70-tallshus med plate på mark.
Holder på å etterisolere hele fasaden utvendig 95mm og nå har det kommet til ytterdører/altandører.
Tanken er jo å flytte dem ut men da har de ingen betong å stå på. Jeg tenker så det knaker og har et par ideer.
Alternativ 1
Legge svillisolering og sette inn noen leca-blokker. Klosser, sette døren. Tette mellom blokkene med skum og feste dem med spikerplugg eller lignende. Støpe innvendig mot terskelen.
Alternativ 2
Tresvill. Må legge dobbelt for å komme opp i nivå. Klosser, sette døren. Dekke med vindsperre/tape. Kle inn svillen innvendig med svillisolering, fylle "brønnen" mellom svill og eksisterende plate med klinkerkuler og støpe opp til gulvnivå. Eiketerskel.
Alternativ 3
Samme som ovenfor men legge isolasjon i brønnen og sette en eiketerskel oppå.
Hvilket ville dere valgt? Eller kanskje noe helt annet? Dette er alternativene jeg kommer på.
Holder på å etterisolere hele fasaden utvendig 95mm og nå har det kommet til ytterdører/altandører.
Tanken er jo å flytte dem ut men da har de ingen betong å stå på. Jeg tenker så det knaker og har et par ideer.
Alternativ 1
Legge svillisolering og sette inn noen leca-blokker. Klosser, sette døren. Tette mellom blokkene med skum og feste dem med spikerplugg eller lignende. Støpe innvendig mot terskelen.
Alternativ 2
Tresvill. Må legge dobbelt for å komme opp i nivå. Klosser, sette døren. Dekke med vindsperre/tape. Kle inn svillen innvendig med svillisolering, fylle "brønnen" mellom svill og eksisterende plate med klinkerkuler og støpe opp til gulvnivå. Eiketerskel.
Alternativ 3
Hvilket ville dere valgt? Eller kanskje noe helt annet? Dette er alternativene jeg kommer på.
En 95mm smyg og la døren sitte igjen 😀C Xcqn skrev:70-tallshus med plate på mark.
Holder akkurat nå på å etterisolere hele fasaden utvendig 95mm og nå har det kommet til ytterdører/altandører.
Tanken er jo å flytte ut dem men da har de ingen betong å stå på. Jeg tenker så det knaker og har et par ideer.
Alternativ 1
legge svillisolasjon og sende inn noen leca-blokker. Klosser, stille døren. Tette mellom blokkene med foam og dra fast dem med spikerplugg eller lignende. Støpe innvendig mot terskelen
Alternativ 2
Trelister. Trenger å legge dobbel for å komme opp i nivå. Klosser, stille døren. Dekke inn med vindsperre/teipe. Kle inn list innvendig med svillisolasjon, fylle ”brønnen” mellom list og eksisterende plate med klinkerkuler og støpe opp til gulvnivå. Eiketerskel.
Alternativ 3
Hvilken hadde dere valgt? Eller kanskje noe helt annet? Dette er de alternativene jeg kommer på.
Rakk ikke ta noen før det ble mørkt.T Tompafix skrev:
Det er plate på mark.
Døren står på betongplaten i dag med syll og klosser. Siden vi har en såkalt sandwich-konstruksjon er gulvnivået cirka 9-10cm høyere enn platen. Gulvet ligger på en plast/cellplastisolert fingjutning.
Huset hadde tegl før tilleggsisoleringen og der teglet sto lengst ut på platen er nå reisverket for tilleggsisoleringen. Så selve tilbygget står på platen.
Skulle trenge å legge en bjelke alternativt doble regler for å komme opp i gulvnivå.
Håper det forklarer saken.
Well, nå er det klart.
Døren står på tilleggsisoleringens syll. Deretter støpt inn mot eksisterende betong. Vi får se hvordan det holder når det blir kaldt.
Trelekter isolerer vel ikke veldig bra, så risikoen er at klossen blir kald.
Fant ingen bedre løsning på problemet.
Døren står på tilleggsisoleringens syll. Deretter støpt inn mot eksisterende betong. Vi får se hvordan det holder når det blir kaldt.
Trelekter isolerer vel ikke veldig bra, så risikoen er at klossen blir kald.
Fant ingen bedre løsning på problemet.
Klikk her for å svare