Hei!
Vet ikke om det er riktig avdeling jeg spør i, men jeg tester. Har skaffet et 350l akvarium som med møbel innredning og vann vil komme på ca 540 kg, og jeg er litt bekymret for at gulvet skal gi etter. Kan man på noen måte forsterke med kortlinger da akvariet vil stå mellom 2 bjelker. Jeg legger ved bilde av hvor det skal stå og hvordan det ser ut i kjelleren under. Håper å få et godt svar:-) takk

Med vennlig hilsen,
Martin

• Akvarium på et bord med steinlignende bakgrunn, omgitt av stoler og en blå IKEA-pose ved siden av.
  • Tak i en kjeller med rød markering og håndskrevet ordet "under" som viser hvor det planlegges å plassere et akvarium på gulvet over.
  • Svart skap med tre dører står på et laminatgulv mot en hvit panelvegg.
  • Liker
Patrik440
  • Laddar…
Du bør nok forklare hva gulvet består av også

M Marsman80 skrev:
Du bör nok forklare hva gulvet består av også
Det er gammelt tregulv originalt fra 1908 så har jeg lagt nytt gulv oppå :-)

Chaly
Ingen respons på spørsmålet ditt, men jeg var også litt usikker da det ble bestemt at vi skulle få et 570-liters akvarium hjemme... konsensus blant de jeg spurte var at jeg ikke trengte å bekymre meg særlig. I dag står det på plass, og ingenting har gitt etter ennå.

Huset mitt med trebjelkelag på betongbjelke er bygget litt over 85 år etter ditt, og jeg gjetter at det ikke er mer solid bygd enn ditt...
Men er du usikker, så oppgi cc-avstand og dimensjon på bjelkelaget samt hvilken undergulv (med dimensjon) du har, så kan sikkert noen hjelpe deg å regne.

Chaly Chaly skrev:
Ikke svar på ditt spørsmål, men jeg var også litt usikker da det ble bestemt at vi skulle skaffe et 570-liters kar her hjemme... konsensus blant de jeg sjekket med var at jeg ikke trengte å bekymre meg nevneverdig. I dag står det på plass og ingenting har gitt etter ennå i alle fall.

Mitt hus med trebjelkelag på betongbjelke er bygd drøyt 85 år etter ditt, og jeg gjetter at det ikke er mer solid bygd enn ditt...
Men er du usikker så oppgi cc-avstand og dimensjon på bjelkelag samt hvilket undergulv (med dimensjon) du har, så kan sikkert noen hjelpe deg med å regne.
Chaly Chaly skrev:
Ikke svar på ditt spørsmål, men jeg var også litt usikker da det ble bestemt at vi skulle skaffe et 570-liters kar her hjemme... konsensus blant de jeg sjekket med var at jeg ikke trengte å bekymre meg nevneverdig. I dag står det på plass og ingenting har gitt etter ennå i alle fall.

Mitt hus med trebjelkelag på betongbjelke er bygd drøyt 85 år etter ditt, og jeg gjetter at det ikke er mer solid bygd enn ditt...
Men er du usikker så oppgi cc-avstand og dimensjon på bjelkelag samt hvilket undergulv (med dimensjon) du har, så kan sikkert noen hjelpe deg med å regne.
Takk for svar!
Jeg har cc 95 mellom bjelkene, noe som er litt i bredeste laget. Bjelkene er 10 cm brede, og ut fra det jeg kan måle er de 15 cm høye, men går opp i taket, så sikkert noen cm høyere. Gulvet under vet jeg faktisk ikke dimensjonene på, men det er ganske slitt og ikke massivt :-(

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.