Hei!

Som overskriften sier, trenger jeg å feste noen stolpesko i en eksisterende støpning for et gjerdebygg. Tankene går mellom å bore hull i den eksisterende støpningen og enten fylle med ankermasse, eller å lage et litt større hull og støpe fast med f.eks. ekspanderbetong?

Er det noen av alternativene som er fordelaktig sammenlignet med det andre?

Mvh

Hvor høyt blir gjerdet. høyt så må det være lange fester og da duger det ikke med stolpesko, men skal være stolpejern som settes dypt i muren.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
O Odmann skrev:
Heisann!

Som overskriften sier så trenger jeg å feste en gjeng stolpesko i en eksisterende støping for et gjerdeprosjekt. Tankene går mellom å bore hull i den eksisterende støpingen og enten fylle med ankermasse, eller å lage et litt større hull og støpe fast med for eksempel ekspanderbetong?

Er det noen av alternativene som er fordelaktige sammenlignet med det andre?

Mvh
Kombihammer og bor 2 mm bredere enn stolpeskoen og så ankermasse + stolpesko. Bra med trykkluft eller slange for å blåse ut hullet før.

• Liker
Odmann
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hvor høyt blir gjerdet. høyt så må det være lange fester og da duger det ikke med stolpesko, men skal være stolpejern som settes dypt i muren.
Takk for svar!

Høyden på gjerdet blir ca 80cm.

SSSS SSSS skrev:
Sånne her satte jeg til vårt gjerde, første paret kun med kile men da vippet jernene så resten med kile + ankermasse. Sitter som fjell.

[bilde]

[lenke]
Stolpjern er helt nytt for meg, visste ikke at det fantes overhodet. høres ut som en bra løsning med kilene i bunnen.

O Odmann skrev:
Takknemlig for svar!

Høyden på gjerdet blir ca 80cm.
Sen hvor langt det er og bare et rett gjerde, er det da på et vindfullt sted, så bryter det bra i innfestingen. Stolpesko har bare feste i en kløft nederst og holder ikke godt for sving. Så stolpejern er best og holder godt, litt mer jobb, men hvorfor kanskje gjøre om. Finnes det plass i muren å sette jernene så de tar opp brudd på tvers av gjerdet så er det best. Går bra å feste inn i stolpen med gjennomgående vognbolt, med tiden så krymper stolpen litt og da går det å stramme til litt ekstra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.