Planløsning og mål av et badekar for installasjon, inkludert detaljer om plassering og dimensjoner i cm. Skisse av gulvstruktur med stødbjelker og gulvregel, viser forsterkning med Kertobjelker på yttervegg og hjørnevegg for å redusere spennvidde. Illustrasjon av badromsplan med bjelkelag, badekarplassering, og strukturelle detaljer, inkludert målinger og støttende bjelker i yttervegg og hjertvegg. Hei,
Jeg holder på med et bad på øvre halvplan.
Pga ulike omstendigheter gikk det ikke å komplettere bjelkelaget til 30 cc.
Som det ser ut nå er det dimensjonert 220x45 c24, 60cc med en del hulltaginger som jeg har forsterket med 15mm byggplywood. Også kortlat der det går. Skrulimt 22mm spontet spon.
Oppå det blir det armeringsnett/gulvvarme samt fiberarmert flytsparkel. Klinker.

Blir et badekar på ca 350kg totalt med vann.
Er litt bekymret for vekten.
Så hva tror dere om å redusere spennvidden fra ca 4m til ca 3m på bjelkelaget med mitt forslag? (Se bilde.)
Kertobjelker i yttervegg og hjertevegg.

Åsa Lund
Skal du ha fliser eller gulvbelegg?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skal du ha fliser og klinker eller plastmatte?
Tanken var TarkoDry tetteskiktsmatte gulv vegg med overflatesjikt klinkers/fliser. I verste fall TarkoDry vegg med fliser. Vanlig våtromsmatte gulv.

Jeg forstår ikke tegningen. Hvordan tenker du å redusere spennvidden?

I prinsippet skal man ikke trenge cc30, hvis man har tilstrekkelig tykt med flytsparkel. En gang i tiden sa BKR-reglene at man skal ha en stivhet som tilsvarer cc30 med 22mm gulvspon. Men den samme stivheten oppnås med cc60, skrulimt gulvspon og ca 15mm flytsparkel. Den eksakte tykkelsen varierer litt mellom fabrikater.

Da var det underforstått at gulvbjelkene skulle være dimensjonert for vanlig bostadsrom fra starten. Og det ser det vel ut til å være på tegningen din. Badekaret med 350 l sprer jo sin last over flere bjelker, et vanlig bostadsgulv skal være dimensjonert for 200 kg/kvm. Og enda høyere punktlast. Så badekaret er ikke noen overdreven stor last.

Nå har BKR en mer generell skrivelse om stivhet.

• Liker
Lanthus
  • Laddar…
Det er ikke primært lasten fra badekaret, men gulvbjelkenes spennvidde som er problemet. Kan du redusere spennvidden fra 4 til 2,7 meter, så har du løst problemet. Hva jeg ikke forstår er hvordan du tenker å gjøre det? Skal gulvbjelkene henge i en overliggende bjelke?

Om man bør ha 300 eller 600 mm c/c mellom gulvbjelkene avhenger først og fremst av hvilken type materiale (og dimensjon) som ligger på tvers av bjelkene. K-plywood er for eksempel betydelig stivere enn sponplate.

Trekonstruksjon med vertikale og horisontale bjelker, del av byggprosjekt for å fordele belastning fra badekar, sett med isolasjon og rør i bakgrunnen.
H hempularen skrev:
Jeg forstår ikke tegningen. Hvordan tenker du å redusere spennvidden?

I prinsippet skal man ikke trenge cc30, om man har tykt nok flytsparkel. En gang i tiden sa BKR-reglene at man skal ha en stivhet som tilsvarer cc30 med 22mm gulvspon. Men at den samme stivhet oppnås med cc60, skrulimmet gulvspon og ca 15mm flytsparkel. Den eksakte tykkelsen varierer litt mellom fabrikat.

Da var det underforstått at gulvbjelkene skulle være dimensjonert for vanlig oppholdsrom fra starten. Og det ser det vel ut til å være i din tegning. Badekaret med 350 l sprer jo sin last over flere bjelker, et vanlig oppholdsgulv skal være dimensjonert for 200 kg/kvm. Og enda høyere punktlast. Så badekaret er ikke noen overdrevet stor last.

Nå har BKR en mer generell formulering om stivhet.
Jeg forstår om du ikke forstår mine ”tegninger”. :)

Tanken er å skrulim en stående bjelke i hvert støtteben, samt i hver bjelke i bjelkelaget. Deretter skrulim en bjelke til i den første bjelken for å få den stivere. Dette for å på sett og vis redusere spennvidden. Eller snarere fordele belastningen fra badekaret mer over alle bjelker i bjelkelaget. Om gulvet skal svikte ved badekaret må resten av gulvet til høyre løfte både gulv og tak. Jeg kanskje er helt ute. Men det burde jo bli stivere med den konstruksjonen enn uten?!

Så stemmer det jo også hva du nevner. Men hustilverkeren påpekte at cc30 kreves om større badekar skal fungere.

J justusandersson skrev:
Det er ikke primært lasten fra badekaret men gulvbjelkenes spennvidde som er problemet. Kan du redusere deres spennvidde fra 4 til 2,7 meter så har du løst problemet. Hva jeg ikke forstår er hvordan du tenker å gjøre det? Skal gulvbjelkene henge i en overliggende bjelke?

Om man bør ha 300 eller 600 mm c/c mellom gulvbjelkene avhenger først og fremst av hvilken type materiale (og dets dimensjon) som ligger på tvers av bjelkene. K-kryssfiner er f.eks. betydelig stivere enn sponplater.
Dels se mitt svar til hempularen. Jeg tror jo ikke at det helt og holdent reduserer spennvidden, men det burde jo hjelpe en hel del å fordele vekten. Ja, egentlig kommer jo bjelkelaget til å henge litt i takstolene.

Det er ingen god idé å bruke takstolenes støtteben. Jeg tror dessverre ikke i det hele tatt på den løsningen. Hvis du kan få opplegg i endene (f.eks. at det finnes vegger i etasjen under) for en bjelke som er 3,5 meter lang, kan du med passende beslag henge baderommets gulvbjelker i denne bjelken. Det må i så fall være en limtrebjelke, foreslått 90x270 mm.

J justusandersson skrev:
Det er ingen god idé å bruke takstolenes støttebein. Jeg tror dessverre ikke i det hele tatt på den løsningen. Om du kan få opplag i endene (f.eks. at det finnes vegger i etasjen under) for en bjelke som er 3,5 meter lang så kan du med passende beslag henge baderommets gulvbjelker i denne bjelken. Det må i så fall være en limtrebjelke, for eksempel 90x270 mm.
Mener du at det kan oppstå problemer med takstolene? Støttebena er jo forankret i bjelkelaget allerede. Annenhver regel i bjelkelaget er en del av takstolen kan man si. Tanken er ikke å helt redusere spennvidden. Bare fordele vekten mer over hele gulvet.

Din idé er god. Men dessverre finnes ingen vegg i første etasje som kan hjelpe her.

Takstolenes støtteben hjelper til med å redusere lasten på høybena så de er allerede opptatt så å si. Om du kan legge opp en plantegning så blir det enklere å se hvilke løsninger som er mulige. Du kan ikke lage et bad med gulvbjelker som er 4 m lange.

J justusandersson skrev:
Takstolenes støtteben hjelper til med å redusere lasten på høybena så de er allerede opptatt så å si. Hvis du kan legge ut en planløsning så blir det enklere å se hvilke løsninger som er mulige. Du kan ikke lage et bad med gulvbjelker som er 4 m lange.
Tanken med å feste tverrreglene i støttebenene er mest at de skal bli mer stabile også i den retningen, slik at ingen vridning kan skje. Skjønner at de har en annen oppgave egentlige.

Jeg får forsøke å måle mer nøyaktig i kveld, samt sjekke tegninger. Det vanskelige er å gi støtte til limtredrageren fra ytterveggen. Det kan være akkurat at en innervegg i den andre enden kan utnyttes. Men den veggen er mellom vaskerom og bad nedenunder. Så hvor mye tør man belaste den?

Sist redigert:
En nærbilde av en trestender festet til en vegg med metallbeslag, isolasjon synlig nederst. Trebjelker festet med metallbeslag i en konstruksjon, sett ovenfra. Bakken er dekket av isolasjonsmateriale.
J justusandersson skrev:
Det er ingen god idé å bruke takstolenes støtteben. Jeg tror dessverre ikke på den løsningen. Om du kan få opplegg i endene (f.eks. at det finnes vegger i etasjen under) for en bjelke som er 3,5 meter lang, så kan du med passende beslag henge baderommets gulvbjelker i denne bjelken. Det trenger i så fall å være en limtrebjelke, for eksempel 90x270 mm.
For å oppdatere litt. Jeg så i dag at jeg faktisk kom til å støtte på yttervegg. Dog bare på et par centimeter, men likevel. Så er det ok å bruke veggen vaskerom/bad nede, så har jeg støtte der også. Spennet blir da 240 cm.
Da blir spennvidden ca 270 cm istedenfor 390.
Men jeg står fast ved å bruke de stendere og dimensjoner jeg nevnte fra start. Dette fordi jeg aldri får på plass en limtrebjelke i ett stykke.
Høres det bedre ut, eller er det fortsatt håpløst?

• Liker
pappel
  • Laddar…
Ingenting er håpløst. Mener du at største spennvidden for en tverrgående bjelke er 240 cm? I så fall ligger en skruvlimmad 45x145+45x170 på grensen. På hvilken måte begrenses en sammensatt bjelkes størrelse?

J justusandersson skrev:
Ingenting er håpløst. Mener du at største spennet for en tverrgående bjelke er 240 cm? I så fall ligger en skrulimt 45x145+45x170 på grensen. På hvilken måte begrenses en sammensatt bjelkes størrelse?
Det skulle nok gå om jeg tar ned den allerede oppreglede veggen. Men som det er nå kan jeg akkurat på mm tre inn først en 195x45, så en 170x45.
Ja, det største spennet blir 240 cm. Deretter burde den nederste badets tverrgående vegg gi støtte til de to siste gulvbjelkene (eller veggen ved siden av garderoben står på den siste).
Men hvis det absolutt må til en limtrebjelke, så er det jo bare å rive litt. :)

Får du en 45x195 pluss en 45x170 og skrulim disse holder det.

• Liker
Långbro Fridhem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.