Hei.
Jeg holder på å mure garasje med webers nye lecablokker. I påvente av tilbud satt jeg og funderte på om jeg virkelig må bruke deres spesialvare Flexoheft M5 mellom blokkene. Man skal jo ha en spesiell murerkasse, men det føles som man kunne bruke noe annet mørtel.
Det første laget ligger i vanlig puss-/murbruk M2,5 mot platen. Og burde ikke det fungere med noe annet enn deres eget?
Det står på deres hjemmeside at man kan legge opptil 8mm mørtel mellom steinene.

Tingen er at de sekkene koster 169,-/25kg sekk, og jeg trenger ca. 150 sekker.
Hva finnes det av alternativer?

Jeg var inne på webers hjemmeside og sjekket, og Flexoheft er et 0-1 mm bruk med en slutholdfasthet på 5 Mpa og blandes med 4,5-6 liter vann per 25kg sekk.

Jeg ville personlig ha erstattet det med et vanlig 1 mm B-pussmørtel. Det har en slutholdfasthet på 4 MPa, noe som er tilstrekkelig nær. B-mørtel blandes med 4 liter vann per 25kg sekk for håndpåføring, men du må nok øke til ca. 4,5-5 liter per sekk for å få det til å fungere med murerkassen. Dette vil ytterligere senke holdfastheten litt, men det er også akseptabelt. Vanligvis murer man leca med en c-mørtel som har 1,5 MPa i holdfasthet, så det bør ikke være noen problemer med dette nye systemet. Hvis du likevel vil øke holdfastheten, kompenserer du den økte vannmengden med ren byggsement.

Murte en grunn for noen uker siden med de blokkene og syntes også at mørtelen var for dyr, fant da ut at det er en vanlig kc-mørtel med fin sand for å kunne lage 2mm fuger.
Så jeg blandet 3 deler standard sement, 1/2 del murkalk og 11 deler mursand og murte med litt tykkere fuger.

Regnet ut at den mørtelen som fra Weber koster 169 kr koster 10 kr om man blander selv, og da har jeg kompensert for at det går med litt mer.

Weber-blokkene er bra men dyre, kommer nok ikke til å kjøpe dem til neste bygg.

Når du sammenligner pris, tenk på at Weber-blokkene er kortere enn vanlige Lecablokker, så de trenger å være en del billigere.

10 Weber-blokker/m2 og 8 vanlige/m2

Så Byggmax reklamen her til høyre at de tar 26,95 for leca 19x19x59 det innebærer at Weber skal ned i 21,60:- for å koste det samme. Og å komme med argument om kvalitetsskillnad av betydning i dette tilfellet synes jeg er lurendrejeri.

Takk for svar.
Webers nye Lecablokker ser ut til å være enklere å mure med. Jeg er nybegynner og har aldri murt før. Men med disse trenger man ikke å justere hvert blokk, de havner relativt bra på plass med en gang, og det er litt det jeg er ute etter.
Jeg har fått et tilbud på 53.000:- for blokker med dimensjon 250x198x498 1116 stk (110kvm)
110 stk 25kg Flexoheft
150 stk galvaniserte bi-stål 4m lengder
Samt murerkasse...
Prisen var så pass bra at jeg slo til på det. Satt og regnet på det litt og det virket veldig bra.
Skal bygge en 1,5 etasje garasje om noen lurer på hvorfor det er så mange blokker :)

Kanon, jeg aner at du har å gjøre?

Selv satte jeg opp en bod med 1/4 av de mengdene du nevner, så jeg har selv hatt fullt opp.

Noen ting som jeg observerte:

Legg passblokker i øverste lag som i arbeidsinstruksen, veldig smidig å avslutte med en lettere blokk, og da blir toppen helt flat. Jeg gjorde også ringarmeringen som foreslått, men vet ikke om det gjør så mye fra eller til.

Leide en alligatorsag etter én dag. Orket ikke fikle med baufiler som "døde" eller øks osv. Hadde omtrent 5 kutt per lag. Det ble en jevn og fin overflate med sagen.

Ved eventuelle vinduer/døråpninger angrer jeg på at jeg ikke fikk rådet om å bruke massive blokker, for eksempel passblokkene eller til og med hjørneblokkene. Nå fikk jeg hullene midt i karmen annenhver skift. Riktignok har jeg fylt inn sementmørtel der nå, men jeg måtte justere frem og tilbake med 100-målet jeg hadde for døra og slipe ned not og fjær, æsj.

Det kan bli glippe mindre enn 80 mm mellom skiftene, Weber vil ikke ha og gjøre med mindre lengder enn det. Jeg hadde en 5 cm åpning som var trøblete annenhver skift, så jeg brukte isopor mellom endene og støpte med flexoheft. Av og til kastet jeg inn en bit eller to av stirbena for å leke med tanken om at det gjorde nytte.

Edit:

Angående flexohefts være eller ikke være, må jeg tilføye at det er tilsatt noe for å gi det en løsere, men likevel stiv konsistens enn vanlig mørtel. Har hatt en del ulike mørtel/puss og blandinger den siste måneden i den der trommelen, og flexoten har vært det mest spesielle.

Sist redigert:
Ja, jeg fikk levering forrige mandag, 22 paller med material. Så forrige helg startet jeg med muringen. Det føltes som at det fløt på ganske bra. Fikk opp 10 lag (2 meter). Nå kommer jeg å mure en bjelke rundt hele garasjen neste lag, som havner over garasjeporter og vinduer og dører. Føles som at jeg trenger noe som stabiliserer konstruksjonen. Jeg skal opp 3.80m på langsidene og 6m til møne. Garasjen er 10x7 meter og vi har satt vinduene og dører slik at det skal plassere steinene best for å unngå å måtte kappe så mye, men man kommer jo ikke unna :) men for min del blir det halvsteiner. Jeg bruker stikksag og et blad som er tilpasset lettbetong. Dessverre bygget ikke steinene like mye som jeg trodde, så jeg har en 50mm åpning å fylle hver runde, men jeg legger ned stein som jeg har kappet på ca 45mm og mye mørtel. Flexoheft'n fungerer bra etter man har eksperimentert litt med vannmengde så det fungerer best med murerkassen.

OT. I dag støpte vi husplaten, og det føles godt å ha det gjort. Så i natt kommer jeg til å sove godt!

• Liker
madnez
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.