde på 2420 mm.
Har kjøpt inn en del materiale.
Dels 14 mm parkett som skal legges med en 2 mm skumplast.
Deretter skal innertaket bestå av Elittak-plater som er 12 mm tykke.
Disse er 12x300x1200.
Så disse må festes på 300 cc.
Garderober er veldig fast bestemt. Det skal være garderober på 236 cm høyde med dører og ikke skyvedører.
Mitt problem her er at IKEA, som garderobene kommer fra, sier at det kreves 237 mm for å montere garderobene stående.
Hvis jeg lekter med 28x70 som jeg har forstått er standard når takbjelkene står på 1200 cc.
Så får jeg en takhøyde på 2364 mm.
Monterer jeg sammen garderobene før jeg legger gulv, får vi 2380 mm og klarer da å montere dem sammen.
Men blitt bekymret for at hvis de lener seg den minste lille, at dørene da vil slå i innertaket?
Men tanken var at hvis man kan lekte med 21x70 hvis det er nok, så får man en høyde på 2371 mm.
Og bør dermed klare å montere dem sammen etter at gulvet er lagt.
Taket har en vekt på 8 kg/m2 og rommet er på 15 m2.
Så det er ca. 120 kg innertak.
Hva tror dere alle her?
Hva ville dere gjort i min situasjon?
Vil absolutt ikke ha lavere garderober, og vil helst ikke droppe å legge gulv under garderobene heller...
Håper å få litt støtte og hjelp her.
Samt håper jeg har lagt dette i riktig del av forumet!
Takk på forhånd!
/Robin
Skulle si at det er en dårlig idé. Ikke å glese med 21x70, det funker kanskje. Men å ha dører som går akkurat opp til taket tror jeg er å be om problemer. Sag av garderoben i bunnen, 20mm lavere sokkel spiller vel ingen rolle? Med en senkesag på skinne så er det enkelt fikset. Med forbehold om at jeg ikke vet nøyaktig hvordan garderobene ser ut.
Kanskje skulle biføyd hvilke garderober det er.
Det er disse: https://www.ikea.com/se/sv/p/pax-garderobsstomme-vitlaserad-ekeffekt-vitlaserad-ek-30183989/
Samtidig sier IKEA selv at 237 er nok for å bygge den stående, og da må det jo gå om jeg sørger for at jeg har 237 kan jeg jo mene..?
Det er disse: https://www.ikea.com/se/sv/p/pax-garderobsstomme-vitlaserad-ekeffekt-vitlaserad-ek-30183989/
Samtidig sier IKEA selv at 237 er nok for å bygge den stående, og da må det jo gå om jeg sørger for at jeg har 237 kan jeg jo mene..?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
21x70 på takstoler med c/c 1200 blir ikke bra. Bruk 21x170 bord i stedet, det blir helt sammenlignbart med 28x70.
Takk!J justusandersson skrev:
Tror du ikke det kan gå om man monterer garderobene før man legger gulv og så tar dem opp på gulvet?
Eller er det kanskje at de krever nivået opp til for å kunne åpne dører osv.?
Kan man eventuelt ta 21x145?
Føles veldig bredt med 170 haha!
Hvor mye skiller det i holdfasthet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Min egen generelle erfaring er at man ikke skal ha altfor små marginer på høyden. Om det er relevant her vet jeg ikke. 21x170 matcher 28x70 til 100 %, det var så jeg regnet det ut. Stivhetsmessig ligger 21x145 på 70 % av disse dimensjonene. En variant er å ta 21x95 og klyve den på midten og deretter lime den sammen igjen. Litt pusling men bør bli bra.
Nei, så er det nok med marginer.
Derfor at jeg nok trenger å gå for en form for "gles" med 21mm tykkelse for da får jeg en ferdig 237.1cm altså da finnes det 1 cm til gode over ferdig garderobe.
Kan stivheten på 70% være nok til å bære innertaket på 120kg på totalt 15m2?
Og bør man bruke for eksempel 4.5x60mm skruer for å holde dem oppe?
Det med å kløyve hørtes for omstendelig ut haha, men av ren nysgjerrighet, blir planken så mye stivere bare fordi den er kløyvd og deretter limt?
Derfor at jeg nok trenger å gå for en form for "gles" med 21mm tykkelse for da får jeg en ferdig 237.1cm altså da finnes det 1 cm til gode over ferdig garderobe.
Kan stivheten på 70% være nok til å bære innertaket på 120kg på totalt 15m2?
Og bør man bruke for eksempel 4.5x60mm skruer for å holde dem oppe?
Det med å kløyve hørtes for omstendelig ut haha, men av ren nysgjerrighet, blir planken så mye stivere bare fordi den er kløyvd og deretter limt?
Tenk også på at gulv og tak aldri er helt rette og i vater. Det trengs ikke mye for at noen mm margin skal forsvinne.
Jeg monterte en gang 8 stk ikea 236 garderober på en overetasje med takhøyde på omtrent 237 cm. Som jeg husker det var stammene 2365mm høye. Det endte med at jeg måtte kappe de fleste stammene i underkant for at det skulle gå veien. Ikke noe problem i seg selv, men litt ekstra plunder.
Jeg monterte en gang 8 stk ikea 236 garderober på en overetasje med takhøyde på omtrent 237 cm. Som jeg husker det var stammene 2365mm høye. Det endte med at jeg måtte kappe de fleste stammene i underkant for at det skulle gå veien. Ikke noe problem i seg selv, men litt ekstra plunder.
Sånn kan det også være..N nybyggarn3 skrev:Tenk også på at gulv og tak aldri er helt rette og i vater. Det trengs ikke mye for at noen mm margin skal forsvinne.
Jeg monterte en gang 8 stk ikea 236 garderober på en loftsetasje med takhøyde på omtrent 237 cm. Som jeg husker det var stammene 2365mm høye. Det endte med at jeg måtte kappe de fleste stammene i underkant for at det skulle gå. Ikke noe problem i seg selv, men litt ekstra styr.
Tror det blir å gjøre slik.
Jeg får tynne med 21 i stedet ifølge justus sitt svar.
Så håper jeg at det går. Ellers kappe av 1 cm på sokkelen som en nødløsning.
Ville dere fjernet plastmatten jeg har i bunn i dag?
Den er limt på sponplate.. føles som om den kan dra med seg biter av sponplaten og bare skape mer jobb?
At det er mye jobb for å tjene 3mm kun?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Selv 28x70 er ikke noe under av stivhet. Jeg ville ha gått for 21x170.