Har tenkt å feste og montere 6 skjermer på en vegg.
Her følger min historie, forklaring og bakgrunn til hvorfor jeg ikke lenger vet hvordan jeg skal gjøre det og trenger hjelp og forslag.
På min hjemmearbeidsplass har jeg lenge hatt 6 skjermer i en stelling på skrivebordet. To rader over hverandre med tre skjermer i hver rad som vises i noen bilder. Stellingen består av to horisontale bærearmer som i seg selv er festet på en vertikal stang som er festet i skrivebordet. På hver horisontale holder henger tre skjermer.
Ulempen med dette er at selve stellingen og den vertikale stangen tar litt for mye plass. I tillegg trenger jeg å få skjermene litt høyere opp enn den vertikale stangen tillater.
Derfor tenkte jeg nå å forsøke montere de to horisontale bærearmene direkte på veggen. Veggen bak er en kraftig hjertevegg ca 50 cm tykk i et gammelt stein- og betonghus. Dere ser det på bildene.
Bør vel ikke være noe problem i det hele tatt tenkte jeg og skulle begynne å montere de to horisontale holderne med hver 4 lange 8 mm gjengestenger som jeg boret et godt stykke inn i den 50 cm steinveggen med kjemisk anker.
Trodde jeg!!
Men det viste seg at det var ingen steinvegg!! I alle fall ikke akkurat der jeg skulle montere skjermene. Huset er som sagt gammelt (> 130 år) og har nok blitt bygget om flere ganger, så det har muligens vært en døråpning en gang i tiden rett bak skrivebordet mitt.
Jeg har boret alle 8 hullene og overalt virker veggen bestå av først et ca 2 cm lag med noen form for treplate (kanskje litt mykere/porøsere), så kommer et tomrom på ca 4 cm og deretter ytterligere et noen cm tykt type trevegg - kanskje en skjult/innbygd tredør.
Etter å ha boret gjennom disse to lagene med tre, ser det ut til å være et stort tomt rom igjen. Jeg antar at det tomrommet strekker seg helt til den andre siden av den ca 50 cm tykke "hjertevegg", som der på andre siden nå er kledd med store veggfliser (i et bad).
Hadde det ikke vært fliser på andre siden av hjerteveggen hadde jeg kanskje kunnet sette inn skikkelig lange gjengestenger (>50 cm) gjennom hele veggen. Men det føles ikke som en god idé akkurat på grunn av flisene.
Hvordan kan/bør jeg gjøre det? Finnes det noen passende innfestning som går minst inn til og gjennom det andre trelaget, dvs totalt kanskje ca 8-10 cm fra utsiden, og som man kan få til å feste (ekspandere) bak det andre trelaget (skjulte døren?)
Og kanskje viktigst - tror dere det holder for den vekten som skjermene har?
Selve stellingen er spesifisert til å klare skjermer som veier 10 kg per stykk, dvs på hver horisontale bærearm maks 30 kg. Akkurat mine skjermer veier 7 kg stykk, så det blir 21 kg som de fire innfestningene skal klare. I to rader - dvs totalt ca 42 kg på veggen for mine 6 skjermer.
Veldig takknemlig for all hjelp og forslag jeg kan få.
Plywood/mdf/ultraboard og et byggelim.
Det er en fordel om du drar noen skruer langs kantene for å fikse under tørketiden, og skruen kan sitte igjen, det er bare ekstra arbeid å fjerne dem. Det trenger ikke være best feste, bare noe som holder noen timer. Har du et sted du vet har godt feste, så dra selvfølgelig noen skruer der. Før du skrur noe, markerer du med tape hvor skruene for skinnene dine skal sitte så du ikke setter en skrue der eller i umiddelbar nærhet.
Overflatebehandling
Tenker du å male, så grunning før montering og deretter sparkle skruehullet osv. når det er montert.
Mange takk for tipsene på innfesting. Jeg tittet og målte litt mer nøye hvordan veggen var konstruert og tegnet en skisse.
Totalt var veggen 65 mm tykk, fulgt av et stort tomrom, som må ha vært en tidligere døråpning. Først var det ca 5 mm masonit, deretter ca 25 mm trefiberplate (sponplate), så 30 mm myk porøs fylling og til slutt ytterligere 5 mm masonit.
Ut fra tipsene jeg fikk fant jeg en innfesting som ble kalt plateanker. Andre navn på det samme var vikanor.
Dette plateankeret har en 8 mm gjengestang som er 100 mm, og krever at monteringshullet er 20 mm. Da konstruksjonen jeg skal montere i seg selv er 33 mm tykk og veggen 65 mm = totalt 98 mm måtte jeg erstatte gjengestangen med en lengre variant for også å få plass med mutteren.
Og siden monteringshullet trengte å være 20 mm, og for at den 8 mm gjengestangen skulle sentrere i det store hullet måtte jeg også bruke en hylse rundt gjengestangen laget av en rundstav som jeg i midten boret et 8 mm hull i. Det hele ble ganske bra.
Mange takk for tipsene om innfesting. Jeg kikket og målte litt mer nøye hvordan veggen var konstruert og tegnet en skisse. [bilde]
Totalt var veggen 65 mm tykk etterfulgt av et stort tomrom, som må ha vært en tidligere døråpning. Først var det ca. 5 mm masonitt, deretter ca. 25 mm trefiberplate (sponplate), deretter 30 mm myk porøs fylling og til slutt ytterligere 5 mm masonitt.
Ut fra tipsene jeg fikk fant jeg en innfesting som ble kalt plateanker. Andre navn på samme ting var vikaner. [bilde]
Dette plateankeret har en 8 mm gjengestang som er 100 mm, og krever at monteringshullet er 20 mm. Da stativet jeg skal montere i seg selv er 33 mm tykt og veggen 65 mm = totalt 98 mm fikk jeg erstatte gjengestangen med en lengre variant for å også få plass til mutteren.
Og fordi monteringshullet måtte være 20 mm, og for at den 8 mm gjengestangen skulle sentrere i det store hullet måtte jeg også bruke en foring rundt gjengestangen laget av en rundstav som jeg i midten boret et 8 mm hull i. Det hele ble ganske bra.
Takk for hjelpen.
Vil du sikre opp skikkelig så kan du sette to lekter (typen tynnpanel 70x28 eller 70x45) langs hele veggens bredde som du deretter skrur festet i. Det er jo en risiko for at platen gir seg nå som skruene sitter så sentrert.
Eksempelbilde
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.