Hei.
I rekkehuset jeg bor i har vi en innervegg som tidligere har vært yttervegg. Man har tidligere bygd ut huset og dermed ble den gamle ytterveggen en innervegg. Det som før var ytterdør er nå bare en åpning ned til den påbygde delen og like så er det gamle vinduet nå bare en åpning. Nedenstående bilde er av veggen slik som den ser ut nå.
Det jeg skulle ønske å gjøre er å åpne opp "vindusluken" (der det tidligere satt et vindu) slik at åpningen går hele veien ned til gulvet, akkurat som den gamle døråpningen ved siden av. Min fundering er imidlertid om dette vil påvirke bæringen i veggen eller ikke? I mitt hode burde det ikke påvirke bæringen, men jeg kan for lite om emnet for å være sikker. Finnes det noen kyndig person her som kan gi en uttalelse? Og trenger jeg å gjøre en byggemelding til kommunen? Og i så fall, trenger jeg kanskje kontakte en bygningsingeniør for en formell uttalelse?
Som dere forstår er jeg ny på dette, så alle råd settes pris på.
Sager du rett ned med utgangspunkt fra sidene så går det bra, bæringen er i overkant og stolpen som blir til venstre er den som bærer opp hele ytterveggen. Den må være igjen.
Som de andre har sagt, så er det aldri bærende under et vindu så den delen kan du fjerne uten problemer. Det kan ligge en grovere bjelke/regel mot gulvet, men den er ikke bærende i så fall.