3.275 lest ·
18 svar
3k lest
18 svar
Feste tynn leca på ujevn massiv teglesteinsvegg med gipsmørtel?
Hei. Jeg ønsker å feste opp et lag 50mm leca/lettbetong på en skrøpelig massiv teglvegg datert før 1900. Dette er innsiden av en yttervegg (ikke kjeller). Vegen er murt med kalkmørtel og er delvis/mest uten puss. Tilsynelatende tørr, men nå er det jo sommer.
Veggen føles for ujevn for lim, men nå tenker jeg at det kan fungere med gipsmørtel?
Fungerer dette?
Det er altså for å fylle ut rommet bak stenderne. Denne delen av veggen mangler et lag tegl i forhold til tilstøtende vegg.
Veggen føles for ujevn for lim, men nå tenker jeg at det kan fungere med gipsmørtel?
Fungerer dette?
Det er altså for å fylle ut rommet bak stenderne. Denne delen av veggen mangler et lag tegl i forhold til tilstøtende vegg.
Sist redigert:
OP petererlandsson1194 skrev:
Litt redd for å isolere med vanlig isolering mot veggen om det nå skulle vandre fukt der. Trodde at lettbetong var et mer sikkert alternativ. nervøst å tilleggsisolere veggen innenfra uansett. .P petererlandsson1194 skrev:
Problemet med dette er at da må jeg bruke kalkpuss/mørtel fordi man ikke får slenge på noe hardere enn hva det er murt med fra starten (?) . Og kalkmørtel fester dårlig på leca tydeligvis. I følge kalkmørteldokumentasjonen.Claes Sörmland skrev:
Da ville jeg vært mer bekymret for trelektene for øvrig...F Fredric Berling skrev:
Er det over bakken så bare skiv igjen og glem hullet bak.
Er det under bakken så er feil nr.1 trelektene.