https://forestia.se/produkter/tak/premium-ceiling/

Hei! Vi har et hus bygget i -52 med dukespente tak. Noen av dem er skadet og håndverkere som kan dukespente tak er få og det blir kostbart. Ser derfor etter en annen løsning for slett innertak. På kjøkkenet har vi gipset på stålregler, men til tross for mye sparkling, sliping og maling ser man skjøtene i stryklys. Kanskje er taket i lenken litt mer "foolproof" for å få slett? Har noen prøvd?

Jeg er også interessert i Forestia eller tilsvarende innertak. Men skulle gjerne høre vurderinger fra noen som har satt det opp eller har hatt det noen år.

Er det vanskelig å få det pent uten synlige skjøter? Er det risiko for at platene krymper og det blir synlige skjøter med tiden?

Jeg har nå satt opp det taket og synes det fungerte kanon, virkelig smidig å få helt glatt. Endelig en enkel løsning. Jeg har satt taklist fordi jeg vil etterligne det pappstrukkede taket som sitter under.

• Et glatt tak med taklister, samt veggtapet med illustrasjoner av ekorn og blomster i dempede farger.
  • Liker
Wimw og 2 andre
  • Laddar…
Maasken Maasken skrev:
Jeg har nå satt opp det taket og synes det fungerte kanon, virkelig smidig å få helt slett. Endelig en enkel løsning. Jeg har satt taklist fordi jeg vil etterligne det pappstrakte taket som sitter under.
Så fint det ble! Vekker liv i tråden med håp om tips =)

Holder også på å sette opp et slikt tak. Men jeg får problemer med endebitene nærmest veggen. Setter i langsidens profil ifølge instruksjon, men når jeg skal trykke sammen kortsidens profil ved hjelp av brekkjern mot veggen, rikker ikke platen seg en millimeter. Har også testet med slagjern og banket så inn i, men det går bare ikke... Platen sitter der den sitter i langsidens profil.

Hvordan fungerte det for deg? Noen ideer? Platene midt i rommet er ingen problem når jeg bruker slagklossen.

Vi hadde ingen slike problemer da vi satte taket. Har du sjekket om du ikke har noe smuss eller andre problemer med skjøten i taket? At den er ujevn eller lignende. Det krevdes faktisk ingen vold for oss å få til akkurat den delen. I ettertid har vi innsett at vi burde ha tettet i skjøten mellom vegg og tak. Når listen for det tekstilspente taket er borte kommer det ned spon imellom.

• Liker
Marcus Persson2
  • Laddar…
Maasken Maasken skrev:
Vi hadde ingen slike problemer da vi satte taket. Har du kjent etter så du ikke har noe smuss eller andre problemer med skjøten i taket? At den er ujevn eller lignende. For det krevdes ingen vold for oss å få til akkurat den delen faktisk. Sånn i ettertid har vi innsett at vi skulle ha tettet i skjøten mellom vegg og tak dog. Når listen for det vevspente taket er borte, kommer det ned spon mellom.
Takk for svar! Det løste seg så. Gikk lettere siden. Måtte dog bruke håndslegge i stedet for hammer mellom slagene for å få til det. Nå gjenstår maling/sliping 🙂

Maasken Maasken skrev:
Jeg har nå satt opp det taket og synes det funket kjempebra, virkelig smidig for å få helt slett. Endelig en enkel løsning. Jeg har satt taklist fordi jeg vil etterligne det pappspente taket som sitter under.
knyh knyh skrev:
Takk for svar! Det løste seg senere. Gikk lettere da. Måtte dog bruke handslægge i stedet for hammer mellom slagene for å få det til. Nå gjenstår maling/sliping 🙂
Vurderer noe sånt her til foreldrenes renovering i stedet for Huntonit/Gips men har vanskelig for å finne noen bra bilder på sluttresultatet. Hadde vært veldig takknemlig om dere kanskje hadde flere bilder å dele med dere! 😊

W A.Sundg skrev:
Tenker på noe sånt her til foreldrenes renovering i stedet for Huntonit/Gips men har vanskelig for å finne noen gode bilder på sluttresultatet. Hadde vært veldig takknemlig om dere kanskje hadde flere bilder å dele med dere! 😊
Faktisk vanskelig å vise bilder uten at det bare blir "et hvitt bilde" 🙂

Men her kommer noen. Dette er før maling/lett sliping. Altså bare platene i seg. Siste bildet er der jeg hadde vanskelig for å få inn platene kloss inntil hverandre. Jeg kan komme tilbake til hvordan sluttresultatet blir akkurat der. For øvrig ligger platene i prinsippet helt tett mot hverandre. Jeg er fornøyd med hvordan det ble.

• Tak med umalte plater før sliping, med synlige kanter der platene ikke møtes helt tett. Lys fra et vindu til venstre.
  • Hvite plater med små synlige mellomrom, før maling og sliping. En liste delvis synlig nederst til venstre.
  • Hvite gipsplater før maling, med små mellomrom mellom dem.
knyh knyh skrev:
Faktisk vanskelig å vise bilder uten at det bare blir "et hvitt bilde" 🙂

Men her kommer noen. Dette er før maling/lett sliping. Altså bare platene i seg selv. Siste bildet er der jeg hadde vanskelig for å få platene helt inntil hverandre. Jeg kan komme tilbake med hvordan sluttresultatet blir akkurat der. For øvrig ligger platene i prinsippet helt tett mot hverandre. Jeg er fornøyd med hvordan det ble.
Takk! Ser frem til bilde av sluttresultatet. 😀 Ser man skjøtene noe overalt etter man har malt eller ser det helt glatt ut som om det var gipset?

W A.Sundg skrev:
Takk! Ser frem til bilde av sluttresultatet. 😀 Ser man skjøtene noe overhodet etter man har malt, eller ser det helt slett ut som om det var gipset?
Ligger
W A.Sundg skrev:
Takk! Ser frem til bilde av sluttresultatet. 😀 Ser man skjøtene noe overhodet etter man har malt, eller ser det helt slett ut som om det var gipset?
Har ikke malt ennå, men med tanke på hvor tett de ligger nå har jeg vanskelig for å se hvordan det ikke skulle bli helt slett og jevnt.

Hei
Hvordan gikk det?

människa människa skrev:
Hei
Hvordan gikk det?
Når lyset kommer indirekte fra vinduene eller vinduslampen ser det fint og glatt ut. Så har vi en taklampe med skjerm som lyser rett opp mot taket. Da ser det ikke like bra og jevnt ut, for da ser man den minste lille skavank.

Vi tenner den sjelden, så ikke noe problem på soverommet for vår del. Men ville ikke ha anbefalt den type taklampe vi har i kombinasjon med taket. Spotlights eller andre lamper som ikke lyser rett opp i taket fungerer sikkert bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.