Hei!

I mitt hus var det tidligere en veldig liten kjøkkenhall, lite lager/skrub under trappa med dør, så dør ut til den større hallen. Dog har vi fjernet veggen under trappa, så det er åpent, samt fjernet dørkarmen fra skrubben. Huset er fra 1936, så skikkelig satt sammen.

Mitt spørsmål er, vil det være mulig å gjøre som jeg har prøvd å vise på tegningen?
Lage 2 små døråpninger til to - felle inn en bjelke hvis det er nødvendig? Trappa sitter i begge ytterveggens plankvegg, samt i plankveggen over døråpningen og i bjelken i 1. etasje.
Åpen trappeoppgang med pågående renovering, viser fjernede dørkarmer og en stige i et hus fra 1936 med synlige bygningsstrukturer. Diagram over husplan med trapp, hypotetisk innfelt bjelke, to døråpninger, og markerte yttervegger. Viser planen for mulig ombygging.

Er det noe jeg kan gjøre selv uten å sette hele husets integritet i fare? Og hvis det er et firma som gjør det, hvor mye vil det kunne koste?

Alternativt, vil en regel være mulig å sette inn hvis de 2 plankene ikke veksler av mye?

Veldig takknemlig for innspill!

MVH Sebbe

Mener så klart å lage 2 åpninger til 1!

A
Det trengs mer informasjon for å kunne svare på dette.

Konstruksjonstegning så man kan avgjøre om veggen er bærende.

Bilder innenfor gipsen fra andre siden av veggen forenkler også.

Bjelken må jo ha kraftige stendere på hver side av åpningen som klarer å ta opp kreftene som nå enten går ned på et punkt i midten eller langs med tre punkter.

• Liker
SebbeEngel
  • Laddar…
Du kan selvsagt gjøre det, men hvis det er en bærende vegg, må du ha en godkjent design. Om veggen er bærende vil avgjøre tverrsnittet på bjelken du må bruke for å støtte trappen.

• Liker
SebbeEngel
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Det trengs mer informasjon for å kunne svare på dette.

Konstruksjonstegning så man kan avgjøre om veggen er bærende.

Bilder innenfor gipsen fra andre siden av veggen letter også.

Bjelken må jo ha kraftige stendere på hver side av åpningen som klarer å ta opp kreftene som nå enten går ned på et punkt i midten eller langs med tre punkter.
Veggen viser trefarget masonitt med klær og støvler hengende, omringet av to døråpninger, en med stripete tapet.

Planken måler 21 x 5cm - det er masonit som er spikret på begge sider, spiller så klart mindre rolle.
Jeg har funnet tegningen av huset og markert med rød hvilken vegg det er.

Tegning av hus med fasade, snitt og planløsninger. En vegg er markert i rødt, indikerende dens posisjon i bygningsplanen.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.