BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 182 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.182 innlegg
Når man ser etter bærende vegger, ser man først og fremst på plantegninger, snittegninger og takkonstruksjon, supplert med når huset er bygget.
Ser man på hvordan det ser ut på bilder, blir det veldig usikkert fordi når det er maksimal snølast på taket, kan huset bevege seg og belastningen på vegger bli høyere. Men det ser ut som at man har gjort en avlastning over vinduet som er over elementet på det første bildet, hvilket tyder på at den er bærende. Er det en tidligere yttervegg? Slike er oftest bærende.
Ser man på hvordan det ser ut på bilder, blir det veldig usikkert fordi når det er maksimal snølast på taket, kan huset bevege seg og belastningen på vegger bli høyere. Men det ser ut som at man har gjort en avlastning over vinduet som er over elementet på det første bildet, hvilket tyder på at den er bærende. Er det en tidligere yttervegg? Slike er oftest bærende.
Huset er fra ca 60-tallet.BirgitS skrev:
Når man ser etter bærende vegger, ser man først og fremst på plantegninger, seksjons-tegninger og takstolkonstruksjon, supplert med når huset er bygget.
Ser man på hvordan det ser ut på bilder, blir det veldig usikkert fordi når det er maksimal snølaster på taket, kan huset bevege seg og belastningen på vegger bli høyere. Men det ser ut som om man har gjort en avveksling over vinduet som er over elementet på det første bildet, noe som indikerer at den er bærende. Er det en tidligere yttervegg? Slike er som oftest bærende.
Rekkehus
Stemmer at det tidligere var en yttervegg.
Det er så mange reglar bare. Hører alle til den bærende konstruksjonen?
Hvordan gjør jeg best for å forsterke? Hvordan går jeg frem?
Må vel ha reglar på hver side & en bærende over dem, men hvordan går jeg frem?
Legger ved noen bilder. Pil på den veggen jeg vil fjerne.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 182 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.182 innlegg
Det ser ut som at det er en yttervegg som er laget for å ta opp takvekt, altså bærende. Når man gjør inngrep i bærende konstruksjoner skal man ha en godkjent byggemelding (eller byggelov) før man begynner, og i den trenger man normalt å ha med beregninger av hvordan lastene skal tas opp i fortsettelsen. Disse beregningene bør utføres av en byggekonstruktør for å minimere risikoen for at taket eller andre vegger begynner å bevege seg upassende mye. Men prinsippet er at det trengs en tilstrekkelig kraftig bjelke over åpningen og den skal hvile på søyler. Jo større åpning desto kraftigere (særlig høyere) bjelke og søyler trengs.
Det eneste på det første bildet i første innlegg som ikke inngår i den bærende konstruksjonen er sannsynligvis den tynne stående lekten i midten av rommet til venstre for elementet, samt evt. lekter bak elementet.
Det eneste på det første bildet i første innlegg som ikke inngår i den bærende konstruksjonen er sannsynligvis den tynne stående lekten i midten av rommet til venstre for elementet, samt evt. lekter bak elementet.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Inreda vind - flytta takstolar på självbärande tak?
Tak & Vind -
Bærende vegg - Hvordan finner jeg ut det?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Har vi bärande väggar i huset eller är taket självbärande redan
Stenhus -
Inreda vind - flytta bärande balkar/stöd
Tak & Vind -
Prøver å finne ut om en vegg er bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi