Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for å feste to romerske ringer i taket. Må man finne noen bjelker bak perlesponten, eller pleier perlesponten å sitte på noen solide planker som kanskje er nok som feste? En voksen person skal kunne henge i ringene. Perlesponten er spikret fast med 66 cm mellomrom som man kan se i sprekken mellom plankene. Kan det være en bjelke?

Trehus fra tidlig 1900-tall. Dette er tatt i første etasje med et soverom rett ovenfor.

Hvordan hadde dere tenkt og gjort det? Tak med synlig perlestaff og synlige, grønne skapdører i et rom med murvegg.

• Liker
multix
  • Laddar…
Du skal absolutt gjøre innfestingen i bjelkelag, dvs ikke i perlespont eller i andre planker som eventuelt er spikret under bjelkelaget.

• Liker
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Du skal absolutt gjøre innfestningen i bjelkelag, dvs ikke i panel eller i andre planker som eventuelt er spikret under bjelkelaget.
Det var jo trist! Finnes det noen standarder på regelavstand å gå ut fra? Fungerer en slik regel-detektor gjennom panel og eventuelt planker under den?

Nå er det vanligste avstanden på bjelkelag 600mm, men i et så gammelt hus finnes det dessverre ingen praksis. Det kan være at det overliggende gulvet viser hvor bjelkelaget ligger, gamle undergulv er ofte spikret ovenfra.
Har begrenset og tvilsom erfaring med stendersøkere dessverre, foreslår at du ringer et utleiefirma og forklarer scenariet.

• Liker
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Perlestaffpanelene er spikret i lektene (som tydeligvis sitter med 66 cm avstand). Du kan sjekke ved å bore et lite hull ved siden av et spikerhode, møter det motstand hele veien inn, så er det en lekt der. Skulle det passe dårlig å skru ringene akkurat der lektene er, så får du sette opp en ekstra planke i taket til krokene, som fordeler vekten fra ringene til de nærliggende lektene.

• Liker
ZeroKnowledge
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Panelen er spikret i lektene, (som tydeligvis sitter med 66 cm mellomrom). Du kan sjekke ved å bore et lite hull ved siden av et spikerhode, stopper det hele veien inn, så er det en lekt der. Skulle det passe dårlig å skru ringene akkurat der det er lekter, må du sette opp en ekstra planke i taket til krokene som fordeler vekten fra ringene til nærliggende lekter
Så kan det så klart være, eller så er det ett eller flere lag plank/masonite mellom panelen og bjelkelaget – dvs. panelen kan være spikret hvor som helst.

• Liker
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Det merker man med boret. Først tar det imot en centimeter, i perlesponten, så hopper boret litt når det går inn i neste lag. Hvis det andre laget holder imot i mer enn tre-fire centimeter, er det nok en regel. Skulle det bli et hopp til etter to centimeter, er det nok heller råspont enn regel.

• Liker
ZeroKnowledge
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det kjenner man med boret. Først tar det imot en centimeter, i perlsponten, så hopper boret litt når det går inn i neste lag. Hvis det andre laget holder imot i mer enn tre-fire centimeter, er det nok en regel.
Skulle det bli et hopp til etter to centimeter er det nok heller råspont enn regel
Bra tips med boret. Skal teste det i dagene.

Z ZeroKnowledge skrev:
... Finnes det noen standarder på regelavstand å ta utgangspunkt i? Fungerer en slik bjelkedetektor gjennom perlestaff og eventuelt planker under den?
Du kan se spikrader gjort litt slurvete midt i perlestaffen, der bak bør en bjelke sitte. Minst en rad finnes det iallfall som kan ses uten detektor.

Taket av treplank med synlige spikrader, markert med rød linje for å indikere plassering av understøttende bjelker bak panelene.

Jeg skulle dog gjerne vite hvor solide bjelkene er, det er høyere krav til styrke når en person skal henge i noe med hodet ned enn når man henger opp en lampe. Minst 6 ganger brukerens vekt ville jeg testet å henge i hver ring før de får brukes.

Sist redigert:
  • Liker
ZeroKnowledge
  • Laddar…
M multix skrev:
Du kan se spikrekker gjort litt slurvete midt i perlesponten, der bak bør en regel sitte. Minst en rekke finnes det i det minste som kan sees uten detektor.

[bilde]

Jeg skulle dog gjerne vite hvor solide reglene er, det er høyere krav til holdfasthet når en person skal henge i noe med hodet ned enn når man henger opp en lampe. Minst 6 ganger brukerens vekt ville jeg testet å henge i hver ring før de tas i bruk.
Nja, det der er nok spikerhull igjen fra noe papp som dekket taket tidligere. Det var noe papp og masonitt på perlesponten som jeg tok frem i sommer. Skal vente til treverket tørker ordentlig i vinter, så skal jeg male det. Det finnes nesten alltid noe fint bak noe stygt i gamle hus..

• Liker
multix
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.