Vi holder på å renovere et par rom. All tapet har blitt tatt ned og veggene har blitt bredsparklet (ikke slipt ennå). Nå skal de males og tanken er å droppe taklist og kjøre en såkalt snobbrand, dvs male ned takmalingen et par centimeter på veggen.
Veggene er av gips og taket er av noen slags plater. På de fleste veggene er det rimelig tett mellom vegg og tak, men på noen vegger er det en betydelig glipe, se bilder nedenfor.
Mine spørsmål er nå.
1) Hva er passende å bruke for å fylle igjen sprekkene?
2) Jeg har lest at man pleier å legge en overmalbar mykfug som sluttflate. Hva bruker man til den?
Jeg bruker malerfug/latexfug i ganske mange tilfeller. Men uklart hvor bra det blir å virkelig male over en så bred fug.
Det går jo alltid an å sparkle igjen så godt det går, så kjøre remse og sparkle pent igjen. Men skal du uansett kjøre takmaling et stykke på veggen (antar at den er hvit) kan du like gjerne male som du vil ha det og fylle i med fug i etterkant. Forutsatt at du jevner ut hele veien. Bruker du fugverktøy som gjør fugen glatt og fin, vil det neppe synes. Skulle veggen/taket bevege seg så det blir sprekker i fugen, er det lett å bytte til taklist i stedet. Det gjelder å bruke fug av god kvalitet som ikke gulner, det er vel det eneste.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.