Hei! Jeg har revet opp et litt sviktende underpanelgulv og vil i stedet legge gulvspon og deretter et 14 mm tregulv over det. Cc-målet mellom bjelkene varierer fra 75 til 95 cm. Jeg trenger tips om hvordan jeg enklest kan justere opp for å kunne legge gulvsponet. Det er et etasjeskille.
Huset er opprinnelig en torp fra forrige århundreskifte, som deretter ble renovert i 1968. Det var da de spikret på bjelker på originalbjelkene for å rette opp gulvet, antar jeg.
Alle nye reglar ser ut til å sitte til venstre for bjelken. Hvis du setter en på høyre side også, hvilken avstand blir det mellom da? Hvis det nærmer seg 60 cm så kan du finne forskjellige materialer for undergulv som tåler den spennvidden.
Alle nye reglar ser ut til å sitte til venstre for bjelken. Om du setter en på høyre side også, hvilken avstand blir det mellom da? Om det nærmer seg 60 cm, så kan du finne forskjellige materialer for undergulv som tåler den spennvidden.
Bildene er tatt i to forskjellige retninger. Visse reglar sitter på høyre side. Jeg ville komme ned til cc 70/75 om jeg setter reglar på begge sider av hver bjelke.
Krysskolving kan hjelpe.
[bilde]
Ikke å forveksle med kortling som ikke gjør noen nytte i det hele tatt.
Mvh Findus
Trenger krysskolvingen å festes i original-bjelkene, eller fungerer det også å feste i lektene som er spikret på bjelkene? Bjelkene er gamle tømmerstokker og de fleste er avrundet på sidene. Ikke lett å feste krysskolving der.
For kortlinger i prinsippet er umulige å overspanne og derfor glipper etter noen sesongvariasjoner. For å stive opp et bjelkelag må det være helt tett. Ellers hindrer det ikke gynging i det hele tatt. Muligens fungerer kortlinger bedre hvis endene hules ut (se bildet) slik at de bare trykker i hjørnene. Sånn har jeg aldri sett en byggesnekker gjøre. I tillegg løser det ikke problemet med å trykke inn kortlinger helt uten glipp.
Mvh Findus
Fordi kortlingar i prinsippet er umulige å overspenne og derfor glipper etter noen års variationsforhold. For å stive opp et bjelkelag må det være helt tett. Ellers hindrer det ikke svai i det hele tatt. Muligens fungerer kortlingar bedre hvis endene skåles ut (se bilde) slik at de bare trykker i hjørnene. Sånn har jeg aldri sett en bygningssnickare gjøre. Dessuten løser det ikke problemet med å trykke inn kortlingar helt uten glipp.
Mvh Findus
Huh, det har jeg aldri hørt om før. Blir interessant å se hvordan mine nylagte gulvreglar ter seg om noen år
Krysskolvning kan jo stive opp bjelkelaget men det hjelper jo ikke å redusere c/c avstanden på lektere. Du må nok gjøre som tømrerne har gjort. Det bør ikke være mer enn c/c 600 på lektere når du legger gulvspon.
Krysskolvning kan jo stive opp bjelkelaget, men det hjelper jo ikke å redusere c/c avstanden på bjelkene. Du må nok gjøre som snekkerne har gjort. Det bør ikke være mer enn c/c 600 på bjelkene når du legger gulvspån.
Ja, det er bare å dra og kjøpe flere bjelker. 45x120 burde vel holde? Det kommer til å bli en kortling i hvert rom, for å kunne komme under varmerørene med bjelkene.
Hva er det for dimensjon nå og hvor langt er rommet? Er ikke helt med på hvordan du mener med en kortling i hvert rom for å komme under med varmerørene?
Hva er dimensjonen nå og hvor langt er rommet? Jeg er ikke helt med på hva du mener med en kortling i hvert felt for å komme under med varmerørene?
De sporene som er påspikret på bjelkene i dag er 50x100 mm. Bjelkelagets høyde er 190 mm. Rommets lengde er 3,3 m. Spennvidden på bjelkene er 5,5 m (kattvind på begge sider).
Det ligger varmerør (prisolrør) i bjelkelaget, som gjør at jeg ikke kan få ned "hele lengder" (3,3 m) på sporene. Jeg trenger da å sette kortlinger i hvert felt for å kunne folde inn nye spor under varmerørene. På samme måte som snekkerne har gjort på bildene jeg la opp tidligere.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.