Hei nybakt huseier, kjøkkenet skal bli større så totalt sett skal 3 vegger bort hvorav en flyttes.
Først ut er en garderoberekke mellom soverom1, soverom 2 for å sette opp en ny vegg med garderober langs hele veggen i sov2.
Har revet ut garderober på begge sider og nå tapeter men så kommer innerveggen og det ser ut til å være rent tre. Bygget man innervegger med rene treplanker i 1961 eller kan denne være bærende? Føles veldig solid gjort ellers.
Skal opp på loftet når jeg får tak i en stige og sjekke, men akkurat denne veggen trodde jeg skulle være trygg å rive ned.
Senere skal vegg i kjøkken mot sov1 bort samt veggen mot hallen sov1 blir altså kjøkken.
Legger ved en tegning..
Først ut er en garderoberekke mellom soverom1, soverom 2 for å sette opp en ny vegg med garderober langs hele veggen i sov2.
Har revet ut garderober på begge sider og nå tapeter men så kommer innerveggen og det ser ut til å være rent tre. Bygget man innervegger med rene treplanker i 1961 eller kan denne være bærende? Føles veldig solid gjort ellers.
Skal opp på loftet når jeg får tak i en stige og sjekke, men akkurat denne veggen trodde jeg skulle være trygg å rive ned.
Senere skal vegg i kjøkken mot sov1 bort samt veggen mot hallen sov1 blir altså kjøkken.
Legger ved en tegning..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er ingen ekspert på Myresjöhus fra 1961, men det er sikkert et elementbygd hus. Derav følger sikkert en del uvanlige løsninger. I prinsippet tror jeg at den veggen som følger mønet er bærende. Tverrveggene bør kunne tas ned. Jeg oppfordrer dog til største forsiktighet. Prøv å finne ut hvordan hver vegg er bygget og innføyet før du begynner å rive. 30 cm er en vanlig elementbredde.
Den veggen som går gjennom sentrum er bærende for takstolene, samt den svarte til høyre ved trappen, ellers er alle vegger som sitter langs med takstolene løse deler som er satt på plass. Ingen EL-tegning så det kan finnes en del EL som kommer fra taket ned i veggene og pleier å skape litt problemer for å få orden på den. Så har du et veldig flatt tak, og da er det viktig at stolene bæres opp på en god måte.
Takk for svar skal prøve å få hit noen som kan sjekke, spesielt da midtveggen skal bort nesten helt og den er sikkert bærende. Lille garderobeveggen skal jeg begynne å ta bort litt forsiktig nå. Har funnet flere tegninger m.m som virker å stemme greit.
Om det står B--> mot en vegg kan det tyde på at den er bærende? Må finne en snekker for bærende våger jeg ikke gi meg på.
Om det står B--> mot en vegg kan det tyde på at den er bærende? Må finne en snekker for bærende våger jeg ikke gi meg på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En pil og en bokstav, f.eks. B, refererer til en seksjonstegning gjennom den bygningsdelen. Vindsfotoet antyder at huset har fagverkstakstoler. I så fall er ingen innervegger bærende. Ta gjerne et bedre foto fra vinden.
J justusandersson skrev:
Okei takk fikk høre noe annet av en "snekker" skal prøve å komme meg opp i morgen og flytte på litt isolering osv er dessverre litt kronglete å komme seg opp akkurat nå og går bare å krype , bifogar bef bilder. Ser likt ut over hele taket så langt jeg kunne se.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et utvendig foto av taket kan være veldig opplysende også. De fleste "snekker" pleier å mangle kompetanse til å avgjøre den typen spørsmål.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Flytta VA-stammar under villa, behöver gamla stammar tas bort?
Grund & Markarbeten -
Flytta diskbänken några skåp bort från avloppet i bostadsrätt
Frågor och svar om renovering -
Vad kan jag flytta/ta bort?
Vatten & Avlopp -
VVS Fråga om att flytta/ta bort vattenrör
Badrum -
Flytta, byta eller ta bort element?
Kök