Jeg har en ca 7cm tykk karm (2m hø) i furu som jeg vil forankre i lettbetong. Gjorde tidligere et forsøk med en annen karm med forborede hull (4st) m plugg, men merket at to av de lange skruene kanskje ikke tok ordentlig. Nå skal jeg gjøre neste karm, og vurderer å midlertidig fikse karmen, bore gjennom karm og ca 5cm inn i lettbetong, for deretter å føre inn en kombinert plugg og skrue. Noen med forslag på smidig løsning/tilnærming da jeg ikke har gjort dette før?
(Jeg frykter at jeg ikke får for mange forsøk på å bore hull i lettbetongen pga dens følsomhet)
(Jeg frykter at jeg ikke får for mange forsøk på å bore hull i lettbetongen pga dens følsomhet)
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Det finnes skruer beregnet for lettbetong, Leca-blokk som sitter som fjell uten plugg. Ingen forboring, bare skru dem inn med et bestemt trykk på skrumaskinen (pass på at du ikke overdrar festet, da slipper det).
PS. Du skriver at skruene bare går 5 cm inn i lettbetongen, det høres svakt ut for å feste en 7 cm tykk lekt. Er det noe som hindrer at du bruker skruer som går minst 10 cm inn i lettbetongen?
PS. Du skriver at skruene bare går 5 cm inn i lettbetongen, det høres svakt ut for å feste en 7 cm tykk lekt. Er det noe som hindrer at du bruker skruer som går minst 10 cm inn i lettbetongen?
Helt riktig, men vet du om det finnes såpass smale at man for eksempel kan bruke dem i adjufixen?H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Nei, er det adjufix-skruer så må du sjekke om det finnes varianter ment for lettbetong, de burde være betydelig lengre og grovere for å fungere i lettbetong i seg selv uten plugg eller kemankare. Jeg har ingen erfaring med å bruke karmeskruer i lettbetong så jeg må la den spørsmålet ligge.
Har festet en lignende karm i våre 70mm siporex-vegger i garasjen. Bor, blås ut støvet, fyll med grovsparkel, trykk i valgfri plugg og la tørke ordentlig. Skru så inn skruen, kommer til å sitte som bare det.
Har også klart å feste en 45x70-ostbåge rett mot veggen på samme måte.
Har også klart å feste en 45x70-ostbåge rett mot veggen på samme måte.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
"Ankermasse K2 Fix" Er den grei å bruke nå for å forankre stolpesko? (Bilde finnes)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vilken dörrkarm för tjockare vägg? 45 x 95
Fönster & Dörrar -
Tjocklek på karm
Fönster & Dörrar -
Räddningsstege - tjock fönsterkarm
Övrigt husrelaterat -
Dörrkarm och väggtjocklek
Fönster & Dörrar