Hei
Er det umulig ut fra disse bildene å se om noe av dette er bærende i veggen?
Forstår om det kan være vanskelig.

Men er det noe som kan sies med sikkerhet ikke er bærende som jeg kan begynne å fjerne?
Eventuelt er det kanskje enklere å se etter det?

• Innvendig vegg under renovering, delvis fjernet paneler og gips. Synlige trebjelker og materialer hintet til mulig riving eller ombygging.
  • Delvis revet vegg med utsikt til et større rom fylt med bygningsmaterialer og verktøy; radiator under et åpent vindu i fokus.
  • Under konstruksjon innendørs med trestendere og isolasjon; vinduer og dørsystemer synlige, samt bygningsmaterialer som planker og plater på gulvet.
  • Tak med treverk og isolasjon; synlig bjelkelag og plast.
  • Veggåpning med isolasjon og treverk, delvis eksponert.
  • Veggåpning med synlige trebjelker og isolasjon, fokus på mulig bærende struktur i en trevegg under renovering.
  • Veggåpning med trestendere og radiator ved siden av gulv med byggeavfall og støvsugerslange.
BirgitS
Når man ser etter bærende vegger, ser man først og fremst på plantegninger, snittegninger og takkonstruksjon, supplert med når huset er bygget.

Ser man på hvordan det ser ut på bilder, blir det veldig usikkert fordi når det er maksimal snølast på taket, kan huset bevege seg og belastningen på vegger bli høyere. Men det ser ut som at man har gjort en avlastning over vinduet som er over elementet på det første bildet, hvilket tyder på at den er bærende. Er det en tidligere yttervegg? Slike er oftest bærende.

BirgitS BirgitS skrev:
Når man ser etter bærende vegger, ser man først og fremst på plantegninger, seksjons-tegninger og takstolkonstruksjon, supplert med når huset er bygget.

Ser man på hvordan det ser ut på bilder, blir det veldig usikkert fordi når det er maksimal snølaster på taket, kan huset bevege seg og belastningen på vegger bli høyere. Men det ser ut som om man har gjort en avveksling over vinduet som er over elementet på det første bildet, noe som indikerer at den er bærende. Er det en tidligere yttervegg? Slike er som oftest bærende.
Huset er fra ca 60-tallet.
Rekkehus
Stemmer at det tidligere var en yttervegg.
Det er så mange reglar bare. Hører alle til den bærende konstruksjonen?
Hvordan gjør jeg best for å forsterke? Hvordan går jeg frem?
Må vel ha reglar på hver side & en bærende over dem, men hvordan går jeg frem?
Legger ved noen bilder. Pil på den veggen jeg vil fjerne.

• Plantegning av et rekkehus fra 60-tallet med røde piler som peker på vegger som ønskes fjernet i to soverom.
  • 3D skisse av et hus med piler som peker mot spesifikke vegger; byggeplan og materialbeskrivelse inkludert.
  • Bygningstegning av et rekkehus fra 1960-tallet med markerte seksjoner og dimensjoner. Planene viser forskjellige etasjer og snitt.
BirgitS
Det ser ut som at det er en yttervegg som er laget for å ta opp takvekt, altså bærende. Når man gjør inngrep i bærende konstruksjoner skal man ha en godkjent byggemelding (eller byggelov) før man begynner, og i den trenger man normalt å ha med beregninger av hvordan lastene skal tas opp i fortsettelsen. Disse beregningene bør utføres av en byggekonstruktør for å minimere risikoen for at taket eller andre vegger begynner å bevege seg upassende mye. Men prinsippet er at det trengs en tilstrekkelig kraftig bjelke over åpningen og den skal hvile på søyler. Jo større åpning desto kraftigere (særlig høyere) bjelke og søyler trengs.

Det eneste på det første bildet i første innlegg som ikke inngår i den bærende konstruksjonen er sannsynligvis den tynne stående lekten i midten av rommet til venstre for elementet, samt evt. lekter bak elementet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.