Hei,
Vår brl står overfor en stamrenovering av et millionprogramshus bygd i 1974.

De lette innerveggene, som utgjør tre vegger av baderommet, er en 70mm konstruksjon med vinylkledd enkelgips på hver side med en tynn isolasjon og lekter i kantene av hvert "element." De er justert og spent mellom gulv og tak øverst med spennskruer mot taket. Se vedlagte bilde.

Min spørsmål er om det finnes noen måte å forsterke disse veggene som ikke bygger altfor mye? Finnes det noen godkjent metode i bransjen som er anvendelig hvis man ikke vil bygge en utrolig tykk (dobbel) vegg alternativt rive alt og bygge opp på nytt, med de omkostningene som det innebærer for overflatene og tilbakeføring på alle sider i alle leiligheter. Jeg selv vil alle ganger strebe etter det om det står mellom disse to alternativene, men det kan bli vanskelig å overbevise alle om at det er slik man bør gjøre kanskje.

Hvis man legger inn støtterammer på innsiden som vanlig med 70 lekter + platemateriale + fliser/klinker så blir det en ganske kraftig vegg som forminsker baderommet betydelig. Veggene er altså prefabrikkerte og tilvirket som ett stykke, så det går ikke an å bare rive den innermoste gipspanelet på en fornuftig måte slik det ser ut, da må hele veggen bort og bygges opp på nytt, totalt 3 av 4 vegger.

Med vennlig hilsen,
Jesper

• Tegning som viser detaljert snitt av en prefabrikkert vegg med spennskrue og røropplegg, samt merking for tilkoblinger i en renovering.
Hva er det du vil oppnå? Det er jo ingen bærende vegger.

Hei,
Vi trenger en stabil og godkjent vegg for tetningssjikt og flislegging.

Jeg etterspør eventuelle løsninger for å forsterke eksisterende vegg, for å slippe å rive alle tre vegger inkludert el, dør, tilbakeføring osv. Multipliser det med 140 leiligheter så blir det en del kostnader. Kan man i stedet forsterke den veggen som finnes i dag på en vettig måte som ikke bygger ut 100mm fra eksisterende vegg, så kan det være et alternativ å regne på og vurdere.

Hilsener,
Jesper

Jeg hadde et firma inne som renoverte vårt bad i huset.
De brukte 15 mm kryssfiner og deretter enkelgips. Det ble ekstremt stabilt.
Så jeg vil nok si at:
1. Bort med bef fuktsperre
2. Lime og skru kryssfiner, minst 15 mm men avhengig av avstanden mellom bjelkene tykkere.
3. Skru gips
Så fuktsperre og flislegging.

• Liker
Lintto1
  • Laddar…
Noen ganger må man stille spørsmål ved kravene. Det er ikke alltid de er relevant uttrykt. Ønsker man å oppnå en større stivhet i veggen, bør man gjøre som @Jan_G foreslår. Fjern gipsen, skru og lim fast kryssfiner og legg nye overflater utenpå det. Jeg tror det holder godt med 12 mm k-kryssfiner. Ønsker man å gå opp i dimensjon, er 18 mm bedre. 12 og 15 mm har like mange lag. Det er bare små forskjeller i lags tykkelse mellom dem.

Er virkelig fliser et must?

• Liker
Jörgen63 og 1 annen
  • Laddar…
Ja. Jeg ville gjerne ha regel opp veggene ytterligere for å gjøre dem mer stive. Dessverre kan ikke den ytre gipsplaten fjernes uten å rive hele veggen.

Ja, fliser er et must, da vi må gjøre det mulig for våre medlemmer å kunne legge fliser på sine bad.

Jeg søker "godkjente" eller allment anerkjente løsninger nettopp fordi det er et større prosjekt med 140 leiligheter, og det trenger å håndteres på en fornuftig måte med en eller et fåtall løsninger.

Vennlig hilsen, Jesper

J jesperleven skrev:
Ja. Jeg hadde gjerne laget veggene mer solide ved å legge til flere stendere. Dessverre kan ikke den ytre gipsplaten fjernes uten å rive hele veggen.

Ja, fliser er et must, da vi må gjøre det mulig for våre medlemmer å kunne legge fliser på badene sine.

Jeg søker ”godkjente” eller generelt anerkjente løsninger nettopp fordi det er et større prosjekt med 140 leiligheter og det trenger å bli handlet på en fornuftig måte med en eller et fåtall løsninger.

hilsen, Jesper
Er det ikke mer fornuftig å legge kostnaden for fliser på de som ønsker det?

Selv limskrudd kryssfiner på én side innebærer en betydelig forbedring. Gvk:s regler må man alltid lese med en viss skepsis. De er utgitt av en organisasjon som vil selge mye fliser, og er derfor ikke uavhengige. Det er som med matoppskrifter fra Arla.

Vi renoverte vår "70-tallsvegg" bygd med bølgepapp og limt sponplate. Vribar så innihelvete men går ikke an å skru i det hele tatt :) Forferdelig å rive også fordi det var limt overalt.

Jeg rammet "tett" med 2", altså 45mm og deretter en våtromsvegg i henhold til nåværende standard, dvs. 15mm kryssfiner og våtromsgips 12mm. Våtromsgips er ikke lenger et krav men det er jo ingen prisforskjell i et lite baderom så jeg kjørte på det.

Hei! Hvor tett er det mellom stenderne i de veggelementene? Er det for langt avstand så det ikke bare går å sette opp plywooden direkte på veggen, så kan man kanskje legge på med 28x70 eller 28mm hattprofiler. Men da må nok stenderne legges horisontalt. Så deretter på med plywood+gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.