Skal lage kjøkkensokkel 45 grader utvendig til kjøkkenøy. Noen bra tips hvordan man skal unngå utflising? Sokkel er av spon og en tynn laminering. Blå Bosch 8sjl.
Se bilde

Kjøkkensokkel av sponplate med tynn laminering kuttet i 45 graders vinkel. Vises på en arbeidsflate med en annen plankebit.

• En spånplatekøkkensokkel kuttet i en 45 graders vinkel for en kjøkkenøy, med synlig laminering. En sko ses i bakgrunnen på det lyse gulvet.
Takk for svaret. Har et nytt blad. Må prøve tape. Noen andre tips noen? Min eneste prøvestykke begynner å bli kort, kan nok teste et par snitt og tips til før håndleddet ryker sammen med prøvesnittet :)

Sag fra baksiden og ha en offerbit under. F.eks. MDF.

• Liker
PappasHammare og 1 annen
  • Laddar…
Litt nysgjerrig. Hva gjør offerplaten så den ikke fliser? Er det at "fibrene" ikke har mulighet til å presses ut, eller noe annet?

Ja, nettopp.

• Liker
Maxwells demon
  • Laddar…
J
Kan du ikke skaffe en sokkel av tre? Tror du ikke denne kommer til å gå i stykker ganske raskt hvis noen sparker til i hjørnet?

Sokkelen går i samme som skapdørene. Noe annet ville sett rart ut. Må imidlertid være enig i at soklene virker å være av ganske dårlig kvalitet, da kjøkkenet generelt ser robust og solid ut. Får håpe de holder.

Sist redigert:
J
Kanskje går det an å lage et hjørne på en annen måte enn å gerde?

Forslag på det? Junk soklene har saget overflate på alle ender.. Det vil si ingen laminering der. Ellers hadde jeg droppet gjæringe. Det beste hadde vært om dekkskiven på ende kjøkken øya hadde gått ned helt til gulvet. Da skulle jeg slippe sokkel hjørne.

Sist redigert:
J
Noen form for hjørnelist kanskje, i tre eller plast, eller en list i massivt tre i samme treslag som finéret, kanskje en kvartsstav så det blir en avrunding? Føles som veldig utsatt å ha en gjæret sponplate med laminat/finér på i hjørner der man kan sparke til med sko på...

Men synes det virkelig om det har gått ut noen fliser der nede ved gulvet?

Noe måte på perfeksjonismen må det vel likevel få være :p

Pleier vel å finnes kantlister man varmer/stryker på en rett, ikke gerad, kant?

• Liker
cpalm
  • Laddar…
P
Du har fått svaret i innlegg #4
Offert, legg sokkelen med finsiden ned mot offerbiten. Ha en fintannet klinge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.