Hei,
Jeg har et prosjekt der jeg trenger å legge et 10-15mm tykt lag av avrettingsmasse over 75 kvm. Problemet er at jeg er alene i dette prosjektet.
Underlaget er gulvsponplater, og jeg skal bruke meg av Finjas fiberforsterkede avrettingsmasse.
Jeg har regnet ut at det er cirka 2000 kg tørr avrettingsmasse jeg trenger å blande, hvilket føles helt vanvittig for én person. Muligens kan jeg fikse en mann til på dette. Men men, tenkte høre deres tanker om beste framgangsmåte?
Enten tenker jeg meg at jeg kjøper en 100 liters tønne som jeg så blander typ 10 sekker i per gang. Heller ut massen og så blander jeg 10 sekker igjen osv osv.
En annen tanke jeg har er å dele inn hele gulvarealet i soner med avstengingslister og så fyller jeg på sonene hver for seg - men da oppstår problemet at det lett kan bli ujevnt mellom sonene.
Uansett, tenkte høre med dere om dette engang er gjennomførbart og hvis det er - hva er beste framgangsmåte?
Jeg har et prosjekt der jeg trenger å legge et 10-15mm tykt lag av avrettingsmasse over 75 kvm. Problemet er at jeg er alene i dette prosjektet.
Underlaget er gulvsponplater, og jeg skal bruke meg av Finjas fiberforsterkede avrettingsmasse.
Jeg har regnet ut at det er cirka 2000 kg tørr avrettingsmasse jeg trenger å blande, hvilket føles helt vanvittig for én person. Muligens kan jeg fikse en mann til på dette. Men men, tenkte høre deres tanker om beste framgangsmåte?
Enten tenker jeg meg at jeg kjøper en 100 liters tønne som jeg så blander typ 10 sekker i per gang. Heller ut massen og så blander jeg 10 sekker igjen osv osv.
En annen tanke jeg har er å dele inn hele gulvarealet i soner med avstengingslister og så fyller jeg på sonene hver for seg - men da oppstår problemet at det lett kan bli ujevnt mellom sonene.
Uansett, tenkte høre med dere om dette engang er gjennomførbart og hvis det er - hva er beste framgangsmåte?
Blander du ca 80 liter så har du ca 8 minutter på deg til å få det dit du vil at det skal. Hvor mye har du tidligere flytt. Generelt sett ville jeg frarådet deg å gjøre arbeidet. Men liker diy. Skal du få på parkett på alt siden.
Jeg ville satt avstengningslister så man har seksjoner på 20 m2. Listen tar du så bort og så river du overgangen. Det blir tilstrekkelig bra for parkett. Ikke glem å tette så mye som mulig. Og ha flere tuber billig lateks for hånden dersom det begynner å lekke.
Jeg ville satt avstengningslister så man har seksjoner på 20 m2. Listen tar du så bort og så river du overgangen. Det blir tilstrekkelig bra for parkett. Ikke glem å tette så mye som mulig. Og ha flere tuber billig lateks for hånden dersom det begynner å lekke.
Min erfaring er begrenset til et prosjekt på typ 5 kvm før, så dette blir et skikkelig steg over den nivåen. Føler spontant at dette er altfor stort for meg – men ville høre litt raskt om jeg hadde gått glipp av noen proff-tips som kunne ha gjort dette enklere.A atomlab skrev:Blander du ca 80 liter så har du ca 8 min på deg å få det dit du vil at det skal. Hvor mye har du tidligere flytet? Generelt sett så ville jeg råde deg fra å gjøre arbeidet. Men liker diy. Skal du få på parkett på alt deretter.
Jeg ville sette avstengningslister så man har seksjoner på 20m2. Listen tar du deretter bort og så river du overgangen. Det blir tilstrekkelig bra for parkett. Ikke glem å tette det så godt. Og ha flere tuber billig latex tilgjengelig i tilfelle det begynner å lekke.
Har bedt om litt pristilbud på dette arbeidet, får håpe de ikke er helt urimelige!
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Å blande 2 tonn for hånd er ikke noe man gjør i en fei. Jeg husker vi hadde en slags tønne på en vogn der man kunne vispe rundt 4 sekker typ. Men nå snakker vi 80 sekker, det tar en stund. Hvis du bruker avstengingslister ville jeg punktet for å få det greit til slutt. Men det er sånn jeg tenker.S Sman1 skrev:Hei,
Jeg har et prosjekt der jeg trenger å legge et 10-15mm tykt lag av sparkelmasse over 75 kvm. Problemet er at jeg er alene om dette prosjektet.
Underlaget er gulvsponplater, og jeg vil bruke Finjas fiberforsterkede sparkelmasse.
Jeg har regnet ut at det er omtrent 2000 kg tørr sparkelmasse jeg trenger å blande, noe som føles helt utrolig for én person. Muligens kan jeg få med meg en mann til på dette. Uansett, jeg tenkte å høre deres tanker om beste fremgangsmåte?
Enten tenker jeg å kjøpe en 100-liters tønne som jeg deretter blander cirka 10 sekker i om gangen. Heller ut massen og så blander jeg 10 sekker igjen osv osv.
En annen tanke jeg har er å dele inn hele gulvarealet i soner med avstengingslister og så fylle sonene hver for seg - men da oppstår problemet at det lett kan bli ujevnt mellom sonene...
Uansett, jeg tenkte å høre med dere om dette engang er gjennomførbart og hvis det er - hva er den beste fremgangsmåten?
Få tak i noen med pumpebil, det er verdt det.
Naboen har hatt gulvsparkelfirma og han, jeg, kona og ofte en kompis har tatt et rom av gangen i underetasjen, totalt 105m2 og 20mm tykt, det går men er ganske slitsomt og tidkritiskt om det skal bli bra. Ovenetasjen ringte jeg naboens tidligere kollega og samme overflate tok 75 minutter totalt inklusiv rengjøring av maskinen.
Dessuten betalte jeg 67:- sekken for Weber 140 fiberforsterket inklusiv frakt gjennom ham når lokale Beijer, etter en del forhandling skulle ha 99:- (199:- listepris) pluss frakt 2000:-
Han kjørte 5 mil en vei og ville ha 1500:- for jobb og reise...
Svart og kompispris ja, betalte dog 5k siden det føltes mer rett.
Naboen har hatt gulvsparkelfirma og han, jeg, kona og ofte en kompis har tatt et rom av gangen i underetasjen, totalt 105m2 og 20mm tykt, det går men er ganske slitsomt og tidkritiskt om det skal bli bra. Ovenetasjen ringte jeg naboens tidligere kollega og samme overflate tok 75 minutter totalt inklusiv rengjøring av maskinen.
Dessuten betalte jeg 67:- sekken for Weber 140 fiberforsterket inklusiv frakt gjennom ham når lokale Beijer, etter en del forhandling skulle ha 99:- (199:- listepris) pluss frakt 2000:-
Han kjørte 5 mil en vei og ville ha 1500:- for jobb og reise...
Svart og kompispris ja, betalte dog 5k siden det føltes mer rett.
Det største jeg har kjørt selv er nærmere 10m2 en gang, det var ekstremt stressende, hadde likevel forberedt med masse tønner med flislim i og ferdige vannmål. Så kjørte jeg to tønner/sekk samtidig med visp. Man trenger jo litt tid til å jevne ut mellom omgangene. Det føltes iallfall som at det var maks hva man klarer helt selv. Jeg ville aldri gått på å gjøre større selv.
Det finnes flytsparkelvogner som forenkler.
https://www.ramirent.se/hyra/byggma...tong-och-bruksblandare/mixervagn-hippo-807445
Da kan man blande noen sekker mens man fordeler. Jeg bygde meg en slik vogn for et kjellerprosjekt. Husker ikke målene nå men kanskje 20-30m2. 75m2 høres krevende ut.
/Höghus
https://www.ramirent.se/hyra/byggma...tong-och-bruksblandare/mixervagn-hippo-807445
Da kan man blande noen sekker mens man fordeler. Jeg bygde meg en slik vogn for et kjellerprosjekt. Husker ikke målene nå men kanskje 20-30m2. 75m2 høres krevende ut.
/Höghus
Har sparklet 1 ton selv, men da var det flere rom men gjort samtidig. Har også sparklet en hel hytte på kanskje 70-90 kvm selv men da var det 3-5 mm.
Skal du sparkle så pass tykt, så stort område og selv så tror jeg du får problemer...
Skulle jeg gjort det selv så ville jeg primet, satt ut høyder til ferdig overflate, delt inn i ruter, sparklet en rute, ta neste og dra stripen osv. Men holde meg en til tre mm under ferdig overflate, etter tørk så prime og så kjøre et sparkel for 0-10 mm på hele overflaten og piggrulle.
Første omgang er ikke så himla nøye da, tørker det så får man røre litt i skjøtene så det går sammen så godt det går. Man kan fylle første ruta nesten full, ta tilstøtende område og fylle litt, gjøre ferdig første ruta for så å gå tilbake til rute 2.
Risikoen med å sparkle tynt er at man kan "kopiere" underliggende overflate så også øverste laget får svanker, men med piggrulle og riktig sparkel og litt tempo så bør det bli plant.
Skal du sparkle så pass tykt, så stort område og selv så tror jeg du får problemer...
Skulle jeg gjort det selv så ville jeg primet, satt ut høyder til ferdig overflate, delt inn i ruter, sparklet en rute, ta neste og dra stripen osv. Men holde meg en til tre mm under ferdig overflate, etter tørk så prime og så kjøre et sparkel for 0-10 mm på hele overflaten og piggrulle.
Første omgang er ikke så himla nøye da, tørker det så får man røre litt i skjøtene så det går sammen så godt det går. Man kan fylle første ruta nesten full, ta tilstøtende område og fylle litt, gjøre ferdig første ruta for så å gå tilbake til rute 2.
Risikoen med å sparkle tynt er at man kan "kopiere" underliggende overflate så også øverste laget får svanker, men med piggrulle og riktig sparkel og litt tempo så bør det bli plant.
Klikk her for å svare