Hei!

Jeg bor i en leilighet (etasje 4 av 5, eller egentlig etasje 7 av 8 da det er et skrånende hus - uansett har jeg bare en leilighet rett over meg) i en boligblokk bygget i 1981, om det er relevant har det et helt flatt tak og ligger i Stockholm. Det er et teglkledd hus med bærende vegger/bjelkelag i betong.

Jeg ønsker å åpne opp en del av en bærende betongvegg mellom kjøkken og stue.
Naturligvis vil jeg gjøre alt etter boka, dvs søke tillatelse fra styret, byggemelding, ansette en bygningsingeniør for beregninger, seriøst byggefirma etc etc - men er allikevel nysgjerrig og vil stille noen spørsmål.
For ikke å bli altfor langdryg begynner jeg med bare to spørsmål :)

1. Veggpartiet jeg ønsker å ta ned er en del av bærende vegg av solid betong, som sitter mellom to døråpninger mellom kjøkken og stue (bilde 1 & 2). Veggens tykkelse er 166 mm, bredde 1440 mm. Det går nok enkelte elektriske ledninger nærmest vegg og gulv, men ingen stammer eller rør. Rett under taket går imidlertid en ventilasjonskanal på tvers gjennom midten av veggen. Jeg lurer på om veggen kan bæres av med en tverrgående stålbjelke som da ville blitt drøyt 3 m lang. Enten kan den hvile på utfasede klosser i betongveggen (bilde 3), eller på loddrette bjelker (bilde 4), vet ikke hva som blir best. Ville dere trodd at dette er en fungerende løsning, rent generelt? Finner ikke så mye på forumet om avveksling av betongvegger i leil., mest om trestammer i villaer.

2. Nøyaktig hva tilfører egentlig den tverrgående stålbjelken? Hadde det vært et trebjelkelag, med loddrette bærende bjelker fra gulv til tak som hadde blitt kappet så de henger i tom luft, så forstår jeg at en tverrgående bjelke under de fritt hengende trebjelkene hadde båret av lasten til sidene. Men i en solid betongvegg henger jo ingenting "helt fritt" i luften - lasten burde vel fordeles til sidene til veggene på begge sider av det nye hullet - så hva gjør egentlig stålbjelken som ikke den gjenværende øvre delen av den solide betongveggen allerede gjør? Visst, noen slags forsterkning forstår jeg at det blir, men jeg ser ikke den store prinsipielle forskjellen som bjelken gjør i dette tilfellet. Har det noe med stålets elastisitet kontra betongen å gjøre? Trengs det sannsynligvis i virkeligheten enda en avbærende loddrett bjelke i midten (hvilket ikke er ønskelig)?

Takk for synspunkter! Kan legge ved flere tegninger (inkl. konstruksjonstegninger for hele huset - det finnes veldig mange for dette borettslaget på Bygg- og plantjenesten på nett - dessverre helt usorterte så det tar tid å finne rett) om det trengs.

• Planløsning som viser utsikt fra kjøkken mot stue, med detaljerte mål på bærende vegg, døråpninger og plassering av ventilasjonskanal.
  • Plantegning av leilighet med markert bærende betongvegg mellom kjøkken og stue. Viser veggens bredde og tykkelse, samt plassering av rom.
  • Alternativ ombyggnad tegning viser stålbjelke og ventilasjonsrør i et kutt i bærende betongvegg mellom kjøkken og stue. Skjematisk fremstilling med mål.
  • Alternativ ombyggnad med liggande och stående stålbalkar i öppning mellan kök och vardagsrum. Ventilationstrumma ovanför. Måttangivelser inkluderade.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.