Jeg trenger å få festet beslag til nedløpsrør på min tilbyggede overetasje. Den er bygget på en treramme og pusset i henhold til serporoc-metoden, altså utegips-isolasjon-tykkpuss. Dessverre ble ingen plater for nedløpsrørsfester festet under pussingen. Hva gjør jeg nå?

Det finnes rørholdere for "steinhus" som spikres inn i fasaden. Dette virker for meg som ganske risikabelt, selv om jeg antar at man forhåndsborrer.

Det andre alternativet er med skruvfester, som fremstilles som om de er til trehus.

Hva anbefales, og hvordan sikrer man best mot fukt? Bør man fylle på med silikon/sika i hullet også?

Hjelp!

Er det ekte tykkpuss så er stensvep ingen problem... men man forborer med litt vinkel slik at eventuell vann dråper utover og ikke renner med inn i veggen

• Liker
ninjaman
  • Laddar…
Må du ha fester akkurat der? en sterk innfestning i takrennen eller i takutspringet, og så i luften ned til de gamle festene, det er jo ingen belastning på nedløpsrør mer enn vekten. skru skjøtene så ingenting vrir seg.

• Liker
ninjaman
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Er det riktig tjukkpuss så er stensvep ingen problem... men man forborer med litt vinkel så at ev vann drypper utover og ikke renner med inn i veggen
Takk for svar! Jeg kan ikke helt definisjonen av tjukkpuss. Det står iallfall så i beskrivelsen. Firmaet la pusegarnet på avstand fra isolasjonsplatene. Skulle gjette at den kanskje er 2-3cm tykk, deretter er det noen mm farget puss oppå det. Antar at det går an å spikre i itp at den er metallnettarmert. Bare så nervøs for å få sprekker og dritt når man har kastet ut trekvarts million på ny puss...

Ser at mine gamle fester sitter med en slags plugg også. Kanskje smart, eller unødvendig?

P Plutus skrev:
Må du ha fester akkurat der? en sterk innfestning i takrennen eller i takutstikket, og så i luften ned til de gamle festene, det er jo ingen belastning på nedløpsrør mer enn vekten. skru skjøtene så ingenting vrir seg.
Takk, men dessverre har vi gått fra sadel- til pulttak og de gamle festene kan dessverre ikke gjenbrukes. I den opprinnelige fasaden er jeg derimot ikke redd for å slå inn noen spiker. Der har det jo fungert før :)

N
Du har tjockpuss.
Er vel bare å slå inn en lang stift med hammer, velg lengde etter forutsetninger.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...Q-YqyS91ylu14W-5O3xOIDk6gO944QtBoCVHMQAvD_BwE
Og rørklemmer
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/takavvattning/stupror/rorsvep-wijo-for-sten/p-653835
Man kan dog forbore med betongbor gjennom puss før man slår inn stiften.

Hvorfor skulle dette være risikabelt?
Det er jo slik man gjør det.
Går ikke an å feste i pussen, og selvfølgelig ikke i isolasjonen.
Kommer det inn en vanndråpe eller hundre i hullet så absorberes det av kalket i mørtelen, som på alle hus.
Er man bekymret så tetter man med, trans clear tec7.
Eller lignende produkt.

Sist redigert:
  • Liker
ninjaman
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.