3.023 lest ·
17 svar
3k lest
17 svar
Generelle skjøter gipstak, hvordan løse?
Side 1 av 2
Hei!
Har satt opp gips på vegger og tak i en nybygd garasje på 50 kvm.
Men etter å ha lest meg opp (for sent) innser jeg nå at kortskjøtene på takkipsen skal forskyves mot hverandre, og gjerne kortles. Jeg har dessverre verken forskjøvet eller kortlet. Det passet akkurat med 3 gipsplater i lengden, derfor tenkte jeg aldri på å forskyve skjøtene.
Taksportsporter er montert, så det går ikke å bytte ut platene og forskyve skjøtene. Å montere kortlinger kunne man gjort hvis det hjelper. I alle fall på de gipsplatene der ikke portene er montert.
Ettersom det er en nybygd garasje, kan jeg gjøre litt ekstra for å ikke risikere sprekker i taket. Hvordan løser jeg det best? Har allerede kjøpt papirremser og Flügger 380 våtromslim. Anbefaler dere annet lim så bytter jeg.
Takk på forhånd!
Har satt opp gips på vegger og tak i en nybygd garasje på 50 kvm.
Men etter å ha lest meg opp (for sent) innser jeg nå at kortskjøtene på takkipsen skal forskyves mot hverandre, og gjerne kortles. Jeg har dessverre verken forskjøvet eller kortlet. Det passet akkurat med 3 gipsplater i lengden, derfor tenkte jeg aldri på å forskyve skjøtene.
Taksportsporter er montert, så det går ikke å bytte ut platene og forskyve skjøtene. Å montere kortlinger kunne man gjort hvis det hjelper. I alle fall på de gipsplatene der ikke portene er montert.
Ettersom det er en nybygd garasje, kan jeg gjøre litt ekstra for å ikke risikere sprekker i taket. Hvordan løser jeg det best? Har allerede kjøpt papirremser og Flügger 380 våtromslim. Anbefaler dere annet lim så bytter jeg.
Takk på forhånd!
Verktøyentusiast
· E
· 15 066 innlegg
Ja, det er "feil", men skivene faller ikke ned, og kan du tåle at det muligens blir sprekker mellom dem ville jeg latt det være. Sparkle, male.
Men har du ikke skrudd i kortskjøtene da?S scrn skrev:Hei!
Har satt opp gips på vegger og tak i et nybygd garasje på 50 kvm.
Men etter å ha lest opp (for sent) så innser jeg nå at kortskjøtene på takkipsen skal forskyves mot hverandre, og gjerne kortlas.
Jeg har dessverre verken forskjøvet eller kortlet. Fikk plass til akkurat 3 stk gipsplater på lengden, derfor tenkte jeg aldri på å forskyve skjøtene.
Taksjutsporter er montert så det går ikke an å bytte ut plater og forskyve skjøtene. Å montere kortlinger kunne man ha gjort om det hjelper. Iallfall på de gipsplatene der portene ikke er montert.
Siden det er et nybygd garasje så kan jeg gjøre litt ekstra for å ikke risikere sprekker i taket. Hvordan løser jeg det best? Har allerede kjøpt papirstrimler og Flügger 380 våtromslim. Anbefaler dere annet lim så bytter jeg.
Takk på forhånd!
For om du ikke har det så kommer ingenting til å redde det foruten å ta det ned og sørge for at det finnes en gles å skru i..
Kortskjøtene er bare skrudd i spikerslagene, altså med cc 300mm. I en "generalskjøtsrad" kan jeg ta ned platene og montere kortlekter, så det høres ut som jeg bør gjøre det. Å legge microlith på hele taket kommer jeg ikke til å orke. Hvor tykk er en microlith? Er det mulig å bare legge en rullebredde over generalskjøten og deretter sparkle på begge sider?
Skaff de metallprofiler som finnes for kortsideskjøtene, monter fra oversiden, skru fra undersiden i metallet. Kanskje trenger du å ta opp bredden på skjøten om platene ligger tett mot hverandre, men det gjør du jo enkelt med en multimaskin.
Nå har jeg sovet på saken og roet meg litt
Jeg kommer ikke til å gjøre noe ekstra, sprekker det så gjør det!
Men trenger hjelp med hvordan jeg best sparkler og setter remse. Som sagt så skal jeg lime papirremser med våtromslim.
Er det best å sparkle før man limer remsen, eller skal man lime direkte på gipsen både på langs- og kortskjøter? Trenger man i så fall å fase av noe på kortsidene?
Men trenger hjelp med hvordan jeg best sparkler og setter remse. Som sagt så skal jeg lime papirremser med våtromslim.
Er det best å sparkle før man limer remsen, eller skal man lime direkte på gipsen både på langs- og kortskjøter? Trenger man i så fall å fase av noe på kortsidene?
Ja har du skråskåret gipsen så trenger du å fylle det jevnt med sparkel før du limer opp papirremsen.S scrn skrev:Nå har jeg sovet på saken og roet meg littJeg kommer ikke til å gjøre noe ekstra, sprekker det så gjør det!
Men trenger hjelp med hvordan jeg best sparkler og setter remse. Som sagt så skal jeg lime papirremsene med våtromslim.