Hei,
Jeg vet ikke om dette spørsmålet er i riktig kategori, men jeg prøver.
Vi eier en gammel skånelänga (ca 1860) og på grunn av forhøyede fuktverdier i en vegg fjernet vi sponplaten som var fuktskadet. Nesten all underliggende puss fulgte da med, og igjen står nå en vegg med glissent tegl, der mellomsjiktet består av noe vi tror er leire. Problemet er at leiren eller leirstenen er veldig porøs og fuktig. Spørsmålet er om det går an å legge ny puss oppå denne overflaten når den har tørket opp? Eller må vi skrape bort alt løst materiale? Eller er veggen helt ødelagt?

Den delen av pussen som ikke slapp (se bilde) er svartmalt, og jeg lurer også på om noen vet hva det kan være og hvorfor man gjorde så?

Takk på forhånd! :)

• Gammel teglesteinsvegg med svartmalt puss, delvis avskallet, ved siden av vindu. Hjulbår med fjernet materiale i hjørnet. Fuktproblemer diskuteres.
Microkatten
Pussen er sikkert leire, og den er jo vannløselig så det er ikke rart at den raser i en fuktig vegg. Det virker også som om mørtelen er leire, selv om det kan være vanskelig å se på bildet. Normalt brukte man kalkmørtel, hvilken man også kan skrape ut, men leiren er betydelig mer følsom for fukt. I prinsippet kan man alltid skrape ut all (leire)mørtel, så det kan se verre ut enn det er.

Ser dere ingen forskjell på (leire)pussen og mørtelen?

Vet dere hvorfor veggen er fuktig? Årsaken til fukten bør man først utbedre, vegger skal ikke stå konstant fuktige. Er det treetex eller en annen variant av plate? Det virker som platen satt direkte mot pussen, derav fuktskadene?

Hva man bør gjøre avhenger også av hvordan veggen er bygd opp og dens tykkelse. Det er jo en bærende vegg, så man må være litt ekstra oppmerksom på tilstanden.

Ta helst dit noen som er kyndige på gamle hus, det er alltid best å se på stedet for å kunne bestemme hvilke tiltak som er hensiktsmessige.

Takk for svar. Fuktigheten skyldes dårlig avrenning på utsiden. Dette vil bli utbedret til våren. Også mullbänks-grunnen vil bli gravd ut.

Veggen er bygget opp av murstein med kortsiden mot inner- og yttervegg og deretter puss på utside og innsiden. Deretter har man lagt en tretex-plate på innerveggens puss og tapetsert oppå.

Vi vil nok trenge å ansette noen som kan hjelpe oss på stedet med vurderingen av hvordan vi går videre med veggen. Nå er den i alle fall frigjort og vil forhåpentligvis tørke opp litt.

Hei, jeg er tilbake for å spørre om vår lersteinsvegg.
Altså, veggen i skånehus fra 1860 er bygget av annenhver rad brent tegl og annenhver med lerstein. Vi rev bort veggmateriale og den murte veggen under var porøs og fuktig. Nå har veggen fått stå i ca. fire uker og lersteinen føles noe hardere på overflaten, men er fortsatt fuktig.
Vi har nå også revet bort tretex-platen på veggen ved siden av og også der raste største delen av pussen ned og resten er veldig lett å skrape bort.
I sommer er planen å pusse veggene med leirpuss.
Mitt spørsmål er om det går an å pusse med leirpuss på en lersteinsvegg som er såpass fuktig?

Takk for svar. Kanskje har noen lignende erfaringer, hvordan gjorde dere i så fall?

M
Leire er et materiale som kan holde utrolige mengder vann.

Å tørke ut en kakkelovn med et 3-4mm tykt lag tar minst en uke (da er også fugene bak tørre).

En slik vegg kan jeg tenke meg tar et halvt år eller så å tørke ut slik at leiren er gjennomgående hard. Dog lurer jeg på om ikke veggen må ha satt seg ganske ordentlig? Ser ut som at lerteinen har sunket sammen ganske mye.

• Liker
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M
Og sørg for at rommet holder seg varmt, ellers tar det bare enda lengre tid å tørke.

M Marcussjogren skrev:
Og sørg for at rommet holder seg varmt, ellers tar det bare enda lengre tid å tørke.
Takk for svar! Vi bør altså vente lengre enn vi hadde tenkt. Det jeg også lurer på er om vi må skrape bort alt det som er porøst før vi pusser med leirpuss oppå? Og hvordan gjør man det på de stedene hvor det er rene hulrom? Kan man fylle i med leirpuss eller med noe annet bruk?

M
Saband Saband skrev:
Takk for svar! Vi bør altså vente lenger enn vi hadde tenkt. Det jeg også lurer på er om vi må skrape bort alt det som er porøst før vi pusser med leirpuss oppå?
Og hva gjør man på de stedene hvor det er rene hulrom? Kan man fylle i med leirpuss eller med noe annet maling?
Ja det er vel i alle fall passende å ta en form for børste og gå over veggen. Børst normalt som når man børster gulvet innendørs, ikke for hardt, ikke for løst :) dvs gjør ikke skade på det som er fast.

Hulrommet reparert med tilsvarende leirmørtel som finnes i veggen i dag. Ikke så lett å dra 130 år tilbake i tid og spørre, men det viktigste er vel å forsøke å se om det er armert med f.eks. halm.

Ellers hadde jeg blandet 1:3 (leire:sand) til en mørtel som akkurat kan formes til en fast ball for reparasjonene, og presset det inn ganske hardt. Ingen slag, men trykk med hånden.

Pussen skal være litt våtere, typ som... leirsuppe? :) skal gå ganske lett å dra ut på veggen uten at det smuldrer og faller ned.

Merk at jeg ikke er ekspert på området, men skriver ut fra det jeg har lest og gjort selv hjemme.

M Marcussjogren skrev:
Ja det er vel i alle fall passende å ta noen form for børste og gå over veggen. Børste normalt som når man børster gulvet innendørs, ikke for hardt, ikke for løst :) dvs ikke gjør skade på det som er fast.

Hull reparert med tilsvarende leirmørtel som finnes i veggen i dag. Ikke så lett å reise 130 år tilbake i tid og spørre, men det viktigste er vel å prøve å se om det er armert med f.eks. halm.

Ellers hadde jeg blandet 1:3 (leire:sand) til en mørtel som akkurat kan formes til en fast ball for reparasjonene og presset det inn ganske hardt. Ingen slag, bare trykk med hånden.

Pussen skal være litt våtere, typ som... leirgraut? :) skal gå ganske lett å dra ut på veggen uten at det smuldrer og faller ned.

Merk at jeg ikke er ekspert på området, men skriver ut fra det jeg har lest og gjort selv hjemme.
Takk for svaret! Nå føles prosjektet litt mer håpefullt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.