Jeg holder på å fikse opp kjelleren, og første steget er å renovere trappen ned. Der er det en vegg som jeg har fjernet pussen på, og jeg funderer nå på døråpningen. Se på bildene.
Døråpning i kjeller med avdekket teglsteinsvegg, grønt avløpsrør og en delvis malt dør. Gjenstander og verktøy ses i rommet bak. Døråpning i kjeller med mursteinvegger og grønne rør, sett mot et vaskerom med trepanel og vaskemaskin. Gulvbelysning til venstre.

Trappeoppgangen har gått fra grønn og brun til at veggene males hvite, dører males grå, selve trappen males lysegrå, stammen males grå, og teglsteinsveggen avdekkes (elektriske sentralen skal flyttes, men det blir i en senere fase, maler den nok grå også i mellomtiden). Belysningen vil bli utenpåliggende spotlights, og den utrolig vakre linoleummatten vil bli erstattet med svarte fliser etter hvert, samme som det vil bli i vaskerommet.

Så kommer da spørsmålet: Hvordan skal jeg gjøre med døråpningen (og den tilhørende døren som ikke vises på bildet)? Mitt ønske er å fjerne karmen helt, men jeg er usikker på om teglsteinen holder seg uten å ha noe å hvile på. Er det noen med erfaring med dette?
Eller skal man gjøre det enkelt for seg selv og bare male den grå rett og slett? Jeg vil at gulvet skal fortsette inn i vaskerommet når det legges, så dørterskelen forsvinner uansett.

Tips om hva man gjør med vannrørene for å gjøre dem penere mottas også med takk.

:)

Åsa Lund
Jeg hadde absolutt ikke malt teglsteinen grå. Hellere filtret eller sekkeskurt overflaten med grått mørtel, for eksempel hydraulisk kalkmørtel som pleier å ha en fin fargetone og passer meget godt til den typen murverk som finnes i kjelleren din.
"Fasade: Pusse huset med tynnpuss | Gjør Det Selv" https://gds.se/hus/fasad/fasad-putsa-huset-med-tunnputs

Om veggen ikke er bærende, kan du fjerne all teglstein over døråpningen og la rørene henge fritt i luften.
Vær bare observant på om det er asbest i isolasjonen rundt varmerørene. Pleier først og fremst å være i bøyene, som et grått pulver. Ikke noe å leke med.

• Liker
Huddingebo og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svaret.
Jeg var nok uklar. Med å male "den" grå, mener jeg selvsagt karmen. Teglet skal forbli som det er (men vasket).
Spørsmålet er altså hva jeg skal gjøre med karmen; Fjerne eller male grå?
Din tanke om å fjerne tegl over åpningen er også interessant, vil stille litt mer krav til justeringen av takene dog (noe som allerede er rotete som det er). Men skal absolutt ha med det i vurderingene.

Bra tips om asbesten der, hadde jeg ikke tenkt på!

B
Om du f.eks. Skulle pusse hele overflaten på veggen glatt eller lignende, kan du vurdere å fjerne karmen, og pusse et fint hjørne og få overgangen mellom rommene bra. Men hvis du ikke skal gjøre det, tror jeg at du får vanskelig for å få et pent resultat. Bak lister er det garantert en avslutning på teglsteinen som ikke er helt pen, siden de har hatt en dør fra begynnelsen.

Åsa Lund
B BSOD skrev:
Om du f.eks. skulle pusse hele overflaten på veggen glatt eller lignende, skulle du kunne vurdere å fjerne karmen, og pusse et fint hjørne og få overgangen mellom rommene bra. Men skal du ikke gjøre det tror jeg at du får vanskelig for å få et pent resultat. Bak listerene er det garantert en avslutning på teglsteinen som ikke er helt pen, siden de hadde en dør fra starten av.
Eller så er det en rett og ordentlig avslutning siden de skulle montere en karm der

B
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Eller så er det en rett og ryddig avslutning siden de skulle montere en karm der
Pluss minus noen cm, kan være hugget stein osv. Det skjules av karmen uansett. Hvorfor skulle murmesteren bruke mer tid enn nødvendig?
Men det merkes vel først når/hvis man river karmen.

• Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
Slik ser det ut uten list. Tror jeg beholder det slik og maler grått.

• En døråpning uten lister med synlige murstein på veggene, vaskerom med vaskemaskin og tørkestativ i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.