11.619 lest ·
18 svar
12k lest
18 svar
Fylle ut skruehull i kjøkkenskap
Hei,
Vi har flere kjøkkendører fra 70-tallet der pinngjengene har gått av. Vi har fått hjelp til å bore ut skruene som satt fast i dørene, men nå er hullene for store til å skru inn gjengene (se bilde). Jeg vurderer den beste løsningen for dette, som holder så bra som det bare går.
Snekkerens tips var å bruke tresparkel, fylle hullet og deretter bore et nytt hull for hengslene. Holder det, og i så fall har vi kjøpt riktig type sparkel (bilde)?
Selve dørene er jo tyngre enn moderne Ikea-varianter siden de er i massivt tre, så vekten er ikke helt ubetydelig, og de henger på bare to skruer (hengsler).
Vi har flere kjøkkendører fra 70-tallet der pinngjengene har gått av. Vi har fått hjelp til å bore ut skruene som satt fast i dørene, men nå er hullene for store til å skru inn gjengene (se bilde). Jeg vurderer den beste løsningen for dette, som holder så bra som det bare går.
Snekkerens tips var å bruke tresparkel, fylle hullet og deretter bore et nytt hull for hengslene. Holder det, og i så fall har vi kjøpt riktig type sparkel (bilde)?
Selve dørene er jo tyngre enn moderne Ikea-varianter siden de er i massivt tre, så vekten er ikke helt ubetydelig, og de henger på bare to skruer (hengsler).
Det der ville i hvert fall ikke jeg stole på.E EJW skrev:Hei,
Vi har flere kjøkkenfronter fra 70-tallet der hengslene har gått i stykker. Vi har fått hjelp til å bore ut skruene som satt fast i frontene, men nå er hullene for store til å skru inn hengslene (se bilde). Jeg funderer på den beste løsningen for dette, som holder så godt som mulig.
Snekkeren foreslo å bruke trestøvelfylningsmiddel, fylle hullet og deretter bore et nytt hull for hengslene. Holder det, og i så fall har vi kjøpt riktig type fylningsmiddel (bilde)?
Selve frontene er tyngre enn moderne Ikea-varianter fordi de er i massiv tre, så vekten er ikke ubetydelig, og de henger på bare to skruer (hengsler).
Hengslene har skruer på 6 mm, men jeg har også de på 7 mm som du linker til hjemme, og i hvert fall ett av hullene er dessverre for stort for dem også.T tergo skrev:
Ville noe slikt her fungere, eller tenker du vanlig epoksylim? Det er ikke noe problem om vi aldri får ut de der hengslene igjen fra luken, så lenge den henger sikkert.AXS skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Repair-Putty-Universal-Loctite/p/34-9016
Men den kan du også fylle og så bore.E EJW skrev:Hengslene har skruer på 6 mm men jeg har også de på 7 mm som du lenker til hjemme og i hvert fall ett av hullene er dessverre for stort for dem også.
Skulle noe sånt her fungere eller tenker du vanlig epoxylim? Det er ikke noe problem om vi aldri får ut de der hengslene igjen fra luken, bare den henger sikkert.
[lenke]
Vanskelig å vite hva som fungerer best, du kan jo prøve på én og se hvordan det føles.
Du har jo fått noen gode tips. Jeg hadde fylt med en treplugg. Det går nok å sparkle og bore hvis du kjøper tokomponent sparkel, det funker. Men du må gjenge hullet med en for skruen passende tapp ellers holder det ikke.
Trelplugger og lim, hvorfor gjøre det vanskelig?
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Jeg gjorde lignende i dag, skulle skru fast en kjøkkenvifte i endetre på gamle sponplater i overskapene. Løgn i h-e å få skruene til å feste ordentlig. Løsningen ble nettopp dette: bor ut først med 5 mm bor deretter 10 mm bor for å få det så sentrert som mulig, i med 10 mm treplugg som limes med trelim. Vent noen timer på limet. Forboret og forsenket litt der skruene skulle sitte for å styre. Ble helt perfekt, bergfast montering.
I dine dører kanskje du må bruke tynnere treplugg, men dette er en veldig god metode. Hvis det er tynn tykkelse på dørene blir det desto viktigere å forbore i passende dimensjon ellers risiko for å sprekke.
I dine dører kanskje du må bruke tynnere treplugg, men dette er en veldig god metode. Hvis det er tynn tykkelse på dørene blir det desto viktigere å forbore i passende dimensjon ellers risiko for å sprekke.
Stoler man ikke på endetreet i vanlige treplugger, så putt inn litt trelim før skruen går inn i hullet. Limet gjør de nye gjengene mye mer holdbare og binder seg ikke til metall. Sitter skruen fast til tross for dette, varm den forsiktig med en loddebolt så smelter limet.
Jeg forutsetter jo at hvis man sier treplugg, så er det nettopp det man mener og ikke tapper. En treplugg skjærer man slik at fibrene går tvärs. En tapp skjærer man slik at fibrene går langs med.Z z_bumbi skrev:
Når man fyller et hull med en treplugg, så skrur man jo i pluggen, ingen endeved der.
Alternativt snakker vi om en plugg i plast. Den har heller ikke noe endeved. Hvis ts finner en passende plastplugg, vil også den fungere.