4.983 lest ·
3 svar
5k lest
3 svar
Forslag til konstruksjon for bjelkelag over gammel kjeller
Når jeg renoverte badet i et gammelt hus fra midten av 1800-tallet, måtte jeg rive opp hele gulvet, inkludert de gamle gulvbjelkene, da de var i dårlig stand. Nå vurderer jeg en god måte å feste nye bjelker til ytterveggen (motsatt side er enklere da grunnmuren "stikker ut" langs hele kortsiden).
De gamle bjelkene hadde cc 80cm omtrent, så bare å legge nye bjelker i de gamle festene antar jeg ikke er nok, spesielt med tanke på at det skal bære et bad, og at man da helst skal ha cc 30.
Rommet er ca 3,5 * 2,7 meter.
Alternativene jeg har vurdert:
1. Lage nye festepunkter i veggen. Hvis jeg lager ett til hull mellom hvert eksisterende, får jeg bjelker på cc 40. Usikkert hvor lett det er å lage slike uten at veggen går for mye i stykker.
2. Feste en lekt mot veggen og deretter legge nye bjelker på den. Usikkert om jeg kan få en lekt til å sitte ordentlig i den gamle veggen for å holde oppe hele konstruksjonen.
3. Mure opp eller støpe den eksisterende klakken, som i dag er ca 50 cm, til ønsket høyde og deretter legge en lekt/bjelkene på denne. Et problem med dette er at jeg ikke kan mure hele veien inn i hjørnet der avløpet går ned.
4. Nøye seg med de eksisterende festene, sette limtrebjelker i dem og deretter korte cc 30 på tvers.
Forslag mottas!
De gamle bjelkene hadde cc 80cm omtrent, så bare å legge nye bjelker i de gamle festene antar jeg ikke er nok, spesielt med tanke på at det skal bære et bad, og at man da helst skal ha cc 30.
Rommet er ca 3,5 * 2,7 meter.
Alternativene jeg har vurdert:
1. Lage nye festepunkter i veggen. Hvis jeg lager ett til hull mellom hvert eksisterende, får jeg bjelker på cc 40. Usikkert hvor lett det er å lage slike uten at veggen går for mye i stykker.
2. Feste en lekt mot veggen og deretter legge nye bjelker på den. Usikkert om jeg kan få en lekt til å sitte ordentlig i den gamle veggen for å holde oppe hele konstruksjonen.
3. Mure opp eller støpe den eksisterende klakken, som i dag er ca 50 cm, til ønsket høyde og deretter legge en lekt/bjelkene på denne. Et problem med dette er at jeg ikke kan mure hele veien inn i hjørnet der avløpet går ned.
4. Nøye seg med de eksisterende festene, sette limtrebjelker i dem og deretter korte cc 30 på tvers.
Forslag mottas!
Medlem
· Västra Götaland
· 185 innlegg
Det går ikke å regla opp fra grunnmuren da? Altså legge syllpapp og en syllplanke på klakken som stikker inn fra grunnmuren. På denne sette søyler som bærer opp en bærebjelke for gulvreglene. Kanskje er det vanskelig å få inn en regel i hjørnet med avløpet.
Sett solide bjelker i eksisterende hull i muren. Mellom disse setter du så en kortling mot veggen som du også fester i muren med ekspander. Nå kan du sette en eller to stendere mot kortlingen cc 40 eller 30..
Med vennlig hilsen.
/CC
Med vennlig hilsen.
/CC
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kontrollplan, förslag mkt enkel tillbyggnad av uthus
Bygglov -
Hvordan skal jeg feste konstruksjonen til veggen min?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Förslag på barnsäkert tak till 8 formad pool
Pool -
Attefallstillbyggnad, hjälp med förslag önskas!
Utbyggnad och tillbyggnad -
Forslag på konstruksjon av lokk til latrin/kjeller etterspørres
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi