Hei!

Jeg holder på med min første renovering og skal forsøke å gjøre det meste selv, skummelt og utrolig gøy. Har et kjøkken på ca 3,5 kvm, så det har virkelig vært en utfordring å planlegge smart, men jeg er nå i sluttfasen og føler meg ganske fornøyd. Har imidlertid fastnet angående hvordan jeg skal feste noen åpne hylleplan samt noen åpne "hyllekasser" jeg har tenkt å bygge under kjøkkenskapene, så her kommer en hel drøss (sikkert unødvendig forsiktige) spørsmål før jeg tør å sette i gang.

Plantegning av kjøkken med fliser, åpne hyller 250x900 mm, overskap og hylleskuffer. Viser plassering av flisventilator og skap. 3D-modell av et lite kjøkken med gule skap, åpen hylle, komfyr, vask og benkeplater, med en vegg som viser kjøkkenets layout. Illustrasjon av planlagte kjøkkenhyller i et lite rom, med åpne hyller plassert mellom kjøkkenskapene, sett ovenfra med detaljerte skruplasseringer.

Angående de åpne hylleplanene tenker jeg at jeg kan skru hyllebærere/lister i endene og lurer på om det vil fungere, hadde vært fint å slippe stygge konsoller.
- Har tenkt meg hyllene i kryssfiner, furu eller MDF. Har sjekket sagulator, alle skal fungere, men tar gjerne imot advarsler om dere har noen.
- Skal lakke kjøkkenfrontene, blir jeg gal over forskjellen hvis jeg ikke lakkerer hylleplanene også, men maler selv?
- Til venstre skru direkte i ikea-stammen (metod+dekkplate=2x16mm), alternativt skruer og muttere?
- Til høyre skru direkte i lettbetongveggen med essve lettbetongskrue. Lengdeanbefalinger?
- Hva trenger jeg av dimensjoner og materiale på listene? Og hvor mange skruer per list?
- Vil ha hyllen nederst i samme høyde som hyllene under overskapene, men der sitter viften på venstre side. Holder kortere skruer (list+10mm?), kan jeg kompensere med flere skruer enn på de andre hylleplanene som kan ha lengre skruer?

Overskapene tenkte jeg feste i IKEAs metod opphengslist, men er redd de skal falle da veggene er ganske dårlige... Fungerer lettbetongskrue her også eller kreves noen form for kjemisk innfesting? Hvor tett skal jeg plassere skruene?

Hyllekassene under overskapene vil jeg også feste så usynlig som mulig. Kommer til å stå porselen så jeg er redd at skruer ikke holder da de vil bli så korte, skapene blir maksimalt 30 mm tykke sammen. Tåler forbindelsesbeslag trekk (tenker som alternativ til skruer og muttere med to flate hoder)? Vinkler innerst mot veggen?

Inderlig takknemlig for alle råd! Prøver å tenke på alt og dette er som sagt første gang jeg renoverer, vil gjerne sørge for at det holder, derav doble bukseseler og trippel belte-spørsmål, hehe.

Sist redigert:
S
Lister under hylleplanet er en god idé. Man kan sette en i bakkant også så blir det mindre nedbøyning.

Sett en plate på veggen til høyre som du skrur støttelistene på. Du kommer ikke ha tilstrekkelig god presisjon på plugghullene i lettbetongveggen for å sette støttelistene direkte på veggen.

• Liker
klarken
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.