Jeg holder på å fjerne tapeter i et rom som skal gjøres i stand til eldste datteren. Rommet hadde en fuktskade som oppsto fra skorsteinen/rørkraggen fra taket pga plater som ikke er korrekt satt på ved taket og at vann har kommet inn ved sterk vind + regn. Platene skal gjøres i stand innen en måned. Derfor tenkte jeg å gjøre det meste av forarbeidet nå, men tapetene setter jeg ikke opp før platene er fikset.
Når jeg fjernet tapetene rundt vinduet så så jeg at det i alle fall har vært en fuktskade tidligere. Akkurat nå er den tørr, men jeg vet ikke om det er en gammel eller ny skade. Man så ingenting på selve tapeten, bare under.
1) Hva bør jeg gjøre? Rive bort den skadede platen og se hvordan det ser ut under eller er det OK å tapetsere oppå?
2) Hva tror dere fuktskaden kan skyldes? Hvordan finner jeg ut av det?
Ved rørkraggen har vi hatt en fukttekniker som målte, men da var det tørt. Men da jeg rev bort tapetene så så jeg også at skråtaket har fått en fuktskade.
3) Det samme der, hva bør jeg gjøre? Fjerne platen og se hvordan det ser ut under eller bare utbedre skaden på taket?
Bildet er tatt ved rørkraggen/"skorsteinen", fra gulvet langs rørkraggens vegg opp mot taket). Fuktskaden øverst på bildet er altså på skråtaket.
dra på noen sperre, kvistlakk eller en oljefarge eller lignende på flekkene før du sparkler slik at de ikke kommer igjennom senere, ellers er det nok bare å la det være. det er jo tørt nå så hvorfor rive opp det unødvendig hadde det skjedd nå så hadde det vært vått! se isteden på utsiden og sjekk om du kan finne noen feil der som trenger å utbedres så det ikke skjer igjen...
Elekterpute: Utefog var et bra tips! Ikke så lett å komme på hvis man ikke vet hva det heter, selv om det er åpenbart i ettertid
Mistenker dog ikke at fugen puster? Jeg lurer på om det er sånn at man har stengt inne fukt i isolasjonen som RFC skriver... Kanskje skal ta og åpne opp veggen likevel...
Elkudde: Utefug var et bra tips! Ikke så lett å komme på om man ikke vet hva det heter, selv om det er selvinnlysende i ettertid
Mistenker dog ikke at fugen puster? Jeg funderer på om det er slik at man har lukket inn fukt i isolasjonen som RFC skriver... Kanskje skal ta og åpne opp veggen likevel...
Sørg for at fukten kommer ut først, ta åpne på utsiden,
Om du har hatt tapeter sittende, uten å vise fuktskaden, så er den gammel og uttørket siden lenge. Sperr gjerne i henhold til hva mångstekta skrev. Samt utefuging på utsiden i henhold til Elkludde.
nå det sitter jo spikläkt bak så lufta det gjør det nok uansett, selv om man setter fast den der lille sprekken... alt 2 er jo å sette en bredere plate og legge fôring på utsiden på platen og 2cm opp om man nå av en eller annen merkelig grunn ikke skulle våge å tette fast... tørt er det garantert bak iaf... tapeten hadde falt av av seg selv ellers tørke kan det jo dessuten gjøre innåt du sperrer jo ikke hele veggen uten bare på den flekken så det kan jo tørke hvor mye det vil på resten av veggen... gjør dette nå ikke mer innviklet enn du må er mitt tips!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.