Har et gammelt bjelkelag i en låve. Loftet har fungert bra i 60-70 år for lagring, også tyngre, men nå skal det bli treningsrom ovenpå og jeg trenger å forsterke for å redusere svikten. Veggene som bærer bjelkelaget er murt. Arealet er 5x7,5 m og en bjelke på midten gjør at spennvidden blir ca. 3,7 m. Bjelken er 5 m lang og 90x260 mm. Ikke limtre direkte, men ganske stabil. Satte en stolpe midt under bjelken som hjalp en del, men ikke tilstrekkelig.

På cc 800 ligger annenhver gammel bjelke 150x150 mm og annenhver moderne regel 100x100.

Spørsmålet er om man skal satse på å fylle på med flere regler parallelt så det blir cc 400 eller om bjelken i midten er for svak til tross for stolpen på midten?

Selve gulvet er spontet ganske tykt trevirke, sikkert over 30 mm.

Plantegning av et bjelkelag i en låve med dimensjoner og avstander mellom bjelker, stolpeplassering og lengdeangivelser. Gammelt bjelkelag i en lade med trestolper og murte vegger, sett nedenfra.  En trestolpe støtter opp en midtbjelke. Sykkel mot veggen til venstre. Loftkonstruksjon i en lada med treverk og murvegger, en sentral stolpe under en bærebjelke, metallhylle og verktøy på siden. Belysning fra en lampe.

Sist redigert:
Helt klart er jo det der gulvet sterkt som tusan.
Men å fjerne svikten krever betydelig mer.
Dog lar jeg ekspertene fortelle hvordan det skal forsterkes :-)
Fantastisk at du har slike rom, gratulerer.

/W

• Liker
xl15
  • Laddar…
Takk! Vi er glade for våre rom :)

Ja, jeg er jo ikke bekymret for at det raser inn. Men litt forbauset er jeg over at det ikke ble mer stabilt enn det faktisk ble når jeg støttet opp med stolpen midt i. Derfor mistenker jeg at den store bjelken i midten er for tynn til tross for 90x260 mm og bare 2,5 m spennvidde (om man regner med stolpen).

Test først med å ha totalt tre stolper under bjelken. Hvis det blir bedre kan du kanskje til og med ha det slik hvis plassen tillater det.

Det går ikke an å ha det slik i lengden da biler parkeres der. Men som en enkel test er det en god idé.
Takk!

Du kan kanskje sette en grovere stolpe i midten og skråstag ut fra hver side av stolpen for å støtte et stykke ut fra midten også, i stedet for tre stolper?

Ja, om testen med 3 stolper faller godt ut kan det være verdt å teste.

X xl15 skrev:
Det går ikke å ha det så i lengden da biler parkeres der. Men som en enkel test er det en god idé.
Takk!
Skulle det bli stumt med tre stolper kan det va på tide å bolte på to 9”-planker (45*220) hver sin side av bjelken. Gjennomgående gjengestav, skive og mutter så blir det styrke i både konstruksjon og bruker!
(Fortsatt med en stolpe i midten)

Hehe. Bra trening å bygge treningsrom :p
Liker den idéen. Hva tror folk om opplegget? Trenger vel ikke modifiseres i det tilfellet?

En stolpe under midtbjelken bør være nok. Derimot er 150x150 for svakt for en spennvidde på 3,75 m (og selvsagt 100x100). Det beste ville vært om du kan skruelim på i høyden slik at bjelkedimensjonen blir 150x180. Alternativet er å gjøre det i bredden. Da må du opp til ca 250x150. Dessuten er gammelt virke alltid litt vanskelig. Både når det gjelder styrkeklassifisering, og det kan ha vært utsatt for fukt som kan svekke stivheten.

Også bra idé. Det er godt med plass på høyden så det er ingen problemer å skruelimre på noe under. Alternativet å legge til bjelker så det blir 400 cc krever like mye virke men mer jobb med innfesting i vegger.

Hvilket alternativ er best? Holder meg gjerne til 800 cc...

Om midtbjelken er solid nok med en stolpe på midten bør det jo føles stødig om man går på loftet akkurat over midtbjelken. Må bare rydde unna litt så jeg kan spasere fritt der oppe.

Så kan jeg jo forsterke en fjerdedel av bjelkelaget først for å teste resultatet.

Å forkorte c/c avstanden har en mer begrenset effekt. Det er bjelkenes treghetsmoment (bxh^3/12) som er avgjørende. Med 30 mm gulvbord er det tilstrekkelig med 800 mm.

Med den lille flaten og godt med takhøyde ville jeg heller ha bygd opp en solid stamme på det gamle gulvet. Tar man til solid og tett med bjelker og så skrur ordentlig i underlaget og deretter med bra overflatelag for trening, så tror jeg nok problemet er løst.

Det er god takhøyde i første etasje, så derfor vil jeg forsterke nedenfra. Loftets gulv vil jeg helst ikke heve. Pluss at jeg tror at det gamle plankegulvet på loftet kan bli veldig fint etter en sliping.

Jeg skal teste skrueliming av lekter under eksisterende lekter og bjelker.
Hva synes du om stående 45x95 mm? Da blir det 195 henholdsvis 245 mm høyde på lekter/bjelker.

Hvis man veier av takbjelkene under, krysser mellom bjelkene og deretter skrulim 24mm kryssfiner, kan det bli mer solid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.