Hei!
Vi har plassmangel i gangen når vi pusser opp et gammelt hus. Dørene blir i veien, og derfor lurer jeg på om man kan ta gamle dører og deretter gjøre dem om til skyvedører. Har mange ideer, men jeg liker ikke det nye når man renoverer gamle hus, siden det ser for "nytt" ut etter min smak.
Så hvis noen kanskje kan hjelpe meg med ideen?
//Generelt
Vi har plassmangel i gangen når vi pusser opp et gammelt hus. Dørene blir i veien, og derfor lurer jeg på om man kan ta gamle dører og deretter gjøre dem om til skyvedører. Har mange ideer, men jeg liker ikke det nye når man renoverer gamle hus, siden det ser for "nytt" ut etter min smak.
Så hvis noen kanskje kan hjelpe meg med ideen?
//Generelt
Det går vel bra. Man kan jo ha samme dørblad til skyvedører som til vanlige dører. Du får skaffe skyvedørsbeslag. Dette krever jo et inngrep i veggen, som kan være mer eller mindre besværlig avhengig av hvordan det ser ut nå.
Det finnes ferdige system med skinne og løpere - ulike avhengig av hvor tunge dørene eller lukene man vil montere - å kjøpe på Bauhaus og K-rauta. Trolig har flere byggevarehus slike systemer også.
Jeg kjøpte et på Bauhaus og det var veldig enkelt å montere.
/per
Jeg kjøpte et på Bauhaus og det var veldig enkelt å montere.
/per
Per_Kylsten skrev:
Hei Per!
Kunne du forklare hvordan du gjorde/legge inn bilder på hvordan det ser ut? Jeg er interessert i det samme, da vår dør åpnes mot trappen, noe som er livsfarlig. Så jeg ønsker å snu dørkarmen (så døren passer når man lukker) og gjøre den eksisterende døren om til en skyvedør.
I mitt tidligere 20-tallshus ble en "ny" speilskyvedør bygd inn i en boks. Det ble da en riktig bred terskel. Det ble veldig pent. Jeg var så heldig at naboen kastet ut sin gamle skyvedør inklusiv karm fra samme tiår. Ellers kan man finne lignende i byggevarehus som har spesialisert seg på gjenbruk.
Hei Generellt,G Generellt skrev:Hei!
Vi har plassmangel i gangen når vi bygger om et gammelt hus. Dørene blir i veien og derfor lurer jeg på om man kan ta gamle dører og så gjøre dem om til skyvedører. Har mange ideer men jeg liker ikke det nye når man renoverer gamle hus siden det ser for "nytt" ut etter min mening.
Så om noen kanskje kan hjelpe meg med ideen?
//Generellt
vi har selv bygget med skyvedørsbeslag for "barndoor" og døren henger på skinne og på gulvet er det gulvguide. Det finnes beslag for montering på overkanten eller på utsiden av døren. Maks last er 90 kg per dør. Vi valgte et beslag i stål men det finnes også i svart. Jeg fant beslag her www.ydrefoenster.se
Klikk her for å svare