Jeg holder på å renovere et hus delvis bygd på 50-tallet og jobber akkurat nå med etasjeskilleren over kjøkkenet hvor det ikke finnes noen bærende innervegger.

Det består av bjelker 100x150mm, cc mellom 600mm og 700mm, men dessverre med en spennvidde på nesten 5.3m. Ytterveggene er i lettbetong, og endene på bjelkene stikker inn i betongen.

Jeg har dessverre veldig begrenset med takhøyde samt at jeg ikke vil gjøre inngrep på himlingen i underetasjen.

Det er dog kun ca 3.3 meter langt, så min tanke var å stive opp og kappe av alle bjelker tvers over og feste dem med bjelkesko i en tverrgående bjelke i midten.

Limtre finnes i 115x180mm, spørsmålet er om det ville vært nok, eller om jeg kanskje burde legge inn stålbjelke i stedet? Eller kanskje finnes det noe annet alternativ?

Etter inngrepet er planen å rette gulvet med 45x170 limt og skrudd på siden av 100x150 bjelkene.

Jeg vil jo få gulvet stabilt og slippe å måtte gjøre det om igjen i løpet av min levetid.

Noen allvitende krefter på forumet som kan hjelpe?

Det er vanskelig når du vil holde nede høyden på konstruksjonen. Stål er ingen god løsning i denne situasjonen. Du må lage hull i ytterveggen og skyve inn en bjelke slik at de avsagde bjelkene kan hvile på flensene. Og det går ikke uten å forstyrre taket i etasjen under. Jeg ser to realistiske muligheter: 1) Gjøre som du har tenkt, men med en større limtre-dimensjon, 215x180. 2) Legge inn limtre 215x180 mellom de eksisterende 100x150 bjelkene og la gulvet hvile på limtrebjelkene. Kan du akseptere 225 mm høyt limtre, holder det med 115x225. Man kan også lage egne kassebjelker, men da begynner det å bli overkurs.

• Liker
Kristofferm
  • Laddar…
For å klargjøre, så finnes det bærende innervegger på hver side parallelt med gulvbjelkene. Disse veggene er stolpet med 100x100, og jeg har tilgang til å forsterke med søyler om nødvendig. Det er litt derfor jeg tenker at jeg kan legge en bjelke tvers over bjelkene da det bare er ca. 3,4m spenn i den retningen.

Hvis en bjelke er for svak, kan jeg legge to med mellomrom slik at bjelkene kapes i tre deler.

For å få inn en stålbjelke, tenkte jeg man kunne kutte bort ca. 75mm bredt, bruke to UPE bjelker 160x70x5 som man setter inn én etter én i hver sin retning, og så setter man inn en regel som er 65mm bred mellom dem og drar alt sammen med bolter rett igjennom.

Sist redigert:
J justusandersson skrev:
Det er vanskelig når du vil holde nede høyden på konstruksjonen. Stål er ingen god løsning i denne situasjonen. Du må ta hull i ytterveggen og skyte inn en bjelke slik at de avsagde bjelkene kan havne på flensene. Og det går ikke uten å forstyrre taket i etasjen under. Jeg ser to realistiske muligheter: 1) Gjøre som du har tenkt, men med en større limtredimensjon, 215x180. 2) Legge inn limtre 215x180 mellom de eksisterende 100x150 bjelkene og la gulvet hvile på limtrebjelkene. Kan du akseptere 225 mm høyt limtre, holder det med 115x225. Man kan også lage egne kassebjelker, men da begynner det å bli overkurs.
Kan jeg legge en 215x180 bjelke ned så den bygger 180 i høyden og få det stivt nok med det?

Ja.

• Liker
Kristofferm
  • Laddar…
Justus, kan det muligens være slik at to sammenvinklede vinkelstål kan være nok? Som en opp-ned T. Altså stemp, del bjelkelaget, før opp bjelken, stolpe på hver side.
Om jeg i det hele tatt har forstått riktig…

D Daniel Barnaniel skrev:
Justus, kan det muligens være slik at to sammenveiste vinkeljern kan være tilstrekkelig? Som en opp-ned T. Altså stempling, dele bjelkelaget, føre opp bjelken, stolpe på hver side.
Hvis jeg i det hele tatt har forstått riktig…
Jeg kan ikke føre opp noe nedenfra da jeg ikke vil gjøre inngrep på taket under.

Det skulle nok kunne fungere, men ikke uten å gjøre skade på taket i etasjen under. Jeg sjekket en T-stang 140x140 og den ser ut til å være nok.

• Liker
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Aha, unnskyld, leste nok ikke grundig nok. Skal du sette ned liggende bjelken ovenfra?

D Daniel Barnaniel skrev:
Aha, unnskyld, leste nok ikke nøye nok. Skal du sette inn liggende bjelke ovenfra?
Ja, alt skjer ovenfra. Jeg tror min løsning med å legge to U-bjelker ville fungere fint, men det er nok både enklere og billigere å bruke en 215x180 limtre og bjelkesko.

• Liker
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Det var ca to måneders leveringstid på 215x180.. ville det være mulig å kjøpe to 115x180 og sette sammen selv?

Absolutt. Limet er viktigst. Dra deretter sammen det med skikkelige monteringsskruer eller gjennomgående bolter slik at alt lim kryper ut i fugene.

• Liker
Kristofferm
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Absolutt. Limet er viktigst. Dra deretter sammen med solide montasjeskruer eller gjennomgående bolter så alt lim kryper ut i fugene.
Vanlig hvitlim?

Innendørs kan man bruke såkalt montasjelim, utendørs PU-lim. Disse limene finnes i tuber for trykksprøyter.

Nå var det gjort. Jeg bygde søyler i veggene på nedre etasje, sørget for at de hvilte på solid grunn og festet dem ordentlig i stammen. Deretter hengte jeg opp bjelkelaget på begge sider av der bjelken skulle være og sagde deretter av åsene. Så var det bare å sette på plass bjelkesko og legge ned bjelken i tomrommet. Jeg la en regel over hanebjelkene i taket som jeg dro et spennbånd rundt og krokete en tømmerklype i spennbåndet og hektet tømmerklypen i de øverste hullene på bjelkeskoen og heiste opp åsen til ønsket høyde før jeg skrudde den fast. Alt gikk ganske bra men jeg var passe mør i kroppen dagen etter.

Bygningskonstruksjon med trepelere og gulvbjelker, inkludert kabler og innfelte enheter i et renoveringsprosjekt. Bygging av gulvbjelkelag med trestolper og balkesko, elektriske kabler og isolasjon synlig i et renoveringsprosjekt.

• Liker
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.