Jeg vil fjerne lekter 22x95 i innertaket som er spikret i bjelkene og kottlingene ovenfor med spikerpistol.
Spikerne er ca 70x3mm og er riflede og har dessuten mothaker som ser ut til å være tynnere tråder som tilsynelatende er fastloddet, eller sveiset på selve spikeren.
Jeg prøvde først å frilegge spikerhodene i lekten med en stemjern og brukte deretter brekkjern.
Spikeren brakk da rett av under hodet.
Neste forsøk var å sprenge bort hele lektet slik at spikerne ble frilagt, jeg prøvde så med både brekkjern og hovtang, de fleste spikerne snapped rett av, jeg fikk bare ut et par av ca 10 stk.
Jeg kjøpte også en spikeruttrekker fra Bahco, "type 36" som bare gled på spikerne.
Den var riktignok skjev i kjevene som gjorde at de møttes bare på halve kjevebredden, men jeg har vanskelig for å tro at en feilfri ville fungere så mye bedre, siden spikerne virker å være så harde og sprø.
Jeg trenger å fjerne et antall lekter med totalt ganske mange spiker.
Hvordan gjør man det?
Takk for innspill!
/L-O
Spikerne er ca 70x3mm og er riflede og har dessuten mothaker som ser ut til å være tynnere tråder som tilsynelatende er fastloddet, eller sveiset på selve spikeren.
Jeg prøvde først å frilegge spikerhodene i lekten med en stemjern og brukte deretter brekkjern.
Spikeren brakk da rett av under hodet.
Neste forsøk var å sprenge bort hele lektet slik at spikerne ble frilagt, jeg prøvde så med både brekkjern og hovtang, de fleste spikerne snapped rett av, jeg fikk bare ut et par av ca 10 stk.
Jeg kjøpte også en spikeruttrekker fra Bahco, "type 36" som bare gled på spikerne.
Den var riktignok skjev i kjevene som gjorde at de møttes bare på halve kjevebredden, men jeg har vanskelig for å tro at en feilfri ville fungere så mye bedre, siden spikerne virker å være så harde og sprø.
Jeg trenger å fjerne et antall lekter med totalt ganske mange spiker.
Hvordan gjør man det?
Takk for innspill!
/L-O
Bryt bort bordet med en tynn brekkstang, knip eller bøy av spikeren og slå den deretter helt inn.
Mener du at det ikke i det hele tatt går å få ut spikrene, eller er det en mer behagelig løsning å kappe og slå inn?L Leif i Skåne skrev:
Jeg kommer til å måtte bore en del nye hull for rør til elektrisitet, og det finnes ikke så mange alternative plasser å bore på hvis spikrene skulle være igjen, så jeg skulle derfor helst ville fjerne spikrene helt om det er mulig.
De der spikrene er trolig ikke herdet. Det høres ut som vanlige hartsede rulspiker. De to fastloddede eller fastlimte trådene et stykke under hodet er rester av tråden som holdt dem sammen til en rull. Den gule aktige harts smelter når spikeren skytes inn, og så biter den fast i treet. Slå hardt med hammer på spikerhodet noen ganger før du begynner å rive noe. Når spikeren slås inn noen millimeter, slipper harts grepet, og så kan man rive løs bordene med kofot som vanlig, og spikrene følger vanligvis med.
Takk for tipset, skal prøves!H heimlaga skrev:De der spikene er trolig ikke herdede. Det høres ut som vanlige hartsede rulspiker. De to fastloddede eller fastlimte trådene et stykke under hodet er rester av tråden som holdt dem sammen til en rull. Den guaktige harts smelter når spikeren skytes inn og så biter den seg fast i treet.
Slå hardt med hammer på spikerhodet noen ganger før du begynner å rive noe. Når spikeren slås inn noen millimeter slipper hartsen grepet og så kan man rive løs plankene med brekkjern som vanlig og spikerne følger vanligvis med.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur tar man bort lysknappen?
Belysning -
Kan jag ta bort diagonala brädor från takstolar
Tak & Vind -
Ok att ta bort dessa brädor?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ta bort fönsterbrädor och sätta dit nya
Fönster & Dörrar -
Hur väljer ni tryckt trall, sorterar ni bort buktande brädor?
Altan & Uteplats