Hei!
Skal sette overluftsventil over dør gjennom innervegg som er bærende. Døren er 88 cm bred og på hver side av døren sitter trestendere fra gulv til tak/hanebjelke. For øvrig sitter trestendere 45x70 60 cc med 10mm sponplate.
Når jeg har saget ut en åpning i sponplaten for å kikke ser jeg at det sitter en vertikal, kortstokk sentrert på døren. Oppe går den til tak/hanebjelke, men nedover har man gjort den til en del av kortlingen som løper horisontalt over døren. Man har altså ikke gjort kortlingen til et eget stykke for deretter å klemme inn den vertikale kortstokken mellom kortlingen og hanebjelken.
Spørsmålet er - hvordan gjør jeg på beste måte for å sette inn overluftsventilen? Kan jeg fjerne den vertikale kortstokken? Må jeg erstatte den, for eksempel med to nye som settes på hver side av overluftsventilen, mellom kortlingen og hanebjelken? Og påvirkes konstruksjonen nevneverdig om jeg fjerner den sentrerte, vertikale kortstokken om denne er en del av kortlingen?
I aller verste fall kan jeg la være å sette overluftsventilen sentrert over døren, men det kommer til å se rart ut. Ber også på forhånd om unnskyldning om jeg har rotet til terminologien!