25.933 lest ·
99 svar
26k lest
99 svar
Forslag om å innbruddsforsterke en eksisterende murt Lecavegg?
Side 1 av 7
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Hei,
jeg bor i en trevilla hvor jeg har et fyrrom som er murt med murblokker av typen Leca. Jeg har vurdert å bytte ut den vanlige innerdøren med en sikkerhetsdør RC3. Tanken er å kunne bruke det som et "safe room".
Men jeg tror at det svake leddet vil være den murede veggen? Hvor mye tåler en vegg av murblokker? Føles som man kan ta en slegge og gå rett gjennom på 1 minutt, men jeg håper at jeg tar helt feil.
Hvis det er tilfelle, finnes det noen gode måter å forsterke veggen på? Jeg har vurdert å sette opp og bygge en innervegg med OSB og stålplater, men har på grunn av plassproblemer vanskelig for å få til det. På en av innerveggene sitter blant annet vannrør og annet i veien.
Finnes det noe bindingsmiddel man kan sprøyte på som forsterkning, eller er den eksisterende veggen tilstrekkelig som beskyttelse?
Den tynneste murede veggen (den som eksisterende dør dessverre sitter i) er 15-16 cm.
jeg bor i en trevilla hvor jeg har et fyrrom som er murt med murblokker av typen Leca. Jeg har vurdert å bytte ut den vanlige innerdøren med en sikkerhetsdør RC3. Tanken er å kunne bruke det som et "safe room".
Men jeg tror at det svake leddet vil være den murede veggen? Hvor mye tåler en vegg av murblokker? Føles som man kan ta en slegge og gå rett gjennom på 1 minutt, men jeg håper at jeg tar helt feil.
Hvis det er tilfelle, finnes det noen gode måter å forsterke veggen på? Jeg har vurdert å sette opp og bygge en innervegg med OSB og stålplater, men har på grunn av plassproblemer vanskelig for å få til det. På en av innerveggene sitter blant annet vannrør og annet i veien.
Finnes det noe bindingsmiddel man kan sprøyte på som forsterkning, eller er den eksisterende veggen tilstrekkelig som beskyttelse?
Den tynneste murede veggen (den som eksisterende dør dessverre sitter i) er 15-16 cm.
15 cm leca er ikke noe man enkelt hakker seg gjennom for hånd. Er den i tillegg armert, så er det virkelig seigt å forsere. Legger du et blokk plant på bakken og prøver å hugge gjennom det, vil du merke at det spiser av sleggens energi.
Ja, så er det, og det finnes ingen universalmiddel å sprøyte på heller. Det enkleste tiltaket er nok i så fall å kle innsiden med en litt tykkere plate som festes i vinkeljern i gulv og tak.
Det var det jeg håpet påA Alexn72 skrev:
Ja det er et alternativ men som jeg har håpet å slippe. Du tror som jeg at man slår igjennom på noen minutter altså?mexitegel skrev:
Jeg fant en video tidligere med noe som man sprayet på men fant den ikke nå.
Er det 15-16 cm leca slår man som sagt ikke enkelt i stykker dette. Svakeste lenken er nok sannsynligvis døras innfesting mot lecaen.
Alternativ for innvendig forsterkning er å lime store plater alt. karbonfiberforsterkning (dyrt).
Alternativ for innvendig forsterkning er å lime store plater alt. karbonfiberforsterkning (dyrt).
Tenkte å ha en sikkerhetsdør med stålfôr integrert med dørkarm. Ja, man kan alltid lime på plater, kanskje til og med bedre å ha dem utvendig for å vanskeliggjøre knusing av Lecaen.F falkn skrev:
Det der ser mer ut som skallblokk som er ment å fylles med betong. Går ikke riktig an å sammenligne med lecablokker.T Trulli skrev:
Visst kan man nok ta seg gjennom en lecavegg med en slegge, men det vil nok ta betydelig lengre tid enn 1 min. Snarere minst 1 time.
Hum... jeg kan se at jeg har bare Leca i grunnmuren. Dog er den veggen jeg tenker på å forsterke både pusset og malt så jeg er litt usikker på hva det er for materiale. Banker man i veggen så høres det ikke ut som den er fylt. Jeg har dessverre en haug med skallblokker ute på tomten som husbyggeren etterlot (huset er bygget på 90-tallet så jeg har ingen å spørre).V vectrex skrev:
Fortsatt lettere å pigge ut døren enn å slå seg gjennom veggen. Tror dog uansett at de her diskusjonene er veldig teoretiske. Hvem venter du et angrep fra? Er det trebjelkelag oppover?T Trulli skrev:
Nei, ikke noen minutter. Spørsmålet er som sagt hva du ser for deg som form for angrep og hvor lenge du vil at du skal kunne stå imot?T Trulli skrev:
OK, da vet jeg at en sikkerhetsdør ikke er bortkastede penger. Tanken er å beskytte seg mot ran. Vi har en grunnleggende sikkerhetstanke, med blant annet kameraer ute og inne, opptak 24/7, elektroniske låser på alle dører og vinduer, alltid automatisk låsing så alt er låst selv om vi er hjemme. Vi åpner aldri døren for ukjente. Vi har motorstyrte elektriske porter og oppkjøringsalarm. Banker noen på inngangsdøren, så har de klatret over. Tanken er at man skal låse seg inn i sikkerhetsrommet dersom noe skjer. Vel inne i sikkerhetsrommet ringer man politiet, filmer alt og ser på kameraene hva inntrengerne holder på med. Inne i rommet skal det finnes en mobiltelefon på lading hele tiden.
Sikkerhetsrommet skal være skjult, og om de mot formodning finner rommet, så skal det ta litt tid å komme seg inn. Da skal forhåpentligvis politiet ha kommet fram. Jeg regner med at politiet rekker fram på 10, maks 20 minutter.
Nå er det ikke slik at vi har en trussel mot oss, snarere at vi kan ha en noe forhøyet risiko for å bli utsatt, men først og fremst fordi jeg liker teknologi, litt annerledes ting og ikke minst liker å være forberedt
Sikkerhetsrommet skal være skjult, og om de mot formodning finner rommet, så skal det ta litt tid å komme seg inn. Da skal forhåpentligvis politiet ha kommet fram. Jeg regner med at politiet rekker fram på 10, maks 20 minutter.
Nå er det ikke slik at vi har en trussel mot oss, snarere at vi kan ha en noe forhøyet risiko for å bli utsatt, men først og fremst fordi jeg liker teknologi, litt annerledes ting og ikke minst liker å være forberedt