I fjor byttet jeg porten på garasjen og trenger nå å rette opp gulvet under porten da garasjeplaten heller. Det er mellom 5mm - 40mm glippe fra venstre til høyre og jeg vil trenge å støpe en "klack" så det blir en jevn overflate for at porten skal bli tett.

Jeg har noen sekker finbetong ubrukte i kjelleren og lurer nå på om jeg kan bruke dem til å støpe klacken selv om det står innendørs på dem. Eller vil det sprekke eller bli noen andre feil hvis jeg bruker dette?

Claes Sörmland
Det vanskelige her er å få den nye støpingen til å feste seg på den gamle platen. For å øke sjansene er det lurt å hugge den gamle betongen med slegge og meisel slik at den karbonatiserte og skitne overflaten fjernes og du får en ren, grov overflate som den nye betongen kan gripe tak i.

Hvorfor det står "innendørs" på finbetongen vet jeg ikke. Finbetong kan brukes ute, forskjellen mot grovbetong er størrelsen på tilslaget, noe som gjør at man vanligvis bruker den til tynnere støpinger.

Antok at det var sånn. Men like greit å spørre da krauta bare så "står det innendørs så gjelder innendørs" men de er verdiløse på å vite ting om det de selger.

Fjerner bort noen cm av eksisterende plate og bøyer litt armeringsjern som jeg borer ned i eksisterende plate så får vi se om det holder :)

Takk for svaret.

Du kan "slura" også, dvs. svabbe på ren sement blandet med vann til en konsistens av kulturmelk før du støper på den gamle sementen. Underlaget må dog være rent!

M Mogg skrev:
Du kan "slure" også, dvs svabre på ren sement blandet med vann til en konsistens av surmelk før du støper på den gamle sementen. Underlaget må dog være rent!
Tenkte prøve å ordne støping i helgen nå når tempen begynner å bli stabil.
Men om jeg "slurer", skal den da stivne før jeg legger på den vanlig blandede betongen, eller skal den bare på som et lag i bunnen samtidig som jeg støper?

Tenkte å slipe av den skitne toppflaten med vinkelsliper så det blir ren betong å slure/støpe på.

Da været har vært totalt gjennomrått med 0 grader og under det frem til nå om nettene har jeg ikke våget å støpe før nå.

Men skal støpe en gang i løpet av uken er det tenkt.

Hvordan gjør jeg når jeg skal rengjøre gulvet, finnes det noe spesielt middel jeg bør bruke? Og må jeg slipe overflaten før?

Samt hvordan gjør jeg når jeg "slurar", skal den tørke helt før jeg støper oppå, eller skal den være fuktig?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.