Hvilket har best isoleringsevne?
Er skumfylling helse/miljøfarlig?
Hvor langt rekker en flaske skumfylling?
Den eventuelt høyere prisen for skum; er det verdt å betale for å slippe å dreve?

Jeg har trukket en tynn remse med byggskum utvendig som vindbeskyttelse/regnbeskyttelse. Fra innsiden drever jeg og avslutter deretter med en bunnfyllingslist og fugemasse.

Ifølge vindusleverandører og mange snekkere jeg har snakket med, skal det dreves. Dessuten går det betydelig mye raskere å bruke byggskum, så jeg forstår at mange håndverkere foretrekker det.

Det finnes vanlig byggskum som er tilpasset for pistol (koster cirka 80 kr). Så finnes det et dyrere byggskum som er utviklet for bruk til vinduer. Den er mer elastisk og har en bevegelseskapasitet på cirka 10-15 prosent. I tillegg er den miljøvennlig.

får aldri skumme et åpningsbart vindu!!

mvh
snickar estwing

Får og får, det kommer nok an på hvem man spør.
Derimot skal man sørge for å legge tynne lag om man skummer noe som kan åpnes. Risikoen ellers blir at skummet utvider seg i bredden i stedet for i lengden, og da kan man klemme vinduet fast.

• Liker
makkan99
  • Laddar…
Gonate skrev:
Hvilket har best isoleringsevne?
Er fugeskum helse/miljøfarlig?
Er kun helsefarlig, med mindre du spiser det selvfølgelig, ved forbrenning og i uherdet form siden en delkomponent i polyuretan er isocyanat som anses å forårsake allergier og astma gjennom innånding og hudkontakt.

Men jeg ville ikke bekymret meg, det er snakk om så små mengder...

hva som er best kan jeg ikke svare på, men vi skummet samtlige av våre vinduer (tegelhus).
Gikk veldig fort, var enkelt og sitter godt. (har overlevd 2 stormer hittil.)
Har ikke hatt noen problemer med åpningbare vinduer.
Viktige er vel at man gir skummet mulighet til å ekspandere både utover og innover, så man ikke risikerer å sette karmene.

Årsaken til at vi skummet var på anbefaling av 2 uavhengige yrkessnekkere. (igjen ...tegelhus)

Har også samme fundering. Hva jeg har kommet fram til er at det er lettere/sikrere å dreve om man er uerfaren, med tanke på ekspanderingen av skummet. Men om man drever skal man, om jeg har forstått riktig, legge en diffusjonstett fuge på innsiden og da bør man først sette inn en bunnfyllingslist for fugen, dvs det blir flere momenter. Fugeskummene skal være diffusjonstette om jeg har oppfattet riktig.

Fugeskum går fort og er lett om du har en pistol til skummet. Mye billigere enn vatt og like bra. Sett små trekiler mellom karm og ramme rundt om så kan ikke skummet ekspandere og presse ut karmen. En flaske skum rekker til mange vinduer.

denne skumpistol dere nevner kjenner jeg ikke til, på det skum jeg har kjøpt så sitter det en tut på flasken og det er bare å kjøre...finnes på alle byggevarehus. Tror det kan være litt overdrevet med setningsrisikoen på karmen pga skummets ekspansjon. Lodd & Kil fast vinduet, sprøyt og sørg for at skummet kan ekspandere utover og innover. Ingen problemer! Det er når man har lukkede rom og begrenser ekspansjonen at det kan bli galt. Hadde aldri brukt skum tidligere, satte 15 vinduer (11 åpningsbare) hvorav 1. var sammen med en snekkerkompis. Intet vindu har hatt noen karmsetninger. Utrolig praktisk verktøy byggskum, har man først begynt å bruke det så kan man ikke slutte. :-) Skummet er ufølsomt for fukt men FØLSOMT for UV stråling!

Byggeskum er en praktisk måte å montere vinduer på, for eksempel i teglhus eller i murt kjellerplan osv., men det man bør tenke på er at man har dårligere justeringsmuligheter hvis man skummer sammenlignet med karmeskruv. Hvilken metode man vil bruke velger man jo selv, men et tips er at med dagens energisparende vinduer, der rammene veier mye mer enn på tradisjonelle vinduer, så får du en belastning i karmen ved hver åpning/lukking av vinduet, og med det så vil i hvert fall jeg ha muligheten til å kunne justere vinduet da jeg hører til den kategorien folk som ikke liker når ting hakker/ikke fungerer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.