Hei,
Skal legge nytt gulv i en hel etasje i huset. Problemet er at vi har fjernet en del vegger samt dører, noe som har gjort at vi har 10-15 cm brede "hull" i gulvet der vegger eller dører har stått.
Siden det er veldig ujevnt i hullene, vil det ikke være mulig å fylle opp med f.eks. en trelekt. Hvordan kan jeg gjøre dette?
Det ligger i dag tregulv, det er trebjelkelag og sagflis under. Dette er en etasje opp, noe som betyr at under er det en kjeller.
Avrettingsmasse? Føles som det kan renne ut veldig, eller går det an å blande den som en tykkere masse? Oppå skal vi deretter legge 15 mm lamellparkett (tror jeg det heter).
Legger ved bilde av problemet.
Takk!!
Skal legge nytt gulv i en hel etasje i huset. Problemet er at vi har fjernet en del vegger samt dører, noe som har gjort at vi har 10-15 cm brede "hull" i gulvet der vegger eller dører har stått.
Siden det er veldig ujevnt i hullene, vil det ikke være mulig å fylle opp med f.eks. en trelekt. Hvordan kan jeg gjøre dette?
Det ligger i dag tregulv, det er trebjelkelag og sagflis under. Dette er en etasje opp, noe som betyr at under er det en kjeller.
Avrettingsmasse? Føles som det kan renne ut veldig, eller går det an å blande den som en tykkere masse? Oppå skal vi deretter legge 15 mm lamellparkett (tror jeg det heter).
Legger ved bilde av problemet.
Takk!!
Når jeg hjalp en venn som skulle legge nytt gulv og rive vegger, endte det med at vi rev ut alt til bjelkelaget og la nye friske gulvsponplater... var et ekstremt ujevnt gulv fra begynnelsen med fastlimte plastmatter og masonittplater som gjorde at det ble mindre tidkrevende å rive alt. Resultatet ble perfekt dog. Legger man en stålkule på det gulvet ligger den stille.
Jeg gjorde også sånn, passet også på å sala til bjelkene da de var bøyde i midten av rommene. Nye gulvsponplater på så ble gulvleggingen en barnelek. Å forsøke å legge nytt gulv på de gamle plankene medfører store risikoer for at det nye gulvet blir ujevnt samt knirker. Om ditt gulv er helt rett og fint kanskje det går bra likevel.Fookmi skrev:Når jeg hjalp en venn som skulle legge nytt gulv og revet vegger endte det med at vi rev ut alt til bjelkelaget og la nye, friske gulvsponplater... var et ekstremt ujevnt gulv fra begynnelsen dog med fastlimte plastmatter og masonittplater som gjorde at det ble mindre tidkrevende å rive alt. Resultatet ble perfekt dog. Legger man en stålkule på det gulvet ligger den stille.
Uansett kan du faktisk bruke vanlig betong til å legge ut i hullene. Betongen er ganske seig og renner ikke avgårde.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan setter jeg opp en rekkverk som tidligere har sittet der.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor -
Trallbygge - snickare blandar vilken sida upp
Altan & Uteplats -
Fylle igjen hull der det går kabler m.m.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hva skal jeg fylle opp med der jeg har fjernet murstein? (Innfelt avløp)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi