1.025 lest ·
12 svar
1k lest
12 svar
Forankre pergolestolper i betongplater 1x1m
prøver å forstå hva som kreves for å feste et par pergolastolper i et par markplater jeg har støpt selv, 50-55mm grovbetong. Taket / stolpene må dessverre være så høye som 320 cm, fordi vi samtidig vil ha solavskjerming for soverommene ovenfor (kjelleren under gjør høyden).
Har sett på forskjellige innfestinger, men er usikker på om de kan tåle alle påkjenningene, og er allergisk mot en vinglete konstruksjon. Overbevis meg gjerne om det motsatte
.
Har begynt å helle mot å skjære ut hull i platene for å kunne grave ned plinter, men det plager meg samtidig litt å måtte gjøre dette etter å ha fått platene på plass.
Noen med erfaringer med dette?
Har sett på forskjellige innfestinger, men er usikker på om de kan tåle alle påkjenningene, og er allergisk mot en vinglete konstruksjon. Overbevis meg gjerne om det motsatte
Har begynt å helle mot å skjære ut hull i platene for å kunne grave ned plinter, men det plager meg samtidig litt å måtte gjøre dette etter å ha fått platene på plass.
Noen med erfaringer med dette?
Den platen er for tynn for at du skal kunne feste noen stolper i den. Er platene dine armerte? Hvis ikke, så vil de trolig sprekke hvis du plasserer en punktlast midt på den, slik som en stolpe ville vært.
De er armerte ellers hadde de vel sett ut somAXS skrev:
bra, det bekrefter hva jeg tenkte. De er armerte, jeg har støpt 30 stk så jeg vet hva som skjer om de har dårlig armering.R roli skrev:
Bra! Hullsag med dismantskjær har jeg faktisk, tenkte aldri på det. Hva trenger jeg for størrelse på hullet for disse enorme stolpene da?? (90x90mm x 320cm).AXS skrev:
Hadde selv tenkt vinkelsliper med betongskjær og 20x20-hull for å senke ned en ferdig søyle. Er det overkill?
Ville trengt en sjuhalese hullsag - eller flere borrhull - om man skal komme til og grave dessuten. og kanskje et sånt her h-anker?KJD skrev:
Spørsmålet er om ikke ferdig søyle er å foretrekke.
Gjorde nylig en plint i carporten, blir jo kanskje mer cleant og bedre betongkvalitet enn hva man kan oppnå selv .. om man også bruker typ plinter med bedre kvalitetKJD skrev:
Avhengig av hva slags materiale det er, kan det kanskje suges opp med støvsuger + syklon.
Mer enn 10cm, ville nok selv valgt 12 eller 15 cm. Å gå opp med betongen over platen er nok ikke feil, man kan jo også gjøre delen over sokkelen bredere hvis du ønsker av estetiske grunner.
Mer enn 10cm, ville nok selv valgt 12 eller 15 cm. Å gå opp med betongen over platen er nok ikke feil, man kan jo også gjøre delen over sokkelen bredere hvis du ønsker av estetiske grunner.
Syklon er en separasjonsmanikk som man setter før støvsugeren for at skrapet ikke skal havne i støvsugeren.
Nå vet jeg ikke om det er noe spesielt med platene men løfter du opp en, støper en skikkelig pilar under og legger platen tilbake så kan du bore hull for innfestingen.
Nå vet jeg ikke om det er noe spesielt med platene men løfter du opp en, støper en skikkelig pilar under og legger platen tilbake så kan du bore hull for innfestingen.
got some traction … ble en kjernebor til betongbormaskinen + en betongskjær til vinkelsliperen for å pusse til kantene. Gravd halve hullet men nesten det som er mest slitsomt. Syklon virker fancy, men det he er funker hjelpelig.Z z_bumbi skrev:
Klikk her for å svare