Hei,
Jeg har hyret inn et firma som bygger et nytt plank/gjerde og er bekymret for at deres utførelse ikke er bra. Så jeg håper å få svar fra en ekspert på mine funderinger.

1. Ved montering av stolpesko i stolpen har de brukt en trebit som distansekloss som ikke er trykkimpregnert. Stolpene er 90x90 og stolpeskoen 110mm bred. Er det ok å gjøre sånn?

2. Fundamentene er ikke grunnlagt med pukk for frost. Det er ikke gravd ned til frostfri dybde, men veldig brede fundamenter så kanskje det fungerer likevel? Er det ok?

3. Sementen går å skrape bort med en skarp gjenstand ganske lett til tross for at den har tørket i ca 10 dager. Er det vanlig?

4. Skruene er skrudd inn veldig dypt og har skapt hull. Gjør man det sånn? Ser ikke pent ut.

Takknemlig for synspunkter og svar.
Med vennlig hilsen,
Daniel

• Nytt trestakett under konstruksjon foran et moderne hus, verktøy og byggematerialer på bakken og belegningsstein i forgrunnen.
  • Skruver trukket dypt inn i et trekplank på et nybygd gjerde, viser merker rundt skruene.
  • Stolpe montert på en betongsøyle med metallskobeslag og uimpregnert trebit, omgitt av gress.
Sist redigert:
  • Trist
  • Wow
Nalleman64 og 1 annen
  • Laddar…
Det hadde jeg ikke godtatt av et firma. Mine egne hobbyprosjekter ser noen ganger slik ut, men jeg gjør dem ikke for andre yrkesmessig for penger.

• Liker
Joak og 4 andre
  • Laddar…
Skårede/skråskrudde skruer blir jo alltid forsenket litt dypt hvis man ikke vil at hodet skal stikke ut, men man kan jo gjøre det litt finere enn de der. Når det gjelder bjelkesko, så synes iallfall jeg at det er altfor dårlig for en betalende kunde. Man vet jo at man har kjøpt 90 stolper, da får man jo bruke ting som passer eller gjøre modifikasjoner som ser bra ut og fungerer bra.

• Liker
Danne N
  • Laddar…
Man kan ikke kompensere dybde med bredde. Om det vil fungere hos deg eller ikke kan man ikke vite. Det avhenger helt av underlaget. Hvor dypt har man gravd?

Siden det er et gjerde, så om det løfter seg noen millimeter her og der, kanskje det ikke spiller så stor rolle.

Når det gjelder klossen i bjelkeskoen, er det en dårlig idé. Det vil bli stående vann mellom klossen og stolpen. Klossen vil råtne, og så sitter gjerdet løst. Bedre i så fall å sette kloss i plast, men best om man ikke setter noen i det hele tatt for å unngå at det blir stående vann.

Stående vann er alltid det som dreper konstruksjonen.

• Liker
Nalleman64 og 2 andre
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Danne N Danne N skrev:
Hei,
Jeg har fått inn et firma som bygger et nytt plank/gjerde og er bekymret for at utførelsen deres ikke er bra. Så håper å få svar fra en ekspert om mine tanker.

1. Ved montering av stolpesko i stolpen har de brukt en trebiten som avstandskloss som ikke er trykkimpregnert. Stolpene er 90x90 og stolpeskoen 110mm bred. Er det greit å gjøre sånn?

2. Fundamentene, de har ikke brukt pukk for frost. Det er ikke gravd ned til frostfritt nivå, men veldig brede fundamenter så kanskje fungerer det likevel? Er det greit?

3. Sementen kan skrapes bort med et skarpt objekt ganske lett til tross for at den har tørket i ca 10 dager. Er det vanlig?

4. Skruene er skrudd veldig dypt inn og har laget hull. Pleier man å gjøre sånn? Ser ikke pent ut.

Med vennlig hilsen,
Daniel
Det er sånt som gjør at jeg drar meg i det lengste for å hyre inn håndverkere.

Hva slags amatører er dette? Har de null yrkesstolthet?

• Liker
Dr Benz og 2 andre
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det er sånt her som gjør at jeg drar meg i det lengste for å ta inn håndverkere.

Hva er det for klåpare? Har de null yrkesstolthet?
Hva er det som er så enormt feil med dette så de barnkollo yrkesstolthet?

Distansklossen ser ut til å være tilskåret av en bit trykkimpregnert. er vel ikke noe feil med den.

GoC GoC skrev:
Distansklossen ser ut att være tilskåret fra en bit trykkimpregnert. er vel ikke noe galt med den.
De har tatt en bit tre fra en lastpall som jeg hadde stående på tomten og satte ditt, og den klossen er ikke trykkimpregnert.

• Trist
  • Sint
Kashew og 2 andre
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Danne N Danne N skrev:
De har tatt en trebitt fra en lastepal som jeg hadde stående på tomten og satte ditt og den klossen er ikke trykkimpregnert.
Er det engang massivtre? For på bildet ser det ut som noen form for plate materiale.

Er det engang massivt tre? For på bildet ser det ut som en eller annen form for plate.
Er det engang massivt tre? For på bildet ser det ut som en eller annen form for plate.
Danne N Danne N skrev:
Hei,
Jeg har tatt inn et firma som bygger et nytt plank/gjerde og er bekymret for at deres utførelse ikke er bra. Så håper å kunne få svar fra en ekspert om mine funderinger.

1. Ved montering av stolpesko i stolpen har de brukt en trebåt som distansekloss som ikke er trykkimpregnert. Stolpene er 90x90 og stolpeskoen 110 mm bred. Er det ok å gjøre sånn?

2. Fundamentene, så har de ikke grunnlagt med makadam for frost. Det er ikke gravd ned til frostfritt nivå men veldig brede fundamenter så kanskje fungerer det likevel? Er det ok?

3. Sementen går å skrape bort med en skarp gjenstand ganske lett til tross for at den har tørket i ca 10 dager. Er det vanlig?

4. Skruene er skrudd inn veldig dypt og har skapt hull. Pleier man å gjøre sånn? Ser ikke pent ut.

Med vennlig hilsen,
Daniel
. Det er en planke fra engangspall. De har gjort likt på alle 7 fundamenter/balksjøer/stolper.

ricebridge ricebridge skrev:
Det hadde jeg ikke godtatt av en firma. Mine egne dårlige snekkerarbeider ser av og til slik ut, men jeg gjør dem ikke for andre yrkesmessig for penger.
Eksakt, jeg forventer å få mer for pengene og at det er gjennomtenkt. Det er jo også håndverkerne som har kjøpt inn alt selv etter at jeg i grove trekk har forklart hva jeg ønsker. Så jeg kommer til å klage på dette. Takk for ditt svar.

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Bilde nr 2.

Der har det blitt saget vilkårlig, for at de franske skruene skal få plass.
Stygt! Ren lekestue.

Be dem gjøre om og gjøre riktig.

• Liker
Danne N og 1 annen
  • Laddar…
A
Spontant føles det som mye mekking for å få orden på det der; bare det å konstruere så de utrolig stygge plintene er synlige ville fått meg til å bli lei meg.

For øvrig så er jeg enig i noen av svarene, det er en blanding av ok/tja. Den klossen er dårlig, men sitter slik til at du både kan ha oversikt over den, og bytte ut om den blir dårlig (eller finne på noe bedre enn en kloss).

Så summa summarum: ikke fint, men det kommer til å funke.

• Liker
Danne N
  • Laddar…
Det sitter klosser i hver sko og inn under gjerdet/plank er det ikke like lett å bytte. At de ikke orket å lete opp en bit trykt virke og/eller skråskjærte toppen viser at de ikke engang prøvde. Jeg gjetter at de enten hadde skoene fra før eller at de hadde funnet dem til en lavere pris enn riktige sko og at de ikke hadde spesifisert materialet.

At firmaet får merarbeid for å presentere løsninger og rette opp feilene er opp til dem.

• Liker
Nalleman64 og 1 annen
  • Laddar…
Ossian K Olsson
GoC GoC skrev:
Hva er det som er så enormt galt med dette at de barnekollo yrkesheder?
Tar jeg inn en håndverker for dyre penger så forventer jeg et bedre resultat og et høyere nivå av finjobb enn dette. Eneste unnskyldning ville være om firmaet het Bongk å bygg, da hører man jo på navnet hva man får.

Min bror hadde inne en snekker for å gjøre finsnekring (lister osv) i et kjøkken. Det ble så utrolig bra og finishen var perfekt.

Men så ser man arbeid som dette hvor TS antagelig vil irritere seg over det her i 20 år fremover (om det holder så lenge).

Det er trist at det er sånn lotteri med håndverkere.

• Liker
Kashew og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.