prøver å forstå hva som kreves for å feste et par pergolastolper i et par markplater jeg har støpt selv, 50-55mm grovbetong. Taket / stolpene må dessverre være så høye som 320 cm, fordi vi samtidig vil ha solavskjerming for soverommene ovenfor (kjelleren under gjør høyden).
Har sett på forskjellige innfestinger, men er usikker på om de kan tåle alle påkjenningene, og er allergisk mot en vinglete konstruksjon. Overbevis meg gjerne om det motsatte :).

Har begynt å helle mot å skjære ut hull i platene for å kunne grave ned plinter, men det plager meg samtidig litt å måtte gjøre dette etter å ha fått platene på plass.

Noen med erfaringer med dette?

• Betongplate på grov grusoverflate med en gul meterstokk som viser en tykkelse på cirka 5 cm.
  • Betongplate på gruslagt underlag med gul målebånd langs den ene kanten. Skygger fra planter vises delvis på platens overflate.
Den platen er for tynn for at du skal kunne feste noen stolper i den. Er platene dine armerte? Hvis ikke, så vil de trolig sprekke hvis du plasserer en punktlast midt på den, slik som en stolpe ville vært.

• Liker
KJD
  • Laddar…
AXS
Hullsag, grav, støp.
Lykke til!

AXS AXS skrev:
Hullsag, grav, støp.
Lykke til!
De er armerte ellers hadde de vel sett ut som
R roli skrev:
Den platen er for tynn for at du skal kunne feste noen stolper i den. Er dine plater armerte? Hvis ikke så vil de trolig sprekke om du stiller en punktlast midt på den, som en stolpe ville være.
bra, det bekrefter hva jeg tenkte. De er armerte, jeg har støpt 30 stk så jeg vet hva som skjer om de har dårlig armering.

AXS AXS skrev:
Hullsag, grav, støp.
Lykke til!
Bra! Hullsag med dismantskjær har jeg faktisk, tenkte aldri på det. Hva trenger jeg for størrelse på hullet for disse enorme stolpene da?? (90x90mm x 320cm).

Hadde selv tenkt vinkelsliper med betongskjær og 20x20-hull for å senke ned en ferdig søyle. Er det overkill?

KJD KJD skrev:
Bra! Hullsag med dismantblad har jeg faktisk, tenkte aldri på det. Hva trenger jeg i størrelse på hullet for disse enorme stolpene da?? (90x90mm x 320cm).

Hadde selv tenkt vinkelsliper med betongblad og 20x20-hull for å senke ned en ferdig søyle. Er det overkill?
Ville trengt en sjuhalese hullsag - eller flere borrhull - om man skal komme til og grave dessuten. og kanskje et sånt her h-anker?
Spørsmålet er om ikke ferdig søyle er å foretrekke.

• Stolpesko i varmgalvanisert H-form med dimensjoner 101x60x600mm, brukt til bygging og forankring. Tekst om hugging av hull og bruk av ferige plinter.
KJD KJD skrev:
Skulle trenge sjuhelsikes hullsag - alt flere borehull - om man skal komme til og grave dessuten. og kanskje et sånt her h-anker?
Spørsmålet er om ikke ferdig plint er å foretrekke.
Gjorde nylig en plint i carporten, blir jo kanskje mer cleant og bedre betongkvalitet enn hva man kan oppnå selv .. om man også bruker typ plinter med bedre kvalitet

• Plint i betong i carport, ved siden av et bildekk.
AXS
Avhengig av hva slags materiale det er, kan det kanskje suges opp med støvsuger + syklon.

Mer enn 10cm, ville nok selv valgt 12 eller 15 cm. Å gå opp med betongen over platen er nok ikke feil, man kan jo også gjøre delen over sokkelen bredere hvis du ønsker av estetiske grunner.

Hva er ”Cyklon”?

Noen som vet hvordan "diamant"-/betongskjær takler armeringen?

Syklon er en separasjonsmanikk som man setter før støvsugeren for at skrapet ikke skal havne i støvsugeren.

Nå vet jeg ikke om det er noe spesielt med platene men løfter du opp en, støper en skikkelig pilar under og legger platen tilbake så kan du bore hull for innfestingen.

Z z_bumbi skrev:
Syklon er en separasjonsmanikk som man setter før støvsugeren for at skrotet ikke skal havne i støvsugeren.

Nå vet jeg ikke om det er noe spesielt med platene men løfter du opp en, støper en skikkelig pilar under og legger tilbake platen så kan du bore hull for innfestingen.
got some traction … ble en kjernebor til betongbormaskinen + en betongskjær til vinkelsliperen for å pusse til kantene. Gravd halve hullet men nesten det som er mest slitsomt. Syklon virker fancy, men det he er funker hjelpelig.

• Betonggulv med målebånd, betongborrmaskin med kjernebor, vinkelsliper og betongsag. Hull i betongen halvveis ferdig.
  • Kjernebormaskin med betongbor på betongunderlag.
  • Hull i betong med en meterstokk som viser ca. 20 cm. Betongen er delvis oppgravd og våt, omgitt av støv og løs betongmasse.
  • Kjernen av en betongbore ligger ved siden av et halvt gravd firkantet hull i en betongoverflate.
  • Liker
hydrolift og 1 annen
  • Laddar…
Sådär

• Murstein, bøtte med jord, en trebord, og en hagespade på betongoverflate i byggeprosjekt.
  • Liker
AXS og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.