Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Hei.
Lurer på hvilke varianter som finnes for å forsterke en trebjelkelag uten å tilføre altfor stor vekt.
Vi bor i et rekkehus fra 1968 hvor bjelkelaget i det aktuelle rommet i etasje 2 går fra sidevegg til sidevegg med et spenn på ca. 5300mm.
I etasjen under finnes det en vegg og en limtrebjelke på tvers av bjelkelaget.
Årsakene til forsterkningen er at vi planlegger å flytte en vegg i andre etasje for å skape to jevnstore rom. I tillegg føles gulvet svaiende og har sunket litt...
Noen ideer?
M v h
/F
Lurer på hvilke varianter som finnes for å forsterke en trebjelkelag uten å tilføre altfor stor vekt.
Vi bor i et rekkehus fra 1968 hvor bjelkelaget i det aktuelle rommet i etasje 2 går fra sidevegg til sidevegg med et spenn på ca. 5300mm.
I etasjen under finnes det en vegg og en limtrebjelke på tvers av bjelkelaget.
Årsakene til forsterkningen er at vi planlegger å flytte en vegg i andre etasje for å skape to jevnstore rom. I tillegg føles gulvet svaiende og har sunket litt...
Noen ideer?
M v h
/F
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kommer an på hvilke inngrep du er villig til å gjøre. Det finnes mange bra metoder for å forsterke. Litt mer fakta trengs. Dimensjoner på nåværende bjelkelag og planlagt største spennvidde.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Hei Justus.J justusandersson skrev:
Takk for raskt svar. Legger ved en enklere skisse av hvordan konstruksjonen ser ut.
Dimensjoner på bjelker bør være 60-70 x 225 (har ingen dokumentasjon på dette...men har forsøkt å huske og sett på bilder fra de gangene jeg har revet opp spont og lagt gulvspån). Regn med cc 60 på bjelkene.
Som du ser på vedlagt skisse er spennet drøyt 4 meter på lengste sted og nærmere 3,75 på det mindre spennet.
Der det en gang var en vegg på plan 1 sitter en hjemmesnekret trebjelke (markert på tegningen med trefarge) som tidligere eier har montert. Jeg har vanskelig for å tro at den opprinnelige veggen på plan 1 har vært bærende.
Som jeg skrev: Grunnen til at jeg vil forsterke mellombjelkelaget er at vi skal flytte en vegg som i dag er bygget stort sett i linje med veggene på plan 1, men der den nye veggen kommer til å havne mer sentrert i huset. Legger også ved et bilde av den nye veggens plassering...
M v h
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
I 1968 brukte man fortsatt tommemål. Jeg gjetter at bjelkene er 21/2x9 tommer. Lastmessig tåler de nok den nye mellomveggen, det er gulvvekten som er problemet. Man kan forsterke på to måter. 1) Skruelim sponplate eller kryssfiner på bjelkene under gulvets sliteflate. Gjør man det samme på undersiden av bjelkene blir det enda bedre. 2) Forsterke de enkelte bjelkene ved å skruelim treverk fra siden. En lur måte å gjøre det på er å sette 45x45 mm lekter på bjelkenes begge sider oppe og nede så de ser ut som I-bjelker. Kun fantasien setter grenser. Begge metodene har fordeler og ulemper.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Heisann...stort takk for dine idéer!J justusandersson skrev:1968 brukte man fortsatt tommemål. Jeg gjetter at bjelkene er 21/2x9 tommer. Lastekapasitetsmessig tåler de nok den nye mellomveggen, det er gulvets vekt som er problemet. Man kan forsterke på to måter. 1) Skruvlim sponplate eller kryssfiner på bjelkene under gulvoverflaten. Gjør man det samme på bjelkenes underside, blir det enda bedre. 2) Forsterke de enkelte bjelkene ved å skruvlim trevirke fra siden. En smart måte å gjøre det på er å sette 45x45 mm lekter på bjelkene på begge sider oppe og nede, så de ser ut som I-bjelker. Kun fantasien setter grenser. Begge metodene har fordeler og ulemper.
Ja, tanken er å skruvlimme gulvspon (bytte ut not og fjær) for å få et knirkefritt og flatt gulv.
Interessant tanke å limskruve 45x45 på siden av hver bjelke. Det er verdt å tenke på...
Jeg hadde en tanke om å kunne sette noen stålprofiler langs hver bjelke, men der blir vekten (og trolig kostnaden) et problem...
M v h
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er ganske smart. Betydelig enklere enn å jobbe med treverk som har samme høyde som bjelkene. Gjør både det og skruelim gulvspon så får du et gulv som tåler at man danser på det. Men bare med hustruen i disse tider...
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Haha.J justusandersson skrev:
Ja...det blir ingen stor fest...kun familien som får danse.
Jeg hadde også en idé om å rette opp gulvet siden det er en liten svakke. Kanskje det fungerer å øke dimensjonen på lektene og skru-lime lektene på siden av de eksisterende bjelkene for å få et jevnt gulv...
V h
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er absolutt riktig tidspunkt hvis det er store forskjeller.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
En tanke å vurdere (om vinden tillater) er å stive opp bjelkelaget med en bjelke som ligger på takstolenes underramme langs med den nye innerveggen som stiver opp bjelkelaget etasjen under gjennom innerveggen. Krever riktignok litt arbeid, men gjøres noen ganger for å stive opp et bjelkelag der man ikke kan styrke nedenfra. Ved bærende konstruksjoner kreves selvsagt beregninger, men her er det vel kanskje mer et komfortspørsmål så man kan se litt enklere på det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det finnes ingen grunn til å overdimensjonere her, det risikerer bare å bli dårlig utført. Legg til så mye på høyden at festeflaten mot originalbjelkene blir minst 45 mm.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Ja...M myrstack skrev:En tanke å overveie (om vinden tillater) er å stive opp bjelkelaget med en bjelke som ligger på takstolenes underramme langs med den nye innerveggen som stiver opp bjelkelaget etasje under gjennom innerveggen. Krever iofs litt arbeid men gjøres noen ganger for å stive opp et bjelkelag der man ikke kan forsterke nedenfra. Ved bærende konstruksjoner kreves selvsagt beregninger men her er det vel kanskje mer et komfortspørsmål så man kan se litt enklere på det
Trolig blir det litt vel mye arbeid for en stakkars rekkehusfastighet...
/F
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Hei David.David-O skrev:
Jo, jeg har sett på sigmabalk, men hva jeg har sett ifølge en tidligere tråd så blir det en del penger. (Det kommer så klart an på balkens bære evne og utforming...)
En tidligere bruker fikk prisopplysning på 900 kr per balk og at det trengtes to per bjelke. Da blir det dyrt...
M v h
/Fredrik
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjälp en nybörjare förstärka träbjälklag i badrum. Bilder finns
Badrum -
Forsterke trebjelkelag med en til bjelke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Förstärka träbjälklag
Golv -
Forsterke trebjelkelag mellom etasjer