Tenker å bygge meg et båthus og kom over 4 stk limtredragere i varierende strl så hvorfor da ikke prøve å bygge med åstak, men de er i klasse GL28cs.

Jeg har

Nr1: 6000x270x77

Nr2: 5900x250x55

Nr3: 4400x250x55

Nr4: 5400x400x60

Det kreves en 90x405 (helst 90x450) klasse GL30c ifølge bildet.

Jeg tenkte at jeg bruker Nr:1 77x270 men forsterker den på hver side med kanskje 45x195/220 enten fingerskjøtt 6m eller bare 5,4m+skjøtedel.
Alt 2 er å spikre sammen den med bjelke nr 2 med ev ytterligere forsterkning?
Worst case er å legge inn en takstol etter 3m men det er ikke like morsomt.

Det er ikke innen tettbebyggelse.

Snøsone 3,5

Platetak Tp-20 uten innertak men med rupanel.

• 3D-modell av et båthus med ryggåstak, viser takstoler, målinger og dimensjoner for byggeprosjekt. Skisser inkludert med spesifikke mål og vinkler.
  • Diagram over et båthus med ryggåstak og limtrebjelker, inkluderer tabell for forskjellige bjelkestørrelser og deres deformation og nyttjegrad.
Nedbøyningen motvirkes mest gjennom høyden på bjelken. Holdfasthetsmessig er det du foreslår (270+45x220 på sidene) betydelig dårligere enn en 405-bjelke. I prinsippet tilfører nok ikke 45x220 noe annet enn vekt.

Skal du bygge på, så gjør det i høyden. Lim og skru er et must og limskru en 18mm konstruksjonsfiner på hver side av bjelken.

Om anbefalingene kommer fra svenskt træ så er de solid tilpasset. Men med tanke på at du ikke får samme holdfasthet i hjemmesnekrede grejjjor kanskje det jevner ut hverandre.

Personlig hadde jeg gått for vanlige takstoler.

Mjaa nok må vel allikevel 45x220 tilføre mer enn vekten?
Ellers alt 2 å skru den sammen med bjelke nr2?
Med 2stk 45g vinkler i hver stolpe🤔

Jeg tenker også at det er garantert 25% sikkerhetsmargin fra svensk tre, og det er jo tross alt et båthus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.