Hei, skal sette gips i tak i 80-tallshus. Finner ingen lekter via lektesøker og der åpninger finnes i taket kan jeg ikke se noen lekt noe sted heller. Siden det er isolasjon imellom må det finnes lekter føles det som, eller er dette noe spesielt?
Taket er tynne masonittplater med sånn der papp imellom.
Se bilder
Taket er tynne masonittplater med sånn der papp imellom.
Se bilder
Takkassetter som sikkert sitter festet i takstolene/bjelkelaget, du har en åpning der, om du tar tak i kassetten, sitter det godt fast. Masonitt over og under, prøv med å skru i en skrue uten gips og kjenn på skruen om den sitter godt, da kan du skru litt tettere. F.eks. 4 rader skrue på en plate.
Det kjedelige svaret er at du enten får ignorere gips eller rive ned de der sandwichskivene.
Men det kanskje går an å lime fast skivene? Det tar litt lengre tid, men du har jo en skiveheis, så det er bare å sette en skive i press litt nå og da...
Men det kanskje går an å lime fast skivene? Det tar litt lengre tid, men du har jo en skiveheis, så det er bare å sette en skive i press litt nå og da...
Våger man stole på at masoniten sitter så bra at den tåler vekten fra gipsen? 🤔
Jeg hadde nok selv ikke følt meg helt trygg med det. Men det er vel ikke verre enn at du river ned masoniten og setter gles? Tar jo ikke så lang stund. Glem i så fall ikke at du skal ha gles langs veggene og at det skal være gles eller plåt/plåtprofil bak kortkantskarver.
Jeg hadde nok selv ikke følt meg helt trygg med det. Men det er vel ikke verre enn at du river ned masoniten og setter gles? Tar jo ikke så lang stund. Glem i så fall ikke at du skal ha gles langs veggene og at det skal være gles eller plåt/plåtprofil bak kortkantskarver.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Badrumsfläkt i tak och utanpåliggande dragning
El -
Skador på underlagspapp på låglutande tak med betongpannor
Tak & Vind -
Altantak utan inglasning i söderläge
Altan & Uteplats -
Hvordan gipse skråtak som møter skrå yttervegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Gipsa tak i källare med utanpåliggande kabel
El