Selv om hjelpen er uvurderlig noen ganger, kunne ikke min minste håndverker svare på spørsmålet angående fargen på veggen.

Vi har hatt fuktgjennomslag før, og det er det man ser som bobler i malingen. Nå er det drenert og isolert på utsiden. MEN det ser ut som en maling som ikke tillater fuktvandring fordi den løsner.

Spørsmålet er da, holder det med å bruke en roterende stålbørste og rive opp veggen litt eller må jeg til med fetere tiltak før flislegging?

Hilsener

Johan

Barn i blå T-skjorte sitter på gulvet med verktøy foran en vegg med malingsbobbler som indikerer fuktproblemer i et renoveringsprosjekt.

Jeg antar det er puss bak?
Sitter pussen ordentlig er første spørsmål i så fall...

Du vil jo at veggen skal kunne "puste" så det å rugge opp og "lage hull" på malingen er jo bra. Så skal du unngå primer (eller bruke en diffusjonsåpen primer) og i stedet støvsuge og fukte veggene i et par omganger før du flislegger.

Ja, noe sementbasert antar jeg for det sitter som fjell. Har du et eksempel på en primer som er diffusjonsåpen eller er det anbefalt å støvsuge/fukte i stedet?

Weber Floor 4716 er den eneste jeg kjenner til. Har for meg at noen Ardex kan brukes om man tynner den ut ordentlig.
Jeg hadde nok bare støvsugd ordentlig og fuktet godt dagen før og deretter fuktet litt (med f.eks. blomstersprøyte) rett før legging. Du kan jo teste å legge et par plater først og la dem brenne og se om de sitter...

Jaha, det der gikk ikke som i min planlegging. Stålbørsten "glir" bare på malingen til den til slutt kommer gjennom. Da tygger den i seg 3 mm puss. Samt at det tar en evighet. Det ville tatt flere dager å børste bort malingen, og underlaget ville vært for ujevnt til å legge fliser på uten å bredsparkle det.

Andre tips?

Årsaken til at jeg vil ha bort malingen er vel at fukt ikke skal legge seg under og mine fliser faller ned, eller er det at flisene ikke vil feste i det hele tatt?

Varmluftspistol fungerte nok bra for å myke opp malingen og skrape den. Pusser av med stålbørste for å fjerne løstsittende maling. Ulemper, det er ikke god luft i rommet etter en stund.

Den øvre delen, må den også skrapes til tross for at det ikke er fuktgjennomslag der eller vil ikke platene feste seg på den glatte overflaten? Kanskje best å "skrape" den også...

Du kan jo bruke en betongsliper på vinkelsliperen. Holder du den veldig forsiktig så blir det ikke dypt, og siden dun skal legge fliser gjør 3-4 mm dype spor ingenting. Det støver som bare det dog...

Får nok kjøpe en slik. Prøvde med en vanlig diamantskive for å teste konseptet, og det gikk utmerket. Bortsett fra at sporene blir brede og veggen "bølget". :) Hvor ujevnt kan det være før man må helsparkle? Har bare flislagt på gips før, og da er det ganske jevnt. Har ingen erfaring med litt ujevnt underlag.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.