1.869 lest ·
4 svar
2k lest
4 svar
Festing av vegghengt hylle i vanskelig vegg
Hei, hadde tenkt å sette opp to stringhyller hjemme, men har møtt på problemer. Det er en yttervegg det gjelder som - så vidt jeg vet - er bygd i tegl. Innvendig er teglverket imidlertid kledd med et flere cm tykt lag puss, og det virker som det kan være andre materialer enn tegl også innenfor denne pussen. Huset er et ombygd sykehjem fra 50-tallet. Nå til problemet: Veggen er også innenfor pussen på enkelte steder temmelig porøs, noe som gjør det vanskelig å få feste med plugg og skruv. Kanskje er det mykere i fugene mellom teglsteinene, kanskje er det ikke tegl overalt, uklart.. men det jeg etterspør er tips på hvordan man kan få feste i denne typen lumske vegg!
Hei,
Om det er så porøst så må man gå dypere.
Bor så du kommer inn i tegelstenen.
At det ikke skulle være tegelstein hele veien innenfor pussen vetifan.
Fugen mellom tegelsteinen er myk men det går an å sette plugg og skru i.
Prøv å sette i en plugg og test med å dra en skrue og se om det biter bra!
Lykke til!
Om det er så porøst så må man gå dypere.
Bor så du kommer inn i tegelstenen.
At det ikke skulle være tegelstein hele veien innenfor pussen vetifan.
Fugen mellom tegelsteinen er myk men det går an å sette plugg og skru i.
Prøv å sette i en plugg og test med å dra en skrue og se om det biter bra!
Lykke til!
En annen variant å prøve, om det ikke har fungert med plugg, er å først få hullet, som da gjerne kan være litt romsligere lenger inn, fritt fra løst materiale, og fylle det innenfra med Plastic Padding av passende type. Når det har stivnet kan man forbore og bruke treskrue. (Plastic Padding er også overmalbart.)
Takk for tipset! Jeg testet å bore litt lenger inn i veggen og der fant jeg teglsteinen. Så nå henger begge hyllene oppe! Men kanskje får jeg anledning til å teste din variant en annen gang.Johhhan skrev:
En annen variant å prøve, om det ikke funket med plugg, er å først få hullet, som da gjerne kan være litt romsligere lenger inn, fritt fra løst materiale, og fylle det innenfra med Plastic Padding av passende type. Når det har stivnet, kan man forbore og bruke treskrue. (Plastic Padding er også overmalbart.)
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
SKITTUNG vegghengt hylle. Galskap eller gjennomførbart?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vad använda för att fästa duschhylla mot kakel
Badrum -
Fästa bokhylla mot vägg
Övrigt husrelaterat -
Hvordan feste vegghengt varmtvannsbereder på vegg.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Feste tung vegghengt hylle på 9 cm leca-blokk
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi