F
Skal sette en Mitsubishi Ecodan utedel (vekt ca 111kg). Da jeg uansett har en overflødig haug med gamle hageheller tenkte jeg å bruke dem. Bør rekke å grave ut 40-50cm, legge singel, en form for matte mot ugress, sand og til slutt heller. Har et nedløpsrør rett ved siden av som kondensvannet renner ut i.

Sett at noen støper plate, men jeg er ikke så veldig erfaren med det. Finnes det noen ulemper med å bruke heller i stedet? Synker lettere? Mer ugress?

Det jeg kan tenke meg kan skje er vel muligens at om kondensvann ikke ledes bort så kan isen flytte på platene så utedelen ikke lenger står plant eller at vekten fordeles likt og det begynner å skrangle, men om du med hjelp av varmeslynge kan forhindre frysing hele veien så bør det kunne unngås tenker jeg.

• Liker
Fideliox
  • Laddar…
Har nettopp (i sommer til nye LVVPn) laget en kombinasjon.
Gravde ut ca 10 cm, fylte med singel, deretter 30x30 hageplater i betong, bygde ramme rundt disse og la over tynt armeringsnett, så lettbetong.
Deretter, etter at LVVPn er på plass, laget jeg fall bort fra huset og la varmekabel under for å hindre at isknuter vokser opp underfra.
Fungerer fantastisk.

• Liker
Fideliox
  • Laddar…
F
Takk da er det nok ingen større problemer. Spanet litt ekstra i nabolaget på morgenpromenaden i dag. De fleste ser ut til å ha satt sine direkte på steinlegging på bakken.

F
Men hvor dypt bør man egentlig grave og fylle opp? Jeg tenkte jo 40-50 cm men det er kanskje overdrevet?

Hva slags jord har du? Hvor lenge har den ligget der uten at noen har gravd?

Da bør du nok ikke legge singel, men makadam som ligger stille.

F
Z z_bumbi skrev:
Hva slags jord har du? Hvor lenge har det ligget der uten at noen har gravd?

Så skal du nok ikke legge singel, men makadam som ligger stille.
Aha okei. Rett ved huset ligger det allerede singel og sand, har ikke gravd så vet ikke hvor dypt. Må bare grave litt i plenen. Tror ikke noen har rørt det på 20 år iallfall.

• Ujevnt område med singel og sand ved siden av et hus med rød panel og tretrapp. Rødt markeringsstrekk viser grensen for graving i gressplen.
F
Var ute i dag og målte litt mer og testet platene.
Mål på utedelen er:
B: 1050mm
H: 1020mm
D: 480mm

Platene er standard 400x400mm. 3 stk blir altså 1200mm bredt så det er på grensen at det går med tre der. Det går jo an å skjøte men kjedelig. På høyden der har jeg 960mm så da må man dele platene. Men de delte bitene kan jo ligge innerst, det skal jo være 400mm fra veggen til utedelens luftinntak hva jeg har forstått.

Fan blir kanskje lettere å støpe bare.

Betongplater på bakken ved tretrapp, med rødt husveggen i bakgrunnen. Målt bredde 1200 mm og høyde 960 mm markert med grønn linje.

Rot ikke ting til, sett utedelen på et par hageplater eller leca. Om du støper blir det vanskeligere den dagen du skal drenere, bytte VP eller bare bli kvitt spillvann fra pumpen.
Etter noen år må du kanskje justere, da er det jo bare å legge under palleringsskiver om varmepumpestativets føtter ikke kan justeres tilstrekkelig.

Z z_bumbi skrev:
Sen skal du nok ikke legge singel men makadam som ligger stille.
Det funker nok med hvilket grus som helst under en utedel. Vil man ha det riktig "stille" velger man jo verken singel eller makadam men et grus med 0fraksjon så at det blir mulig å komprimere eller tråkke det til.

F
F fribygg skrev:
Ikke gjør det vanskelig, sett utedelen på et par hageheller eller lecablokker. Hvis du støper blir det vanskeligere den dagen du skal drenere, bytte VP eller bare bli kvitt spillvann fra pumpen. Etter noen år må du kanskje justere, da er det jo bare å legge under oppklossingskiler hvis varmepumpestativets føtter ikke kan justeres tilstrekkelig.
Sant, på den måten er det jo en fordel med heller. Men jeg gjør nok som på bildet ovenfor men legger til en halv helle i bredden (totalt 1400mm) så finnes det margin. Man vil jo helst legge hellene med helling ut mot plenen så regnvann renner ut.

Z z_bumbi skrev:
Hva slags type jord har du? Hvor lenge har den ligget der uten at noen har gravd?

Så bør du nok ikke legge singel, men makadam som ligger stille.
Hva er forskjellen, ifølge deg, mellom singel og makadam?

Et lite klipp og lim fra selgere av makadam.

"OM MAKADAM 4-8 MM Er et bergmateriale som brukes som dreneringsmateriale samt til innkjørsler og grusganger. Vi tilbyr Makadam i en mengde ulike størrelser/fraksjoner.

Makadam 4-8 brukes for eksempel som topplag til hageganger, gårdsplasser, hageganger, halkebekjempelse og i rabatter, men også som dreneringsmateriale rundt husgrunn."

U
Singel er vel natur-grus, altså ofte rundede myke gruskorn. Mackadam er knust og er kantete, har mindre tendens til å bevege seg og rulle.

• Liker
NSS og 2 andre
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Singel er vel natur-grus, altså ofte avrundede myke gruspartikler. Pukk er knust og er kantete, har mindre tendens til å bevege seg og rulle.
Svenska Akademien er ikke helt enig med deg.
I sin ordbok, SAOB, kan man lese mer.

https://www.saob.se/artikel/?unik=S_02345-0145.UW36&pz=3

U
lunnabo lunnabo skrev:
Svenska Akademien er ikke helt enig med deg.
I sin ordbok, SAOB, kan man lese mer.

[lenke]
singel - ”koll.: rundede småstein (kiselstein eller små rullestein eller klapperstein)”

makadam - ”koll.: knust stein av 2 à 5 cm i tverrsnitt som brukes især for hardgjøring av veibane; også om veibane som er belagt med slik stein.”

Hvor befinner de seg der de ikke er enige?

• Liker
Peter_Ker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.