Jeg har en ca 7cm tykk karm (2m hø) i furu som jeg vil forankre i lettbetong. Gjorde tidligere et forsøk med en annen karm med forborede hull (4st) m plugg, men merket at to av de lange skruene kanskje ikke tok ordentlig. Nå skal jeg gjøre neste karm, og vurderer å midlertidig fikse karmen, bore gjennom karm og ca 5cm inn i lettbetong, for deretter å føre inn en kombinert plugg og skrue. Noen med forslag på smidig løsning/tilnærming da jeg ikke har gjort dette før?
(Jeg frykter at jeg ikke får for mange forsøk på å bore hull i lettbetongen pga dens følsomhet)

A
De gangene vi har montert i lettbetong så har jeg brukt disse plussene som er trekantede og klyper som bare det..
Så finnes det runde plugg men de sitter ikke like bra i henhold til våre erfaringer..

• Trekantet lettbetongplugg 12x60 mm med gripefunksjon, illustrasjon fra nettside med pris og leveringsdetaljer.
  • Liker
zniff
  • Laddar…
Hmm, det kan være noe, (om jeg vil kjøre på samme måte som første karm, dvs bore og plugge først)

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Det finnes en mengde forskjellige fabrikat så du kan kjøpe dem hos nærmeste byggevarehandel.

Det finnes skruer beregnet for lettbetong, Leca-blokk som sitter som fjell uten plugg. Ingen forboring, bare skru dem inn med et bestemt trykk på skrumaskinen (pass på at du ikke overdrar festet, da slipper det).

PS. Du skriver at skruene bare går 5 cm inn i lettbetongen, det høres svakt ut for å feste en 7 cm tykk lekt. Er det noe som hindrer at du bruker skruer som går minst 10 cm inn i lettbetongen?

• Liker
zniff
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Det finnes skruver beregnet for lettbetong, Lecablokk som sitter som fjell uten plugg. Ingen forboring, bare å skru dem inn med et bestemt trykk på skrumaskinen (viktig å ikke overstramme festet, da slipper det).
Helt riktig, men vet du om det finnes såpass smale at man for eksempel kan bruke dem i adjufixen?

Nei, er det adjufix-skruer så må du sjekke om det finnes varianter ment for lettbetong, de burde være betydelig lengre og grovere for å fungere i lettbetong i seg selv uten plugg eller kemankare. Jeg har ingen erfaring med å bruke karmeskruer i lettbetong så jeg må la den spørsmålet ligge.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
For vi bruker de skruene som du nevner når man regner mot lettbetong mm.
Men de er ganske grove..

namnbyte
Har festet en lignende karm i våre 70mm siporex-vegger i garasjen. Bor, blås ut støvet, fyll med grovsparkel, trykk i valgfri plugg og la tørke ordentlig. Skru så inn skruen, kommer til å sitte som bare det.

Har også klart å feste en 45x70-ostbåge rett mot veggen på samme måte.

Adjufix skrue og plugg-system for montering i vegg, med illustrasjon av innsetting og festing i materiale.
Adjufix har løsninger for det meste

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.