Hei. Jeg ønsker å feste opp et lag 50mm leca/lettbetong på en skrøpelig massiv teglvegg datert før 1900. Dette er innsiden av en yttervegg (ikke kjeller). Vegen er murt med kalkmørtel og er delvis/mest uten puss. Tilsynelatende tørr, men nå er det jo sommer.
Veggen føles for ujevn for lim, men nå tenker jeg at det kan fungere med gipsmørtel?

Fungerer dette?

Det er altså for å fylle ut rommet bak stenderne. Denne delen av veggen mangler et lag tegl i forhold til tilstøtende vegg.

• Gammel murvegg med synlige murstein og ubehandlet kalkmørtel, delvis uten puss, med trestendere montert foran for bygging eller renovering.
Sist redigert:
Tror bilde og videre beskrivelse av formålet trengs

A Alexn72 skrev:
Tror bilde og videre beskrivelse av formålet trengs
Oppdatert innlegget med bilde og formål

Skal trelektene være igjen?

A Alexn72 skrev:
Skal trelektene være igjen?
Jepp. Det er et 7 cm hulrom mellom lektene og teglsteinen.

Da høres det ut som en omstendelig løsning.
Skal alt så dekkes med gips?

A Alexn72 skrev:
Då låter det som en omständig lösning.
Ska alt så dekkes med gips?
Ja det er tanken. Osb + gips. Mener du at det er unødvendig? Skal man bare la det være tomt?

F Fredric Berling skrev:
Ja det er tanken. Osb + gips. Mener du at det er unødvendig? Skal man bare la det være tomt?
Ja, det er bare å skive igjen. Stoppe i isolering om du vil

• Liker
BSOD og 1 annen
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
O
P petererlandsson1194 skrev:
Litt redd for å isolere med vanlig isolering mot veggen om det nå skulle vandre fukt der. Trodde at lettbetong var et mer sikkert alternativ. nervøst å tilleggsisolere veggen innenfra uansett. .

Claes Sörmland
Det er vel bare å mure opp lecan med murbruk på den gamle veggen? Om det uansett skal mures, følg standard tenker jeg.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det er vel bare å mure opp lecan med mørtel på den gamle veggen? Om det uansett skal mures, følg standard tenker jeg.
Problemet med dette er at da må jeg bruke kalkpuss/mørtel fordi man ikke får slenge på noe hardere enn hva det er murt med fra starten (?) . Og kalkmørtel fester dårlig på leca tydeligvis. I følge kalkmørteldokumentasjonen.

F Fredric Berling skrev:
Ja det är tanken. Osb + gips. Menar du att det är onödigt? Skal man bare la det være tomt?
Om du uansett skal ha tre i veggene så ville jeg si at det er det samme.
Jeg hadde tatt stein eller glassfiber isolasjon og gips på de.

• Liker
Plutus
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om du uansett skal ha tre i veggene så vil jeg si at det er skitsamma.
Jeg hadde tatt stein eller glassfiber isolasjon og gips på de.
Rett mot teglet?

F Fredric Berling skrev:
O

Lite rädd för att isolere med vanlig isolasjon mot veggen om det nå skulle vandre fukt der. Tænkt at lettbetong var et mer sikkert alternativ. nervøst å etterisolere veggen innenfra uansett. .
Da ville jeg vært mer bekymret for trelektene for øvrig...
Er det over bakken så bare skiv igjen og glem hullet bak.
Er det under bakken så er feil nr.1 trelektene.

Stålregler burde fungere. Trefiber- eller cellulosisolasjon om man vil isolere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.