4.531 lest ·
7 svar
5k lest
7 svar
Fjerne taklistene helt og kjøre uten ved oppussing, beste løsningen?
Skal snart gå i gang med oppussingen i noen rom innendørs og har mer og mer kommet inn på at jeg vil kjøre uten taklister. Tenker også å prøve meg på å fjerne gulvlistene også, men får se om det er gjennomførbart i vårt hus.
I taket kommer jeg til å bytte ut gammelt furupanel til takgips da jeg liker glatte overflater, men hvordan gjør jeg for å få det perfekt langs kanter og hjørner, skal gipsen tett mot vegg eller skal det være mellomrom der? Og skal man deretter sparkle, eller bruker man f.eks. latex i mellomrommet mellom vegg og tak?
Huset har lettbetongvegger med treplanker samt gips på innsiden bygget 1960 om det har noen betydning.
Takk for tips, og dere som vil at jeg bruker taklister kan gjerne holde deres mening utenfor.
I taket kommer jeg til å bytte ut gammelt furupanel til takgips da jeg liker glatte overflater, men hvordan gjør jeg for å få det perfekt langs kanter og hjørner, skal gipsen tett mot vegg eller skal det være mellomrom der? Og skal man deretter sparkle, eller bruker man f.eks. latex i mellomrommet mellom vegg og tak?
Huset har lettbetongvegger med treplanker samt gips på innsiden bygget 1960 om det har noen betydning.
Takk for tips, og dere som vil at jeg bruker taklister kan gjerne holde deres mening utenfor.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg

Altså var det 2,8 m langt rom så ble det kappede 3m plater.
Jeg gjorde i denne stilen
https://www.byggahus.se/forum/threads/slaett-gipstak.32434/
Har også gipset dør- og vindussmyger.
Reim også i veggenes hjørner, de har vel sittet et par år uten noen sprekker, de mellom tak og vegg i et halvt år.
På platen på bildet så skar jeg bort den fasete kanten på siden mot veggen først.
Sist redigert:
Har også vurdert å kjøre fôrfritt rundt vinduer og dører.
Hvordan har du gjort det for å få det pent mot karmene og vinduslangene? Er det utfreset slik at du kan gå med gipsplate mot, eller har du bare sparklet mellomrommet?
Hvordan har du gjort det for å få det pent mot karmene og vinduslangene? Er det utfreset slik at du kan gå med gipsplate mot, eller har du bare sparklet mellomrommet?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
Veggene er jo lekter rundt vinduene, så er vel vinduene typ 15 mm mindre på hver side for dreving, så jeg har først satt en osb-plate i smyget rundt og deretter gips på den, for at gipsen skulle nå inn en bit på karmen.Grillen skrev:
Gipsen har jeg satt tett mot vinduet, så sparklet og malt, jeg har holdt en sparkelspade mot vinduet og så rullet med en liten rulle mot den for å ikke få maling på karmen.
Sist redigert:
Selv fuget jeg bare og malte. Ser bra ut. Hvis man går på nært hold så er det sikkert finere om man er mer nøye med remse sparkel osv men det er jo ikke som man står på en krakk hver dag og inspiserer hjørnene vegg/tak 
Klikk her for å svare