Hei,
for å gjøre en lang historie kort; har kjøpt et 1920-talls hus som jeg holder på å totalrenovere! Kjøkkenveggen som du ser på bildet er bygd opp på følgende måte: Murstein > puss > vindpapp > stendere > isolasjon > sponplate > gips.

Dum som jeg var da jeg gjorde kjøkkenet x antall måneder siden, bestemte jeg meg for å sette en grense et sted og smelte bare gips på veggen! Nå et par måneder senere er det en svak muggen lukt som gjerne setter seg i plastposer og stoffer man legger inntil veggen!

Tok et hull i veggen og kunne konstatere at sponplaten som veggen står på hadde i går 30 % fukt, nå når jeg tok bildet hadde den tørket ut litt!

Gulvet er støpt der man deretter har lagt 100mm celleplast oppå betongen og flytende sponplate oppå! Om det finnes kapillærbrytende masser under vet jeg ikke!

Gulvsponplaten ser heller ikke ut til å ha noen direkte kontakt med murveggen, så ble forbauset over at den hadde 30-35 % fuktighet i går når jeg åpnet opp hullet!

Min første tanke var å bygge opp en ny vegg med stålstendere, 45mm isolasjon, dampsperre og gips, men nå er jeg redd for at om jeg bytter den dårlige gulvsponplaten og bygger opp en ny vegg, vil jo trolig gulvet bli fuktig igjen!

Noen som har noen tanker og ideer? :D

• Utsnitt av en vegg med et hull avslører fuktig sponplate og en gul fuktmåler på gulvet, hint av gammelt tapet.
  • Fuktmåler av merke STANLEY på en vegg, viser fuktinnhold. Instrumentet er gult og svart med en rød knapp merket "ON/SET".
  • Grå kjøkkenvegg med vinduer og panelovn, verktøy på vinduskarmen, og kabler på gulvet under renovering.
Det er altså ikke noen fuktsperre (plast) i isolasjonen/veggen?

I så fall er det jo ikke noe bra med tre der overhodet!

Fukten kan jo også komme fra platen, og det er uisolert plate på mark.

Jeg har en lignende vegg i mitt sokkelhus, men i lettbetong som trakk inn fukt så puss og maling flasset.
Jeg la opp stålbjelker mot gummi (for å unngå eventuell korrosjon) og deretter kryssfiner og gips. Jeg la en Östberg fasadevifte på utsiden midt på veggen og har to luftinntak med vanlig støvsugerfilter nede i hvert hjørne...

Garantert fuktsikkert! :)

Nei, akkurat, finnes ingen dampsperre i veggen!

Tror vi er inne på samme spor, kunne det være grunnfukt som presses opp i veggen, derfor er nederdelen av veggen og sponplaten mest fuktig?

Har vurdert en løsning, men føler meg usikker, hva sier ekspertene? :rofl:

• Konstruksjonstegning av en vegg med lag: luftspalte, stålreglar, mineralull, gips. Viser også gulvlag: sponplate, parkett, ventilert gulvsokkel.
O otto123 skrev:
Tegl > puss > vindsperre > lekter > isolasjon > sponplate > gips.
Jeg tror ikke at dette er en korrekt beskrivelse av en yttervegg i et hus fra 20-tallet. For det første må det finnes en massiv plankestamme (2-3 tommer tykk) som vindsperren er festet til, og som utgjør bæringen i veggen. For det andre må teglsteinen ha blitt påført i etterkant, siden det finnes et pusslag bak. Jeg tror ikke man brukte fasadetegl på 20-tallet uten da forekom bare murte yttervegger av helstein. Fasadetegl må alltid mures med en bakforliggende luftspalte. Som en følge av at teglsteinen ligger direkte mot pussen, overføres teglets fukt til pusslaget som ikke kan tørke ut. Papiret bak pussen bør ha vært en asfaltpapp, men den har antagelig mistet det meste av sin fuktisolerende evne.

Før jeg driver teorien min lenger, skulle jeg gjerne vite veggens virkelige oppbygning. Hvis du kan ta noen dybdemål, vil det lette forståelsen.

Beklager var litt uklar i min beskrivelse!
Eksisterende tilleggsisolasjon er altså noe som ble lagt til i 1991 da kjøkkenet ble renovert!
Stammen i huset er altså murstein, kanalstein, ingen plankevegg finnes, det er massive vegger!

For å spesifisere hele veggen ser den slik ut utenfra og inn: Puss->Murstein->luftspalte->murstein->innside puss->luftspalte->vindsperre->trestendere & isolasjon->sponplate->gips

Nei, det er vanlig forhydringspapp (vindsperre) som satt direkte mot innside puss! Antagelig fordi man trodde det blåste gjennom mursteinsstammen!

Da ser det mye mer normalt ut! Er det pussen man ser på bildet der du har fjernet sponplaten? Murstein som er pusset på ut- og innside trenger vanligvis ikke ekstra vindtetting. Har man brukt plastfolie da kjøkkenet ble etterisolert? Når man etterisolerer en slik murkonstruksjon, bør man ikke bruke plastfolie av to grunner. For det første trengs den ikke, fordi eventuell kondensasjon av inneluftens vanndamp skjer i murveggen som tåler fuktighet. For det andre bidrar den til å skape et forhøyet fuktmiljø i etterisoleringslaget. Man bør heller ikke ha en vindsperre på murens innside, da den virker bremsende på vanndampen. Luftspalte mellom muren og stålrammer har jeg tro på.

Det er sannsynlig at i det minste en del av problemene har med gulvkonstruksjonen å gjøre, men jeg trenger å forstå litt mer om hvordan det ser ut. Ligger betongplaten direkte på bakken? I så fall veldig uvanlig for et hus fra 20-tallet.

Litt ustrukturert, men problemet virker komplekst.

Ja, akkurat, det er puss du ser! Nei, det var ingen plastfolie i veggen!

Var litt uklar igjen! Jeg TROR at betongplaten på kjøkkenet ble støpt da kjøkkenet ble renovert i 1991! Men om den ligger direkte på bakken eller på kapillærbrytende masser vet jeg ikke! Da må jeg pigge opp en bit for å se, og det føles litt drastisk!

Nei, ikke bil opp noe. Hvordan ser grunnmuren ut fra utsiden? Det er vel ingen kjeller?

Nei, akkurat, ingen kjeller!

• Søylediagram som viser hus med pussesokkel av gråstein, ingen kjeller, eng med gress ved siden av.
Ja, det var det jeg mistenkte. Betongen er sikkert støpt oppå et lag med pakket makadam. Eventuelt finnes det lecakulor eller isopor under betongen. Det burde det gjøre om det er utført 1991, men det motsies av isoporen oppå betongen. Betongen er nok høyst 10 cm. Kapillærsugning av fukt fra bakken tror jeg vi kan utelukke. Om din første seksjon stemmer, dvs at det finnes en betongkloss lengst ut mot ytterveggen, så tror jeg at hovedårsaken finnes der. Den delen av betongen vil alltid være fuktig. Ligger sponplaten direkte på betongen?

Bra spørsmål, må nok sjekke det opp og komme tilbake med svar i morgen! I de andre rommene har det vært en såle støpt, sannsynligvis siden huset ble bygget som man har murt teglsteinen på, og den går 20 cm innenfor teglsteinen! Så med stor sannsynlighet er det vel det samme på kjøkkenet!

Men om man leker med tanken at sponplaten ligger nær eller i direkte kontakt med betongen der, hvordan bør man gå frem da?

Synes det er vanskelig å forklare så jeg legger ved et bilde av hvordan det ser ut: :)

• Tegning av murverk med betongplate som støtter en struktur, inkludert isolasjon og murstein. Teglstenene er stablet på betongen, og isolasjonen ligger under gulvet.
Sist redigert:
Man bruker vanligvis syllpapp for å isolere treprodukter fra betong som kan være fuktig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.