Hei! Dette er vel litt av et kombospørsmål, men slik ligger det til. Vi skal ha en eller annen form for varme, sannsynligvis bergvarme, men da vil jeg kunne støttefyre med ved hvis det ikke blir vedovn, men nok om dette.

Problemet er at den lokale skorstens... sier at det ikke får være noe brennbart nærmere skorsteinen enn 2 dm, men hvordan kan man finne ut av dette uten å måtte bryte opp gulvene på minst to av tre plan... loftet var ok, sa han, men mellometasjen må sjekkes. :S

Finnes det noen måte å røntgenfotografere gulvene eller en regelkjenner eller lignende som man kan bruke til formålet?

Visst, vi kunne satt rør i skorsteinen, men vi har 9 kanaler hvorav fem er røykkanaler, to er 5 m, to eller tre er 7 m, og den siste til kjelleren er 10-12 m. Det blir jo billigere å mure ny skorstein. :|

Sist redigert av en moderator:
2dm??? Ta dit noen annen...
Er det et gammelt hus der det tidligere har vært en peis? Da burde det være ok likevel gjennom testing over X antall år.
En variant kan jo være å installere en ovn eller hva du nå tenker å ha, og la feieren måle temperaturen på skorsteinen når du fyrer opp. Med største sannsynlighet vil det ikke være noen problemer (sjekk dette med en ekspert på stedet, det kan jo være noe jeg overser her..).

Ang din andre spørsmål burde en regelavkjenner finne bjelkene uten større problem. Har du et tregulv kanskje du kan finne en og annen spiker der regelen er.

Ja det har totalt vært 4 ildsteder pluss kokeovn i kjelleren på slutten dog før vi tok over. Disse ble tatt ut på 70-tallet tror jeg, vi har vedovn akkurat nå men tanken var å installere en kjøkkenkjel som støtte for bergvarmen om vinteren og eventuelt en peis i tv-rommet.

Det var når jeg kom inn på kjøkkenkjel han begynte å prate om at det var klassifisert som nyinstallasjon og skulle være sånn og sånn etc etc bla bla.

Jeg vet ingenting om dette og begynne å diskutere med "tjenestemenn" gidder jeg ikke.

Jeg får rett og slett ta kontakt med noen som jobber med dette og se hva de sier.

Ang. tregulv så har vi det men de har vært veldig seriøse de som har bygd dette huset så det finnes ikke et eneste spikerhode synlig i gulvene fra -33 :)

Sist redigert:
Ola78
Ettersom du ikke har noen spikerader er en annen løsning, bortsett fra regelsøker da, å ta forsiktig bort en gulvlist som løper vinkelrett mot den retningen du tror at bjelkelaget ligger på. Ettersom du har gamle tregulv har du antagelig en ganske stor spalte mellom gulv og vegg der du kan se bjelkene. Sånn har det i alle fall vært i vårt hus som har tregulv fra 20-tallet. På denne måten får du i alle fall en pekepinn på hvor bjelkene går i forhold til ildstedet. Så er jeg enig med kalubah, 2 dm høres mye ut. Min skorsteinsmester sa da jeg ringte til ham om vår murstein at brennbart materiale skal være minst 1 dm fra murstein, endeved var tillatt likså om tapeter på murstein, men helst skulle man male den med varmebestandig maling.

Det der med varmebestandig farge anser jeg dog er overvurdert i dette tilfelle.
For om du ikke kan holde i muren har større problem ;)

Jeg antar at det er feieren man ringer og snakker med i dette tilfelle, eller er det en annen myndighet?

Sist redigert:
Ola78
Repaterion skrev:
Det der med varmebestandigmaling anser jeg dog er overvurdert i dette tilfelle.
For om du ikke kan holde i muren har du større problemer ;)

Jeg antar at det er feieren man ringer og prater med i dette tilfelle, eller er det en annen myndighet?
Jo, kan nok være enig med deg om malingen. Om muren blir så varm tror jeg neppe at det holder med 1 dm til brennbart materiale og malingen holder vel ikke heller i så fall. Nå var det min feier som sa dette men jeg har ikke merket noe på vår pipe i alle fall, og den er malt med vanlig pussmaling. Ring du til feieren, det er jo også de som skal besiktige alt siden også, så da burde de kunne gi deg råd om hva som gjelder angående regler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.