Hei.

Vi ble rammet av fuktskade i vårt teglhus fra århundreskiftet. Det hadde tidligere blitt isolert innvendig med stenderverk, 90mm isolasjon, dampsperre og gips. Ingen bunnsvillpapp = mugg i bunnsvill🙄 Utvendig tilleggsisolasjon på gavlene, med celleplast og puss. Ventilert konstruksjon.

Nå har jeg revet innvendige vegger og fått frem pusset tegl. Jeg tenkte i stedet for ny stendervegg å isolere innvendig med lettbetongblokker, for å holde veggen ”åpen” og unngå organisk materiale. Så sparkle og male med åpen maling. Hva tror dere om det?

Når jeg setter opp lettbetongen, kan jeg gjøre det mot den gamle pussen, eller må all puss fjernes slik at lettbetongen festes mot teglet?

Obs! Det mørke på pussen tror jeg ikke er mugg. Pussen sitter relativt godt.

Med vennlig hilsen
/Helge

• Åpen vegg i et sekelskifte hus etter fuktskade, viser synlige planker og mørk flekket puss, med lykt på gulvet.
H Händige_Helge skrev:
Hei.

Vi fikk en fuktskade i vårt murhus fra århundreskiftet. Det var tidligere isolert innvendig med reisverk, 90mm isolasjon, diff-sperre og gips. Ingen bunnsvillpapp= mugg i bunnsvill🙄 Utvendig tilleggsisolering på gavlene, med cellegummi og puss. Ventilert konstruksjon.

Nå har jeg revet innvendige vegger og fått frem pusset murstein. Jeg tenkte i stedet for ny reisvegg å isolere innvendig med lettbetongblokker, for å holde veggen "åpen" og unngå organisk materiale. Så sparkle og male med åpen maling. Hva tenker dere om det?

Når jeg setter opp lettbetongen, kan jeg gjøre det mot den gamle pussen, eller må all puss bankes ned slik at lettbetongen fester mot mursteinen?

Obs! Det mørke på pussen tror jeg ikke er mugg. Pussen sitter noenlunde bra.

Med vennlig hilsen
/Helge
Ingen som har en formening om lettbetongblokker fester godt mot puss?

A
H Händige_Helge skrev:
Ingen som har en uppfattning om lättbetong-block fäster bra mot puts?
Hej, vad är det för storlek på blockerna?

Rejäl skrev:
Hei, hva er det for størrelse på blokkene?
Jeg har ikke bestemt ennå, men kanskje 75x400x600🤔

A
H Händige_Helge skrev:
Jeg har ikke bestemt enda, men kanskje 75x400x600🤔
Ok, jeg ville ikke stole på å lime fast disse enbart, men du kan mure opp disse med tynnfugemørtel fra gulvet og oppover, og så setter man murkamsspiker ca 4 stk per m2 eller enda bedre med murkramle..
Da borer man inn en plugg i den eksisterende veggen og deretter en murkamsspiker eller skrur fast den murkramlan som jeg bifogade..
På denne måten så ligger ikke all last på heften av mørtelen, men blokkene holdes på plass gjennom begge delene..
Du kan beholde pussen på veggen..

https://www.k-rauta.se/produkt/murkamspik-essve-40x125mm-rostfri-a4-100-pack/7317761041528

https://joma.se/Lemoon/MasterPages/<%= Content.Url() %>

https://www.bauhaus.se/tunnfogsbruk-m10-20kg

Tusen takk! Er det en rimelig løsning å erstatte tidligere trekonstruksjon med lettbetong? Jeg har jobbet veldig mye med tre, men aldri med lettbetong🤔
Målet er god isolasjon med diffusjonsåpen konstruksjon.

H Händige_Helge skrev:
Stort takk! Er det en rimelig løsning å erstatte tidligere trekonstruksjon med lettbetong? Jeg har jobbet veldig mye med tre, men aldri med lettbetong🤔
Er du ute etter god isolering bør du nok ha litt tykkere enn 75 mm

• Liker
Händige_Helge og 1 annen
  • Laddar…
A
H Händige_Helge skrev:
Tusen takk! Er det en rimelig løsning å erstatte tidligere trekonstruksjon med lettbetong? Jeg har arbeidet veldig mye med tre, men aldri med lettbetong🤔
Jeg ville nok lagt en spontet 50mm XPS isolasjon imellom om man vil ha bedre isolering..

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Er du ute etter bra isolering må du nok ha litt tykkere enn 75 mm
Takk for innspill! Hva er rimelig for bra isolering? Tidligere regelvegg var 90 + gips

Rejäl skrev:
Jeg ville nok lagt en spontet 50mm XPS isolasjon imellom om man vil ha bedre isolasjon..
Ødelegger man ikke konstruksjonen da, om man vil holde den åpen for fukttransport?

A
  • Liker
Händige_Helge
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hittar inte något om det..
Men EPS isolering jämföra med betong bør det kommer til diffusionsöppenhet..
Så jeg tror ikke at du trenger å bekymre deg om det..

[lenke]
Takk! Men om man da bygger opp en vegg av lettbetong innenpå teglveggen, hvordan avslutter man når man kommer til taket? Skal veggen gå hele veien opp og avsluttes med typ syllpapp mot tretak, eller hvordan avslutter man?

A
H Händige_Helge skrev:
Takk! Men hvis man da bygger opp en vegg av lettbetong innenfor teglveggen, hvordan avslutter man når man kommer til taket? Skal veggen gå hele veien opp og avsluttes med type syllpapp mot tretak, eller hvordan avslutter man?
Ja, noen form for sperre skader ikke..

• Liker
Händige_Helge
  • Laddar…
A
Men EPS eller XPS isolasjon er ikke noe du må bruke, du kan øke tykkelsen på lettbetongen med...

• Liker
Händige_Helge
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men EPS eller XPS isolering er ingett må du kan går opp i tykkelse på lettbetongen med..
Takk for all din hjelp! Hva er en "bra" tykkelse for innvendig isolasjon? 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.